کد خبر : 26082 / /
/

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا امروز اخبار منتشره در خصوص توافق حاصله پیرامون تبادل زندانی‌ میان کشورش با ایران را رد کرد.

 به نقل از واشنگتن پست، «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا امروز یکشنبه به تبادل زندانی‌ میان کشورش با ایران واکنش نشان داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این خصوص با طرح ادعایی مضحک مدعی شد که «تاکنون توافقی در ارتباط با آزای شهروندان آمریکایی با ایران حاصل نشده است».

«ند پرایس» در این باره گفت: بی‌ وقفه برای آزادی ۳ آمریکایی بازداشتی (جاسوسان آمریکایی) در ایران در تلاشیم. تا زمانی که این افراد به جمع عزیزان شان بپیوندند، تلاش خود را متوقف نخواهیم کرد.

شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز امروز با صدور بیانیه ای جداگانه موضع مطرح شده درباره دستیابی به توافق پیرامون تبادل زندانی‌ با ایران را نادرست خواند.

به گزارش مهر، فروردین ماه امسال بود که نام مراد طاهباز، سیامک نمازی و محمدباقر نمازی ۳ زندانی دو تابعیتی در صدر لیست مبادله زندانیان قرار گرفت. این ۳ زندانی به جرم جاسوسی به حبس محکوم شدند.

یکی از این زندانیان که گویا از اهمیت ویژه ای برای غربی‌ها برخوردار است مراد طاهباز با نام کامل مراد موشه طاهباز است فردی که از مهره‌های جاسوسی آمریکا در جریان پرونده جاسوسان محیط زیستی بازداشت شد، طی مدت فعالیت خود در داخل کشور با نفوذ در سازمان حفاظت از محیط زیست، توانسته بود با این پوشش به مناطق حساس و فوق سری کشور دسترسی پیدا کرده و اطلاعاتی را درباره نقشه‌های تأسیسات دریایی و نظامی در حوزه خلیج فارس جمع‌آوری کند.

یکی دیگر از زندانیانی که نامش در این لیست قرار داشت، محمد باقر نمازی است فردی که خبر دستگیری اش سال ۹۴ به‌عنوان دو نفر از سرشبکه‌های جاسوسی و نفوذ منتشر شد.

محمد باقر نمازی در دوران پهلوی از سال ۱۳۵۳ تا ۱۳۵۷ مسئولیت‌های مهمی را به حکم مستقیم شاه تجربه می‌کند که عبارتند از عضویت در هیئت امنای دانشگاه سیستان و بلوچستان، معاون امور سازمان‌های محلی و عدم تمرکز وزارت کشور، استاندار خوزستان و معاونت امور محلی و عمران شهری وزارت کشور.

وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به‌گفته خودش به‌صورت غیرقانونی از مرز سیستان و بلوچستان از کشور خارج می‌شود و به‌دلیل سابقه همکاری با یونیسف دوباره از طریق همین سازمان دعوت به همکاری می‌شود. وی پس از خروج از ایران به پاکستان رفته و از آنجا به آمریکا و نزد خانواده خود می‌رود و تابعیت آمریکایی می‌گیرد تا اینکه در اوایل دهه هفتاد دوباره به ایران بازمی‌گردد.

باقر نمازی با کمک چند تن از خویشاوندان خود، مؤسسه آتیه بهار را با هدف ارائه خدمات حقوقی و اقتصادی به شرکت‌های خارجی و فراهم آوردن زمینه حضور آنها در ایران تأسیس می‌کند. در سال ۷۴ آمریکا تحریم‌های یکجانبه‌ای را علیه ایران وضع می‌کند و در این زمان سیامک و بابک فرزند دیگر باقر نمازی به شرکت آتیه بهار می‌پیوندند. سال ۷۸ سیامک نمازی مدیریت این شرکت را برعهده می‌گیرد و در پروژه‌های دلالی در اقتصاد ایران مانند کرسنت، نقش پررنگی داشته است.

موضوع تبادل نمازی‌ها و طاهباز مسئله جدیدی نیست و در چند سال اخیر بارها این موضوع بین طرفین مذاکرات مطرح شده است. به طوری که سال ۹۶ بود که «یوسف بن علوی»، وزیر خارجه عمان با «رکس تیلرسون»، وزیر خارجه آمریکا در کاخ سفید دیدار و برای آزادی این سه زندانی رایزنی کرد.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.