کد خبر : 25928 / /
/

سهام عدالت | زمان واریز سود سهام عدالت | فروش سهام عدالت

هنوز زمان پرداخت دوره دوم سود سهام عدالت و فروش آن مشخص نیست و دستیار ویژه رئیس سازمان بورس در سهام عدالت نیز پاسخگوی این موضوعات نیست.

سهام عدالت در اردیبهشت 99 آزادسازی شد. ارزش سهام عدالت  علی رغم اینکه در ابتدا زیاد بود به مرور کاهش یافته است. فروش کامل سهام عدالت همچنان ممنوع است. وضعیت سهام عدالت هنوز در ابهام به سر می برد. آخرین اخبار درباره  سهام عدالت را در «خبر روز» دنبال کنید.

واگذاری سهام عدالت جاماندگان، فروش آن و قیمت واقعی سهام به داستان دور و درازی تبدیل شده است و هر روز شاهد یک معضل جدید در این سهام هستیم.

نکته جالب توجه اما این است که پیمان حدادی دستیار ویژه رئیس سازمان بورس در امر سهام عدالت پاسخگوی پیگیری‌های تجارت‌نیوز در این باره نبود و خبر دیگری هم از سوی سازمان خصوصی‌سازی، سازمان بورس و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی منتشر نشده است.

تقریبا یک سالی می‌شود که به طور جدی بحث واگذاری سهام عدالت به جاماندگان مطرح شده و مسئولان هر روز این واگذاری را به فردا موکول می‌کنند و مشخص نیست بالاخره چه زمانی سهام عدالت واگذار خواهد شد.

هفته گذشته بود که حسین قربانزاده، رئیس سازمان خصوصی اعلام کرد: «برای سهام عدالت جاماندگان جز اینکه شورای عالی سیاست‌های کلی اصل ۴۴ این موضوع را تصویب کند، راه دیگری وجود ندارد.»

این صحبت رئیس سازمان خصوصی‌سازی نشان می‌دهد که زمان واگذاری سهام عدالت مشخص نیست و احتمالا به امسال نرسد؛ این در حالی است که افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در صف واگذاری سهام عدالت قرار دارند.

مرحله دوم سود سهام عدالت پرداخت می‌شود؟

امسال برای اولین بار پرداخت سود سهام عدالت مشمولان دو مرحله‌ای شد؛ اولین مرحله سود سهام عدالت بیش از یک ماه پیش و با تاخیر چند هفته‌ای پرداخت شد. اما این سود به برخی از مشمولان پرداخت نشد که علت آن عدم ارائه اطلاعات صحیح بود.

در اولین مرحله سهامداران 452 هزار تومانی 510 هزار تومان، سهامداران 492 هزارتومانی 555 هزارتومان سود و در نهایت سهامداران 532 هزار تومانی 600 هزار تومان و در نهایت سهامداران یک میلیونی نیز یک میلیون و 128 هزارتومان سود علی‌الحساب دریافت کردند. یعنی قرار است بخش دوم سود سهامداران عدالت پرداخت شود.

به نظر می‌رساند سود باقی مانده همانند دور اول باشد؛ اما زمان پرداخت احتمالا به سال آینده می‌رسد.

به نوزدان سهام عدالت تعلق می‌گیرد؟

بخش انبوهی از افراد جامانده از ثبت نام سهام عدالت را کودکان تشکیل می‌‎دهند و دلیل این امر این است که در هنگام اجرایی شدن دور اول ثبت نام سهام عدالت این کودکان هنوز متولد نشده بودند لذا سهام عدالت نیز به آن ها تعلق نگرفته است.

هنوز برگزاری دور دوم ثبت‌نام سهام عدالت به طور قطعی تصویب نشده و توسط مجلس در حال بررسی است و پیش‌بینی می‌شود که همانند نام نویسی دور اول کودکان نیز شامل حال این سهام شده و خانواده‌ها برای ثبت نام کودکان خود نیز بتوانند اقدام کنند.

نامه‎‌‌نگاری برای پرداخت سود

سازمان خصوصی‌سازی و سازمان بورس در نامه‌ای به ناشران خواستار پرداخت هرچه سری‌تر سود شدند و به نظر می‌رسد به واسطه این نامه اوایل سال آینده شاهد پرداخت سود باقی مانده سهام عدالت باشیم.

زمان فروش سهام عدالت

همچنان سهامداران به دنبال فروش سهام عدالت هستند و زمان مشخصی نیز فروش این سهام اعلام نشده است.

با وجود تمامی این مشکلات دستیار ویژه رئیس سازمان بورس در سهام عدالت پاسخی در خصوص این ابهامات به تجارت‌نیوز نداد.

اما برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی است احتمالا سال آینده اجازه فروش بخشی از سهام عدالت به سهامداران داده شود.

مطالبه اختصاص سهام عدالت به همه یارانه‌بگیران

 برخی مخاطبان سامانه «فارس من» با ثبت پویشی با عنوان «هر ایرانی یارانه‌بگیر باید سهام عدالت داشته باشد» خواستار اختصاص سهام عدالت برای یارانه‌بگیران شدند.

مخاطبان در این پویش نوشتند: «بسیاری از افراد در دهک پایین هستند، ولی سهام عدالت ندارند، خیلی‌ها سواد کافی برای استفاده از اینترنت و ثبت‌نام ندارند یا اینکه اطلاع‌رسانی آنقدر ضعیف است که وقتی خبردار می‌شوند که سایت بسته شده است. دولت بدون ثبت‌نام اینترنتی یا هر چیزی از طرف خود با توجه به کد ملی و یارانه، افراد بدون سهام عدالت را مشمول سهام کند، چرا که این حق ملی است.»

بنابراین گزارش دولت قرار بود در سال جاری سهام عدالت به جاماندگان سه دهک کم درآمد جامعه سهام عدالت اختصاص دهد،‌ اما مصوبه دولت در این زمینه با مشکل هیات تطبیق مقررات دولت با قوانین همراه شد و در نتیجه هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.

همچنین در سال 1399 که سهام عدالت آزادسازی شد،‌ مدیر عامل وقت سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد: 1.8 میلیون نفر در کشور هستند که کارت ثبت نام سهام عدالت دارند، ولی چون کد ملی آنها در سامانه سهام عدالت وجود ندارد،‌ ملاک نهایی افراد سامانه سهام عدالت هستند و غیر از آن 49 میلیون و 120 هزار نفر حاضر در سامانه سهام عدالت‌،‌ افراد دیگری که دعوت نامه یا فرم دیگر یا کارت سهام عدالت داشته باشند، به عنوان سهامدار عدالت شناخته نمی‌شوند.

بنابراین گزارش، خبرگزاری فارس طبق رسالتی که بابت پیگیری سوژه‌‌های فارسِ من برای خود تعریف کرده است، حتما پیگیری این موضوع را در دستور کار قرار می‌دهد و از مسوولان خواستار توضیح در این‌باره خواهد شد.

کاربران دیگر هم در صورت تمایل می‌توانید به امضاکنندگان این پویش بپیوندند؛ خبرگزاری فارس با افزایش امضاهای این پویش به حدنصاب، حتما پیگیری‌های مختلفی در این‌باره خواهد داشت.

آخر پاییز بود که در مرحله اول پرداخت سود سهام عدالت بیش از ۲۶ هزار میلیارد تومان سود به حساب دارندگان سهام عدالت واریز شد.

براساس مصوبه شورای عالی بورس، سود سهامداران مستقیم و غیرمستقیم سهام عدالت از چهارشنبه ۳۰ آذرماه امسال توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار به صورت متمرکز، با توجه به سود تقسیم شده عملکرد سال مالی ۱۴۰۰ شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت، پرداخت شد. مجموع سود سبد سهام عدالت بالغ بر ۶۴ هزار میلیارد تومان است که نسبت به سال ۱۳۹۹ بیش از دو برابر شده است.

سال گذشته کل سود سهامداران سهام عدالت در اسفندماه پرداخت شد، اما در سال جاری با مصوبه شورای عالی بورس و با دریافت مبالغ سود از شرکت‌ها، قرار شد که این سود در دو مرحله پراخت شود؛ که مرحله اول از ۳۰ آذر ماه امسال طی چند روز پرداخت شد.

 در مجموع ۱۲ شرکت سرمایه پذیر سهام عدالت بخشی از سود و ۱۱ شرکت کل سود مشمولان سهام عدالت را پرداخت کردند تا شرایط برای واریز سود علی‌الحساب در پایان آذرماه جاری مهیا شود. سهامدارانی که در پرتفوی سهام خود ۴۵۲، ۴۹۲ و ۵۳۲ هزار تومان دارند به ترتیب ۵۱۰، ۵۵۵ و ۶۰۰ هزار تومان و افرادی که پرتفوی یک میلیون تومانی در اختیار دارند، مبلغ یک میلیون و ۱۲۸ هزار تومان سود علی‌الحساب در مرحله اول دریافت کردند. 

سود مرحله دوم چه زمانی پرداخت می شود؟

"سهامداران اواخر امسال یا حداکثر اوایل سال آینده منتظر دریافت سود سهام عدالت باشند" این خبر را دی ماه امسال سخنگوی کانون سهامداران عدالت در گفت و گو با همشهری آنلاین داد. با وجودی که در حال نزدیک شدن به نیمه اسفندماه هستیم اما هنوز خبری از پرداخت مرحله دوم سود سهام عدالت نیست.

اعلام زمان دریافت مرحله دوم پرداخت سود سهام عدالت | جاماندگان چقدر باید صبر کنند؟ ؛‌ چیزی به نام ثبت نام سهام عدالت نداریم

محمود حسنلو، معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده گذاری مرکزی در گفت و گو با همشهری آنلاین در خصوص واریز بخش دوم سود سهام عدالت گفت: ما منتظر واریز سود شرکت های بورسی هستیم، هر زمان این شرکت ها سودهایشان را واریز کنند، دو سه هفته بعد ما سودهای سهام عدالت را واریز می کنیم. 

وی ادامه داد: خیلی از شرکت ها مجمع شان را برگزار کردند اما چون ۸ ماه برای پرداخت سود فرصت دارند، سودی به ما واریز نکرده اند، ما نیز باید منتظر باشیم. 

فرصت ۸ ماهه شرکت های بورسی برای پرداخت سود

یک منبع آگاه نیز در این باره به همشهری آنلاین گفت: شرکت سپرده گذاری مرکزی هفته گذشته به شرکت ها نامه زده است و از آنها خواسته تا سودهایشان را واریز کنند تا شرکت سپرده گذاری مرکزی بتواند سود سهام عدالت را برای مردم واریز کند اما با وجود گذاشتن سررسید برای انجام این کار، هنوز اتفاق خاصی نیفتاده است و شرکت ها حاضر به واریز سود سالانه مجمع به شرکت سپرده گذاری نیستند.

به گفته وی، شرکت سپرده گذاری مرکزی با سازمان بورس رایزنی هایی در این خصوص انجام داده تا این سازمان نیز به شرکت های بورسی فشار بیاورد که تا نیمه اسفندماه سود مجمع را واریز کنند تا شرکت سپرده گذاری مرکزی بتواند تا اواخر اسفندماه بخش دوم سود سهام عدالت را به سهامداران واریز کند. البته طبق آخرین اطلاعات دریافتی ما، چون شرکت سپرده گذاری مرکزی آخر پاییز بخش اول سود سهام عدالت را پرداخت کرده، قرار بود که اواخر امسال یا اوایل سال آینده بخش دوم پرداختی ها انجام شود اما طبق گفته منبع آگاه، سودها اوایل سال آینده واریز خواهد شد. 

وی ادامه داد: طبق قانون تجارت شرکت های بورسی تا ۸ ماه فرصت دارند تا سود خود را پرداخت کنند، برخی شرکت ها مجامع خود را اواخر خرداد و تیر برگزار می کنند لذا باید تا آخر سال سود را به شرکت سپرده گذاری مرکزی پرداخت کنند. اما مجامع برخی شرکت ها آذرماه یا شهریور ماه برگزار می شود اما این شرکت ها از آنجا که پول هنگفتی نصیبشان می شود سعی می کنند پول ها را تا آخرین فرصت نگه دارند و آخرین لحظه پرداخت کنند. البته نمایندگان مجلس قرار است به یک توافق و جمع بندی برسند تا مدت ۸ ماهه به ۳ ماه تقلیل یابد. چون قانون تجارت مصوب سال ۱۳۴۶ است و شرکت ها با استناد به این قانون سودهای میلیاردی را تا آخرین لحظه نزد خود نگه می دارند. البته معضل اصلی این است که اکثر شرکت ها سودهایشان را به شرکت سپرده گذاری مرکزی واریز می کنند اما تنها سود سهام عدالت را واریز نمی کنند.

سهام عدالت

سود سهام عدالت چقدر است؟

پس ماجرای سود ۳۰۰ هزار تومانی چیست؟ ارزش سبد سهام عدالت روزانه محاسبه و اعلام می‌شود. ارزشی که با ریزش شاخص کل بورس کاهش پیدا می‌کند و با سبز شدن شاخص و بازار، ارزش سهام عدالت هم بالا می‌رود.

بر اساس آخرین گزارشی که منتشر شده است، ارزش سهام عدالت امروز ۱۸ دی ماه ۱۴۰۱ ارزش سبد سهام عدالت ۳۰۰ هزار تومان رشد کرده است.

به همین دلیل برخی از سایت‌ها اعلام کرده‌اند که سود ۳۰۰ هزار تومانی سهام عدالت امروز به حساب دارندگان سهام عدالت واریز می‌شود. اما این خبر صحت ندارد و باید گفت ارزش سهام عدالت ۳۰۰ هزار تومان افزایش یافته است و این افزایش ارزش سهام، فعلا کارامد نیست. چون دارندگان سهام عدالت نه امکان فروش آن را دارند و نه امکان آزادسازی سهام عدالت خود را.

بر اساس این گزارش ارزش سهام عدالت ۵۲۳۲ هزار تومانی حدود ۱۴ میلیون و ۷۰۵ هزار تومان است. ارزش سهام عدالت یک میلیون تومانی هم با افزایش ۳۰۰ هزار تومانی به ۲۷ میلیون و ۶۸۴ هزار تومان رسید.

زمان واریز سود سهام عدالت جاماندگان

راضیه ذوالنوریان، مدیرکل دفتر امور سهام عدالت سازمان خصوصی سازی در رابطه با مشمولان دریافت سهام عدالت مطرح کرد: در ارتباط با کسانی که جا مانده سهام عدالت هستند، به استناد مصوبه‌ای که هیات دولت تصویب کرد، شرایط برای ما فراهم شد که در راستای اجرای قانون بودجه ۱۴۰۱، کسانی که تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی کل کشور، سه دهک اول درآمدی جامعه و ایثارگران هستند، سهام دار سهام عدالت شوند.

همچنین اکبر حیدری، سخنگوی کانون سهام عدالت، در خصوص جاماندگان سهام عدالت، گفت: مجلس قانونی را برای جاماندگان از سهام عدالت تصویب و دولت در مرحله اول مقرر کرده مددجویان نهاد‌های حمایتی بدون نیاز به ثبت‌نام از طریق سامانه ارتباطی که بین کمیته امداد و سازمان بهزیستی برقرار شده، اطلاعات را به سازمان خصوصی سازی ارسال کنند تا سهام عدالت به این افراد تخصیص یابد.

وی با تاکید بر اینکه هیچ مرجعی و مکانی برای ثبت‌نام یا پیش ثبت‌نام سهام عدالت حضوری و سیستمی وجود ندارد، افزود: در مراحل قبلی سهام عدالت هم ثبت‌نام نداشتیم، شناسایی توسط سیستم و دستگاه‌های مسوُول صورت می‌گرفت و در مرحله نهایی بعد از ارسال دعوت نامه افراد برای ثبت نهایی به مکان مشخص شده مراجعه می‌کردند.

به گفته وی برای جاماندگان از سهام عدالت به جز نهاد‌های حمایتی برنامه دیگری نخواهد بود و قطعا سال آینده مراحل جدید اجرایی شده و اقشار دیگر نیز به سهام داران اضافه می‌شوند، این اقدام پس از تصویب قانون از سوی مجلس، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.