کد خبر : 26171 / /
/

زلزله| اخبار زلزله

نتایج مطالعات محققان زلزله شناسی کشور در خصوص زلزله ۵ ریشتری شمال منطقه انبارالوم استان گلستان نشان می‌دهد که گسل پنهان و فعال و لرزه‌زایی در محدوده رو مرکزی قرار دارد و نیاز است تا مورد شناسایی و بررسی دقیق قرار گیرد.

 دکتر علی بیت‌اللهی عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه،‌مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به زلزله انبارالوم استان گلستان با بزرگای ۵ ریشتر، گفت: این زلزله در ۱۹کیلومتری انبارالوم، ۲۲ کیلومتری اینچه برون و ۳۳ کیلومتری آق‌قلا استان گلستان و همچنین در فاصله مستقیم ۳۳۵ کیلومتری تهران رخ داده و با توجه به بزرگی زلزله و فاصله مراکز جمعیتی اطراف از آن، تعداد ۱۳ شهر و ۳۲۵ آبادی تحت تاثیر" این زمینلرزه قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: گسل مسبب زلزله ۵ ریشتری انبارالوم استان گلستان بر روی نقشه گسله های ایران برهم نهی شد و نشان داد که در محدوده رومرکزی، گسل شناخته شده‌ای به نقشه در نیامده است. بنابراین و بطور مسلم گسل پنهان، فعال و لرزه‌زایی در محدوده رو مرکزی قرار دارد و ضروری است تا مورد شناسایی قرار گیرد.

بیت‌اللهی در خصوص لرزه خیزی این منطقه توضیح داد: براساس داده‌های نوین لرزه خیزی ایران از اوایل سال ۱۳۸۵ و در شعاع یک درجه از رومرکز زلزله، زمینلرزه‌های ۱۷ سال اخیر جمع آوری شد و داده‌های به دست آمده معرف لرزه خیزی گستره رومرکز زلزله است به گونه‌ای که بر اساس داده‌های جمع‌آوری شده در این مدت تعداد ۱۳۳۹ زلزله با بزرگی ۲.۵ ریشتر  و بالاتر در گستره اطراف رومرکز از سال ۲۰۰۶ میلادی تا زمان وقوع زلزله ۵ ریشتری انبارالوم استان گلستان (مدت ۱۷ سال) به ثبت رسیده است.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اضافه کرد: از این تعداد زلزله به ثبت رسیده در مدت ۱۷ سال در استان گلستان، ۲ زمینلرزه با بزرگی ۵  ریشتر و بالاتر و ۴۹ زلزله با بزرگی ۴ تا ۵ ریشتر و بقیه زمینلرزه‌ها کوچکتر از بزرگی ۴ ریشتر در اطراف رومرکز گسترده شده‌اند.

بیت‌اللهی خاطر نشان کرد: بر اساس نقشه گسل‌های موجود در محدوده رو مرکزی زلزله، گسلی تعیین محل نشده است. رخداد زلزله در شمال انبارالوم نشان می‌دهد که در زیر نهشته‌های آبرفتی، مسلما گسلی فعال و لرزه‌زا قرار دارد و ضرورت دارد تا به شورت دقیق شناسایی شود.

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.