کد خبر : 26000 / /
/

ترشح سروتونین کافی در بدن از اهمیت بالایی برخوردار است. تحقیقات ثابت کرده‌اند افرادی که با کمبود سطح سروتونین مواجه هستند، ممکن است دچار عوارضی مانند افسردگی، اضطراب، اختلال در خواب، تغییر اشتها و تحریک‌پذیری عصبی شوند. علاوه بر این، ممکن است که عدم تعادل سروتونین در بدن با کم‌کاری تیروئید هم ارتباط داشته باشد. به تمام این دلایل،‌ متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که با بهره‌مندی از یک رژیم غذایی مناسب سعی کنید تا سطح سروتونین بدن را در محدوده مطلوب نگه دارید

تنظیم سروتونین در بدن به بهبود خلق‌وخو، بهبود کیفیت خواب و بهبود هضم و جذب مواد غذایی در بدن کمک می‌کند و عملکردهای شناختی مانند یادگیری یا افزایش تمرکز را تقویت می‌سازد. در ادامه این مطلب به 3 راهکار برای افزایش سطح سروتونین اشاره کرده ایم که به ترتیب عبارتند از:  

1. مواد غذایی سرشار از تریپتوفان بخورید 

بعضی از انواع خوراکی‌ها حاوی مقادیر قابل توجهی از یک نوع اسید آمینه به نام تریپتوفان هستند. تریپتوفان با ایجاد انتقال‌دهنده‌های عصبی، به افزایش سطح سروتونین در بدن کمک می‌کند. افرادی که به‌طور منظم از خوراکی‌های حاوی تریپتوفان در رژیم غذایی خود استفاده می‌کنند، ترشح مقادیر متعادل‌تری از سروتونین را در بدنشان دارند. مهم‌ترین مواد غذایی حاوی تریپتوفان شامل این موارد می‌شوند؛ گوشت بوقلمون، جو، موز، آجیل‌های خام، تخم‌مرغ، ماهی سالمون و توفو. 

2. از یک رژیم غذایی سالم و متعادل پیروی کنید 

براساس علم تغذیه، مصرف خوراکی‌های حاوی تریپتوفان به‌تنهایی نمی‌تواند به افزایش ترشحات سروتونین در بدن منتهی شود. متخصصان تغذیه بر این باورند که پیروی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل در کنار مصرف خوراکی‌های حاوی تریپتوفان، کمک بزرگی به افزایش ترشح سروتونین در بدن می‌کند. به عبارت ساده‌تر، اگر می‌خواهید سطح سروتونین خونتان را افزایش دهید، باید میوه‌ها و سبزی‌های تازه را به‌صورت روزانه مصرف کنید و در کنار منابع پروتئینی گیاهی، از پروتئین‌های حیوانی بدون چربی قابل مشاهده هم در رژیم غذایی تان کمک بگیرید. 

3. فعالیت فیزیکی منظمی داشته باشید 

یکی دیگر از مهم‌ترین توصیه‌ها برای افزایش ترشح سروتونین در بدن، داشتن فعالیت فیزیکی منظم در کنار یک برنامه غذایی سالم و متعادل است. تحقیقات فراوانی ثابت کرده‌اند که فعالیت بدنی منظم می‌تواند با افزایش ترشح سروتونین، به بهبود خلق‌وخو کمک کند. به همین دلیل هم معمولا افرادی که برنامه ورزشی منظمی دارند، مخصوصا آنهایی که ورزش‌های گروهی انجام می‌دهند، خلق‌وخوی بهتری نسبت به افراد کم‌تحرک دارند. مطالعات ثابت کرده‌اند که سروتونین آزاد شده در اثر فعالیت بدنی می‌تواند با کنترل خستگی، به ایجاد حس روانی بهتر و انرژی بیشتر در افراد کمک کند. 

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.