کد خبر : 25414 / /
/

در مورد این کالای مهم خوراکی درکشور، ارقام مرکز آمار ایران نشان می دهند روند عرضه گوشت کاهشی بوده و اکنون به حداقل خود در 8 ماه گذشته رسیده است.

عرضه گوشت قرمز در کشور از هر جهت نزولی بوده است. داده ها نشان می دهد در آذر ماه کمترین سطح عرضه گوشت قرمز در هشت ماه اخیر به ثبت رسیده است. برخی معتقدند این افت درج شده در عرضه گوشت قرمز از حیث سالانه و ماهانه، می تواند عامل مهمی در افزایش تورم این کالا در مقاطع اخیر باشد.

روند عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه های کشور مسیری نزولی را در پیش گرفته است.

در مورد این کالای مهم خوراکی درکشور، ارقام مرکز آمار ایران نشان می دهند روند عرضه گوشت کاهشی بوده و اکنون به حداقل خود در 8 ماه گذشته رسیده است.

قیمت گوشت

کف 8 ماهه عرضه گوشت قرمز درکشور

در آخرین ماه پاییزی کشور، عرضه گوشت قرمز برابر با 49 هزار و 700 تن بوده که نسبت به ماه قبل خود حدودا  6.6 درصد کمتر شده است. بررسی نقطه ای این شاخص نیز نشان می دهد وزن گوشت عرضه شده در کشور حدودا 9 درصد کمتر از پارسال ثبت شده است. این رقم در سال قبل حدودا برابر با 53 هزار و 423 تن رقم خورده بود.

داده های منتشر شده از سوی مرکز آمار در این مدت نشان می دهد از ابتدای پاییز امسال، تقریبا مسیر عرضه گوشت قرمز نزولی بوده و هر ماه از این شاخص کم شده است.

بررسی تفکیکی اقلام مهم در این سبد کالایی نیز نشان دهنده افت قابل ملاحظه عرضه وزنی گوشت گاومیش بوده است.

روند صفر عرضه گوشت «گوسفند»

مرکز آمار ایران در آذر 1401 اعلام کرد عرضه گوشت «گوسفندی» در کشتارگاه ها تغییر قابل ملاحظه ای را نسبت به موقعیت مشابه خود در سال گذشته نداشته و در همان سطح باقی مانده است. این در حالی است که گوشت «بز و بزغاله» تقریبا 4 درصد رشد داشته و تنها افزایش امسال را در حوزه گوشت قرمز ثبت کرده است. 

مقایسه این شاخص در گروه های دیگر نشان می دهد گوشت «گاومیش» با 18 درصد کاهش مواجه شده و بیشترین کاهش را در این ماه ثبت کرده است. گوشت «گاو» نیز در این مقطع با افت 4 درصدی نسبت به سال قبل مواجه شده است.

بررسی ماهانه عرضه این دسته از کالاهای خوراکی نیز نشان می دهد در دو ماه اخیر، عرضه گوشت «گوسفندی» و «گاو و گوساله» در کشور به ترتیب 7.4 درصد و 6.4 درصد ریزش داشته است. این در حالی است که در قیمت ها مسیر به شکل دیگری رقم خورده است.

در روند متوسط قیمت منتشر شده از سوی مرکز آمار مشاهده می شود متوسط قیمت هر کیلوگیرم گوشت گوسفندی در کشور با 7.4 درصد افزایش برابر با 204 هزار تومان شده است. در کنار آن گوشت «گاو» هم با 2.5 درصد رشد مواجه شده و به هر کیلوگرم 219 هزار تومان به طور متوسط در کشور رسیده است.

تیر 98؛ ماه عقبگرد تورم نقطه‌ای خوراکی‌ها

بررسی نقطه ای قیمت ها در این دو کالای مهم در کشور نیز نشاندهنده رشد 46.2 درصدی قیمت درگوشت گوسفند و سطح 50 درصدی تورم در گوشت گاو بوده است. 

به عبارت دیگر چه از حیث ماهانه و چه از حیث سالانه، عرضه گوشت قرمز در کشور پایین تر آمده اما تورم آن در دو شاخه مهم تر آن یعنی گوسفندی و گاوی بالاتر رفته است. به باور برخی تحلیلگران کاهش عرضه گوشت در کشور خود می تواند یکی از دلایل مهم و اساسی در رشد قیمت این دو بوده باشد.

قیمت گوشت

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.