کد خبر : 26176 / /
/

یارانه|یارانه معیشتی| یارانه جدید

نمایندگان مجلس شورای اسلامی میزان کمک معیشتی ماهیانه به جانبازان و آزادگان معسر غیر حالت اشتغال فاقد شغل و درآمد معلولین شدید و خیلی شدید فاقد شغل در سال آینده را تعیین کردند.

اخبار جدیدی مبنی بر تغییر قیمت یارانه نقدی یا جایگزینی کالابرگ بجای یارانه نقدی منتشر شد. برای تغییر یارانه نقدی تصمیم گیری شده. وزیر اقتصاد گفت: تا مردادماه خبری از تغییر یارانه نقدی وجود ندارد. وام یارانه قرار است پرداخت شود. همچنین زمان دقیق واریز یارانه نقدی اسفند ماه مشخص شد.کمتر از 10 روز دیگر شاهد آغاز ماه رمضان خواهیم بود. اما پرسشی که اندکی ذهن مردم ایران را درگیر کرده بحث احتمال واریز یارانه معیشتی رمضان 1402 برای خانوارها به مانند ماه رمضان گذشته است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی میزان کمک معیشتی ماهیانه به جانبازان و آزادگان معسر غیر حالت اشتغال فاقد شغل و درآمد معلولین شدید و خیلی شدید فاقد شغل در سال آینده را تعیین کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت سوم امروز یکشنبه و در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه ۱۴۰۲ ، بند ب تبصره ۱۲ لایحه را به تصویب رساندند.

بر اساس بند ب تبصره ۱۲؛ بنیاد شهید و امور ایثارگران و ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان بهزیستی کشور مکلفند به جانبازان و آزادگان معسر غیر حالت اشتغال فاقد شغل و درآمد که بر اساس قوانین نیروهای مسلح مشمول دریافت حقوق وظیفه نمی‌باشند، افراد تحت تکفل قانونی جانبازان متوفی فاقد شغل و درآمد و رزمندگان معسر فاقد شغل و درآمد و معلولین شدید و خیلی شدید فاقد شغل و درآمد، که بر اساس آزمون ارزیابی وسع مبتنی بر پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان در ‌دهکهای درآمدی (۱) تا (۷) قرار دارند با اولویت ‌دهکهای درآمدی پایین‌تر، ماهانه کمک معیشت به میزان حداکثر شصت میلیون (۶۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال برای جانبازان بیست و پنج درصد (%۲۵) و بالاتر و معلولین شدید و خیلی شدید حداکثر پنجاه میلیون (۵۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال برای جانبازان زیر بیست و پنج درصد (۲۵%) و رزمندگان معسر پرداخت نماید.

۱- میزان افزایش در سقف اعتبارات پیش‌بینی شده در قانون بودجه سنواتی، متناسب با ‌دهک های درآمدی گروههای مشمول این حکم اعمال خواهد شد، به نحوی که ‌دهکهای درآمدی پایین‌تر در چهارچوب آئین‌نامه ‌اجرائی این بند از کمک معیشت بیشتری تا سقف تعیین شده برخوردار گردند.

۲- جانبازان، آزادگان و رزمندگان موضوع این تبصره که توانایی انجام کار داشته و ‌علی‌رغم فراهم شدن شرایط اشتغال به تشخیص بنیاد شهید و امور ایثارگران و ستاد کل نیروهای مسلح (حسب مورد) مشغول به کار نشده باشند، مشمول این حکم نمی‌گردند.

۳- ‌فرایند آزمون وسع جانبازان و آزادگان معسر غیرحالت اشتغال فاقد شغل و درآمد و رزمندگان معسر فاقد شغل و درآمد با تاکید بر پرداخت کمک معیشت به ‌دهکهای درآمدی (۱) تا (۷)، تعیین تکلیف دریافت‌کنندگان کمک معیشت که در ‌دهکهای (۸) تا (۱۰) قرار دارند، دوره زمانی پایش اطلاعات و نیز مشمولینی که ‌علی‌رغم واجد شرایط بودن، موفق به دریافت کمک معیشت نشده‌اند، مطابق آئین‌نامه‌ای خواهد بود که توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران (‌مسؤول)، ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان ‌برنامه‌وبودجه کشور، ظرف دو ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون پیشنهاد و به‌تصویب‌ ‌هیأت وزیران خواهد رسید.

البته فراموش نکنیم که تاکنون دولت خبری از واریز یارانه معیشتی رمضان پیش رو نداده است.

در این صورت یارانه‌بگیران باید منتظر همان یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی باشند. با این تفاوت که امسال خانوارها امکان استفاده از کالابرگ به جای یارانه نقدی را دارند. آخرین یارانه نقدی امسال نیز ۲۰ اسفندماه به حساب سرپستان خانوارها واریز شد.

کسانی که جزو دهک اول تا سوم باشند، به ازای هر نفر ۴۰۰ هزار تومان واریزی خواهند داشت. خانوارهای دهک‌های چهارم تا نهم نیز مبلغ ۳۰۰ هزار تومان به ازاری هر نفر یارانه دریافت می‌کنند.

اگر سرپرست خانوار از کالابرگ الکترونیکی به جای یارانه نقدی استفاده کند، دیگر قادر به دریافت یارانه نقدی به طور کامل نیست. به عبارتی افراد به هر میزانی که از کالابرگ استفاده کنند، به همان میزان از یارانه نقدی آنها کم می‌شود.

دولت با هدف حمایت از سبد غذایی طرح کالابرگ الکترونیکی را اجرا کرده است. طرح کالابرگ تاکنون در چهار استان قزوین، هرمزگان، گیلان و مرکزی به به صورت آزمایشی به اجرا درآمده است. این طرح شامل ۱۰ قلم کالا از جمله شیر، پنیر، ماست، قند و شکر، روغن، ماکارونی، روغن، مرغ و تخم‌مرغ می‌شود.

آنطور که مسئولان وزارت کار اعلام کرده‌اند، بیش از ۳۰ هزار فروشگاه در کشور به سامانه کالابرگ متصل شده و یارانه‌بگیران می‌توانند یک ماه زودتر از واریز یارانه نقدی کالاهای گفته‌شده را خریداری کنند.

طیبه حسینی از توزیع طرح آزمایشی کالابرگ‌ خبر داد و گفت: هفته گذشته وزارت رفاه در استان هرمزگان به صورت آزمایشی توزیع کالابرگ را برای تمامی یارانه بگیران که شماره حساب یارانه آنها مربوط به استان هرمزگان است، آغاز کرده است.

به گفته او، یارانه بگیران از فروشگاه هایی که در این طرح شرکت کردند، می‌توانند نسبت به خرید ۱۰ قلم کالای اساسی اقدام کنند، درغیراین صورت همانند دیگر یارانه بگیران، یارانه مرحله یکصد و چهل و چهارمین  در ۲۰ بهمن به حساب آنها واریز می شود.

حسینی اضافه کرد: بنابر اعلام وزارت رفاه، استمرار توزیع کالابرگ در دیگر استان ها منوط به موفقیت طرح آزمایشی در استان هرمزگان است.

سخنگوی ستاد هدفمندی یارانه با بیان اینکه دریافت کالابرگ برای یارانه بگیران اختیاری است، گفت: افراد از طریق کارت یارانه می‌توانند اقدام به خرید کالای اساسی کنند و مابقی یارانه خود را به صورت نقدی از موجودی کارت برداشت کنند. چنانچه افراد اقدام به دریافت کالای اساسی نکنند، یارانه نقدی را کماکان دریافت می کنند.

او بیان کرد: کلیه پیامک هایی که برای افراد مبنی بر قطع یارانه نقدی یا رویت دهک‌بندی ارسال می شود، کلاهبرداری و به قصد خالی کردن حساب یارانه بگیران است چرا که سازمان هدفمندی هیچ گونه پیامکی ارسال نمی کند.

هفته گذشته اجرای سراسری طرح کالا برگ الکترونیک آغاز شده است و در این بین سوالاتی برای مشمولان یارانه برای استفاده از کالابرگ به وجود آمده است که یکی از این موارد چگونگی مشاهده اعتبار است.

میزان و مانده اعتبار از دو طریق قابل مشاهده است:

۱. از طریق شماره‌گیری کد دستوری  #۲۸*۷۸۸*

۲. با استفاده از برنامه کاربردی «شما» که می‌توانید از طریق کافه بازار یا مایکت با مراجعه به سایت شما قابل نصب است.

 روابط عمومی و ارتباطات مردمی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: یارانه مرحله 145 ( اسفند ماه 1401 ) به حساب سرپرستان خانوار کل کشور واریز شد.

در این اطلاعیه آمده است: یارانه کمک معیشتی مرحله 145 بر اساس دهک‌بندی اعلامی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مطابق معمول، به حساب سرپرستان خانوار واریز و از ساعت 24 روز شنبه 20  اسفند ماه قابل برداشت است.

بر همین اساس، در صورتیکه سرپرستان خانوار جزو دهک‌های اول تا سوم هستند، مبلغ 400 هزار تومان به‌ازای هر نفر و در صورتیکه جزو دهک‌های چهارم تا نهم قرار دارند، مبلغ 300 هزار تومان به‌ازای هر نفر به حساب آنان واریز خواهد شد.

کالابرگ الکترونیکی

چنانچه سرپرستان خانوار از کالابرگ الکترونیکی استفاده نکرده باشند رقم کامل یارانه برای ایشان قابل برداشت است و در صورت استفاده به همان میزان از یارانه خانوار کسر گردیده و باقی مانده مبلغ به حساب سرپرست خانوار واریز می شود.

کسر اقساط تسهیلات اربعین و وام کرونایی

در صورتیکه سرپرستان خانوار پیش از این نسبت به دریافت تسهیلات قرض الحسنه 10 میلیون ریالی دوم کرونا اقدام نموده‌اند، باقی مانده اقساط این تسهیلات از مبلغ واریزی به حساب آنان کسر خواهد شد.

همچنین سرپرستان خانواری که تسهیلات اعزام به عتبات عالیات (اربعین) را دریافت نموده اند اقساط این تسهیلات به نسبت بعد خانوار از حساب ایشان کسر خواهد شد.

واریز یارانه به حساب سرپرستان متقاضی بازبینی به دهک‌بندی و ثبت‌نامی‌های جدید

در این مرحله، سرپرستان خانواری که اقدام به ثبت نام نموده اند چنانچه در آزمون وسع انجام شده توسط وزارت رفاه جزو دهک‌های اول تا نهم قرار گرفته باشند، یارانه اسفند ماه را مطابق دهک‌بندی اعلام شده دریافت خواهند کرد.

سرپرستان خانواری که یارانه نقدی آنها در اردیبهشت ماه قطع شده بود و درخواست بازبینی خود را در سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت کرده بودند، چنانچه در بازبینی انجام شده توسط وزارت رفاه جزو دهک‌های اول تا نهم قرار گرفته باشند، یارانه اسفند ماه را مطابق دهک‌بندی اعلام شده دریافت خواهند کرد.

  متقاضیان بازبینی دهک‌بندی اعلام شده، می‌توانند جهت ثبت یا پیگیری درخواست خود به سامانه اعلامی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به آدرس https://hemayat.mcls.gov.ir مراجعه نموده یا با تلفن گویای 09200006369 تماس حاصل نمایند.

ثبت‌نام از افرادی که تاکنون از دریافت یارانه نقدی جا مانده‌اند یا متقاضی جدید دریافت یارانه هستند نیز همچنان ادامه دارد. این افراد می‌توانند با مراجعه به تارنمای پنجره ملی خدمات هوشمند به آدرس https://my.gov.ir نسبت به ثبت‌نام خانوار خود اقدام نمایند.

جهت ثبت‌نام در این سامانه، در اختیار داشتن شماره تلفن همراه به‌ نام سرپرست خانوار، کد ملی، کد پستی، تاریخ تولد و شماره شبای بانکی مربوط به سرپرست خانوار متقاضی جدید یا جامانده از یارانه، ضروری است. تمامی اشخاص می‌توانند جهت کسب اطلاع از آخرین وضعیت یارانه خانوار، کد دستوری #کد ملی*43857*4* (ستاره 4 ستاره 43857 ستاره کد ملی مربع) را با شماره تلفن همراه به‌نام خود شماره‌گیری نمایند.

رفع مسدودی یارانه‌های واریز شده قبلی

زری‌باف درباره خانوارهایی که اخیراً مشمول شده و معوقات خود را دریافت نکرده‌اند و همچنین درباره تکلیف رفع مسدودی یارانه‌ها گفت: تمامی امور اجرایی مربوط به واریز یارانه‌ها، ازجمله پرداخت معوقات مشمولین، تعیین تکلیف مبالغ مسدودی در حساب سرپرست خانوار، رفع مشکل واریز مبالغ کمتر از تعداد اعضای خانوار و … توسط سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها صورت می‌پذیرد.

مجتبی زری‌باف سرپرست پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانیان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به پرسشی مبنی بر ارتباط پایگاه رفاه ایرانیان با پرداخت یارانه‌های نقدی گفت:‌ پیرو مصوبه مجلس شورای اسلامی در بند ب تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۱ کل کشور، هیئت دولت و ستاد تنظیم بازار در تفسیر اقشار و دهک‌های پردرآمد مندرج در این تبصره تصمیم گرفت تا ماهیانه به خانوارهای دهک‌های یک تا سه، به ازای هر نفر ۴۰۰ هزار تومان، دهک‌های چهار تا ۹ به ازای هر نفر ۳۰۰ هزار تومان پرداخت و دهک ۱۰ را حذف کند.

وی با بیان اینکه وظیفه شناسایی به عهده پایگاه رفاه ایرانیان است تا بر مبنای وسع سنجی خود این دهک‌ها را معرفی کند گفت: لازم به تأکید است در این سیاست پایگاه رفاه ایرانیان صرفاً مجری شناسایی دهک‌ها بوده است. درباره نحوه دهک بندی خانوار یارانه بگیر بخوانید

به طور همزمان پیشنهادات کارشناسی و مبتنی بر داده به منظور تدقیق انتخاب گروه‌های هدف از سوی این پایگاه به هیئت دولت ارائه شده است که به طور کلی می‌توان آن را در تغییر مبنا از دهک‌بندی به صدک‌بندی خلاصه کرد.

حدود ۹۰ درصد جمعیت کشور مشمول یارانه نقدی هستند

زری‌باف در بخش نخست سخنانش، آخرین آمار از وضعیت یارانه نقدی در کشور را اعلام و اظهار کرد: بر اساس آخرین وضعیت محاسبه مشمولین یارانه در مردادماه ۱۴۰۱ توسط پایگاه رفاه ایرانیان، از بین حدود ۸۶ میلیون نفر جمعیت کل کشور، حدود ۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار خانوار معادل ۷۷ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر به عنوان مشمول به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها معرفی شده‌اند (معادل ۸۹٫۹ درصد جمعیت کشور).

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.