کد خبر : 25962 / /
/

زوال عقل به مجموعه علائم اختلال در حافظه، اختلال در ارتباط، اختلال در تمرکز، اختلال در استدلال و اختلال در ادراک بصری گفته می شود

60 تا 80 درصد موارد زوال عقل مربوط به آلزایمر است. دومین عامل شایع اختلالات واسکولار مثل سکته می باشد. عامل مهم دیگر پیری است. مشکلات تیروئیدی، کمبود ویتامین می تواند در زوال عقل نقش داشته باشند. زوال عقل با آسیب دیدن سلول های مغز  بروز می کند. اغلب بیماران با حافظه کوتاه مدت مشکل دارند. افسردگی، مصرف الکل و برخی داروها سبب بدتر شدن حافظه می شود. در ادامه این مطلب به معرفی برخی گیاهان دارویی در بهبود علائم زوال عقل می پردازیم:

به نقل از پژوهشکده گیاهان دارویی، بادرنجبویه با نام علمی Mellissa Officinalis از خانواده نعنا می باشد. دارای ترکیبات شیمیایی متعدد از جمله رزمارینیک اسید (با ویژگی های آنتی اکسیدان) می باشد. این گیاه دارای خواص متعدد می باشد که در زیر به تعدادی از آن ها اشاره می کنیم:

کاهش اضطراب: رزمارینیک اسید سبب افزایش دسترسی GABA در مغز می شود که اثرات ضد اضطربی خود را ایجاد می کند. مصرف 1 استکان چای آن در روز سبب آرامش می شود.

بی خوابی: بادرنجبویه سبب بهبود کیفیت خواب می شود.

تبخال: این گیاه اثرات ضد ویروسی در هرپس نوع 1 و 2 دارد لذا در درمان تبخال صورت و ژنیتال به صورت موضعی کاربرد دارد. سبب کاهش تپش قلب می گردد.

کاهش علایم آلزایمر: این گیاه با مهار آنزیم کولین استراز و کاهش تجمع پلاک بتاآمیلوییدی در مغز سبب بهبود علایم و کاهش روند پیشرفت بیماری می شود.

عوارض:

این گیاه مانند سایر مواد دارویی دارای عوارضی می باشد. در برخی افراد ممکن است سبب آلرژی، تهوع، سردرد،تحریک و حتی اضطراب شود.

منع مصرف:

در کودکان و بارداری، 2 هفته قبل از عمل جراحی تداخلات:با داروهای تیروئید، وارفارین، الکل، داروهای شیمی درمانی مثل تاموکسیفن، داروهای موثر در گابا و داروهای گلوکوم تداخل دارد.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.