کد خبر : 25345 / /
/

مدت زمان زیادی است که بازار مسکن در شرایط مناسبی به سر نمی‌برد و تمام اقدامات دولت برای بهبود وضعیت یا اجرایی نشده و یا موثر نبود است.

بازار مسکن هر روز با چالش جدیدی روبه‌رو می‌شود و حالا قیمت‌ها مدام در حال افزایش است. اما باید دید ساخت واحدهای مسکن ملی و اجرای پروژه نهضت ملی مسکن تاثیری بر وضعیت بازار خواهد داشت یا خیر.

مدت زمان زیادی است که بازار مسکن در شرایط مناسبی به سر نمی‌برد و تمام اقدامات دولت برای بهبود وضعیت یا اجرایی نشده و یا موثر نبود است.

سید محمود فاطمی عقدا، کارشناس ارشد مسکن در خصوص پیش‌بینی خود از بازار به تجارت‌نیوز گفت: با توجه به سیاست‌های دولت به خصوص آغاز ساخت مسکن‌های ملی ممکن است از شیب تند بازار کاسته و تعادل برقرار شود، البته این بستگی به اجرایی شدن سیاست‌های وزرات راه و شهرسازی دارد.

او ادامه داد: اگر طرح نهضت مسکن ملی چه به صورت تحویل زمین و چه به صورت تحویل واحد آپارتمانی شروع شود، مخصوصا در شهرهای بزرگ ممکن است افزایش قیمت متعادل‌تر شود و سرعت آن کاهش یابد. در غیر این صورت سال آینده سال سختی برای بازار مسکن خواهد بود.

رئیس پیشین مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی همچنین گفت: اگر روند فعلی ادامه پیدا کند و سیاست‌های دولت اجرایی نشود متوسط قیمت مسکن بیش از این افزایش پیدا می‌کند. اگر سیاست‌های دولت اجرایی شود بازار این اقدامات را حس می‌کند و واکنش مثبت نشان می‌دهد.

بازار در چه شرایطی به سر می‌برد؟

آخرین آمارهایی که بانک مرکزی از متوسط قیمت مسکن در شهر تهران منتشر کرده متوسط قیمت هر متر واحد مسکونی 48 میلیون و 70 هزار تومان برآورد شده است. تعداد معاملات هم با وجود اینکه در تمام مناطق افزایش داشته طبق گفته کارشناسان هنوز به مقداری نیست که بتواند وضعیت بازار را بهبود دهد. بنابراین خرید و فروش‌ها نیز در وضعیت مناسبی به سر نمی‌برند.

افزایش هزینه وام مسکن

وام مسکن یکی از راه‌هایی است که مردم با کمک آن می‌توانند مقداری از هزینه‌های خرید خانه را تامین کنند. اما این وام علاوه بر اینکه بخش زیادی از قیمت مسکن را پوشش نمی‌هد، هزینه دریافت آن نیز تا حد زیادی افزایش یافته است.

به عنوان مثال برای مجردهای ساکن تهران مجموع هزینه خرید اوراق به ۷۰ میلیون و ۹۵۲ هزار تومان می‌رسد. زوج‌های تهرانی نیز باید برای خرید اوراق مسکن ۱۲۱ میلیون و ۶۳۲ هزار تومان پرداخت کنند.

وضعیت آغاز پروژه نهضت ملی مسکن

بیشتر از یک سال پیش بود که صحبت از ساخت چهار میلیون مسکن ملی (هر سال یک میلیون) مطرح شد. اما هنوز واحدی تحویل داده نشده و رئیس‌جمهور در سفر اخیر خود به یزد عنوان کرد که هر چند تاخیر ایجاد شده، اما چهار میلیون مسکن تا پایان دولت سیزدهم ساخته می‌شود. حالا باید دید با وضعیت کسری بودجه و کمبود منابع آیا به این وعده عمل خواهد شد؟

طبیعی است که عرضه یکی محرک‌های بازار مسکن است و باعث کاهش قیمت مسکن خواهد شد. اما در این بین دلایل دیگری نیز برای وضعیت فعلی مسکن وجود دارد که باید برای بهبود آن چاره‌ای اندیشید. در غیر این صورت عامل عرضه و ساخت مسکن‌های ملی نیز تاثیر زیادی بر متوسط قیمت نمی‌گذارد؛ عواملی مانند تورم عمومی، تورم مصالح ساختمانی و افزایش قیمت دلار، هر روز از توان مردم برای خرید مسکن و قدرت سازندگان برای تولید آن می‌کاهند.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.