کد خبر : 26050 / /
/

وجود چربی در ادرار اغلب نشان‌دهندهٔ این است که مشکلی در بدن وجود دارد. گاهی وجود چربی در ادرار نتیجهٔ غذایی است که خورده‌اید اما می‌تواند علامت بیماری نیز باشد. ادرار دارای پارامترهای زیادی است که وضعیت سلامتی فرد را فاش می‌کنند؛ بنابراین توصیه می‌کنیم به هر تغییری در رنگ و بو و جنس ادرار دقت کنید.

اگر چربی یا هر تغییری در ادرار وجود داشته باشد باید به پزشک مراجعه کنید. علاوه بر ظاهر ادرار، آنالیز آزمایشگاهی نیز می‌تواند اطلاعات مفیدی جهت تشخیص درست ارائه دهد.

چگونه چربی در ادرار را تشخیص دهید؟

معمولاً چربی در ادرار با چشم غیرمسلح نیز قابل‌شناسایی است. گاهی چیزی که دیده می‌شود، مایعی است که تا حدودی کدر و مات به نظر می‌رسد. گاهی نیز وجود چربی در ادرار به‌وضوح دیده می‌شود؛ زیرا ذرات چربی در ادرار شناور بوده و ظاهری روغنی به ادرار می‌دهند.

بعضی وقت‌ها خصوصاً زمانی که فرد تحت رژیم لاغری است، ادرار کمی کف‌آلود به نظر می‌رسد. وقتی کف می‌خوابد، ذرات ریز چربی در ادرار باقی می‌مانند.
درهرصورت لازم است ادرار مورد آزمایش قرار بگیرد تا چربی و علت وجود آن مشخص شود. شما باید نسبت به دیگر علائم مانند رنگ و بو و دفعات ادرارکردن نیز دقیق باشید.


علت‌های احتمالی چربی در ادرار
گاهی وجود چربی در ادرار ناشی از عارضه‌ای موقتی و گاهی حاصل یک بیماری است. معمول‌ترین دلایل چربی در ادرار:

بارداری
تهوع و استفراغی که بیشتر خانم‌های باردار تجربه می‌کنند به دلیل بالابودن سطح کتون‌ها در ادرار است. گاهی مادر باردار دچار دیابت بارداری است و این نیز می‌تواند ادرار را چرب کند.

کم‌آب شدن بدن
دهیدراته یا کم‌آب شدن بدن باعث می‌شود ادرار غلیظ‌تر و تیره‌تر دیده شده و بوی تندتری داشته باشد. ضمناً با دهیدراته شدن بدن عجیب نیست که در ادرارتان چربی ببینید.

سندرم نفروتیک یکی دیگر از شرایطی است که در آن چربی در ادرار دیده می‌شود. مشخصه‌ی این بیماری کلیوی دفع بیش از حد پروتئین در ادرار است. سندرم نفروتیک می‌تواند یک عارضهٔ ثانویه از یک عارضهٔ دیگر مانند دیابت، لوپوس و بیماری قلبی باشد


گرسنگی
گرسنگی وقتی اتفاق می‌افتد که بدن به‌اندازه کافی غذا ندارد. اما عوارضی هم هستند که با وجود خوردن غذای کافی باز هم بدن در فاز گرسنگی قرار می‌گیرد. مشکلات گوارشی یا هایپرمتابولیسم می‌تواند دلیل وجود چربی در ادرار باشد.
وقتی چنین چیزی روی می‌دهد، بدن با ذخایر پروتئین خودش تغذیه می‌شود. ضایعات حاصل از این فرایند می‌تواند به‌صورت چربی در ادرار دیده شود. به این وضعیت کتون‌زدگی می‌گویند و زمانی است که بدن دیگر قادر به استفاده از کربوهیدرات‌ها جهت انرژی نیست، بنابراین سراغ چربی‌ها می‌رود.

کتون در ادرار
کتون‌زدگی علت اصلی وجود کتون‌ها در ادرار است. همان‌طور که گفتیم، این وضعیت در اثر محرومیت بدن از غذا و هایپرمتابولیسم روی می‌دهد، اما دیگر علت‌ها نیز می‌توانند نقش داشته باشند، مانند دیابت.
همچنین وقتی برای کاهش وزن رژیم می‌گیرید، سخت ورزش می‌کنید، استرس زیاد دارید یا رژیم غذایی‌تان شامل ساعت‌ها چیزی نخوردن است نیز ممکن است دچار کتون‌زدگی شوید.

مصرف زیاد ویتامین‌ها
ادرار چرب ممکن است به‌دلیل ویتامین‌های اضافی در بدن باشد. علاوه بر این، ممکن است علامتی از عدم جذب ویتامین‌ها در بدن باشد. در چنین شرایطی، باید رژیم غذایی خود را طوری تغییر دهید که حاوی مکمل‌های غذایی کامل باشد که به راحتی جذب بدن می‌شود.

چیلوریا یا شیلوری
چیلوریا زمانی است که مایع لنفاوی از روده‌ها به کلیه‌ها نشت می‌کند و یکی از علائم این عارضه، چربی در ادرار است.
ضمناً این عارضه می‌تواند ادرار را شیری‌رنگ کند و باعث شود هنگام ادرارکردن درد داشته باشید و تکرر ادرار هم پیدا کنید. ممکن است در ادرار رد خون نیز دیده شود.

سندرم نفروتیک
سندرم نفروتیک یکی دیگر از شرایطی است که در آن چربی در ادرار دیده می‌شود. مشخصه‌ی این بیماری کلیوی دفع بیش از حد پروتئین در ادرار است. سندرم نفروتیک می‌تواند یک عارضهٔ ثانویه از یک عارضهٔ دیگر مانند دیابت، لوپوس و بیماری قلبی باشد.


بیماری‌های مرتبط با چربی در ادرار
بیماری‌هایی وجود دارند که با چربی در ادرار مرتبط هستند. به‌ویژه مشکلات کلیوی مانند کیست کلیه یا سنگ کلیه می‌توانند چنین وضعیتی ایجاد کنند. دیابت نیز می‌تواند خودش را به‌صورت چربی در ادرار نشان بدهد که ناشی از گلوکز زیاد و کتون‌زدگی است. شاید در نگاه اول ارتباطی میان بیماری پارکینسون و چربی در ادرار دیده نشود؛ اما این بیماری نیز گاهی می‌تواند باعث افزایش چربی در ادرار شود. در مورد سکته مغزی نیز چنین اتفاقی ممکن است رخ بدهد.

چه باید کرد؟
وجود چربی در ادرار چیزی است که نیاز به بررسی پزشکی دارد. اولین اقدام این است که علت تشخیص داده ‌شده و درمان تجویز شود. بیشتر اوقات، تغییری در عادات کافی است تا مشکل حل شود. حتماً در مورد داروهایی که مصرف می‌کنید با پزشک صحبت کنید؛ زیرا این مسئله نیز می‌تواند علت چربی ادرار باشد.
مثل همیشه، یک سبک زندگی سالم کمک می‌کند جلوی این مشکل گرفته شود. رژیم غذایی سالم و متعادل و ورزش منظم و کنترل استرس نیز معیارهای مهمی هستند.

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.