کد خبر : 26177 / /
/

طلا|قیمت طلا | قیمت طلا امروز

ابراهیم محمدولی، رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: در رمضان سال‌های گذشته، تقاضا به تبع قیمت طلا و سکه کاهش می‌یافت؛ اما امسال مسئله کمی متفاوت است.

بازار طلا و سکه در سالی که گذشت، پا به پای دلار شاهد جهش‌های بی سابقه‌ای بود. سکه امامی که سال ۱۴۰۱ را در کانال ۱۳ میلیونی آغاز کرده بود، در کانال ۲۹ میلیون تومانی به پایان برد که حاکی از افزایش بیش از دو برابری است. هرچند در ابتدای اسفند ماه سکه کانال ۳۷ میلیون را نیز فتح کرده بود. سکه بازان این روز‌ها با مخابره اخبار مثبت یا منفی سیاسی به بازار بیش از همیشه در خرید و فروش‌های خود احتیاط می‌کنند.

ابراهیم محمدولی، رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: در رمضان سال‌های گذشته، تقاضا به تبع قیمت طلا و سکه کاهش می‌یافت؛ اما امسال مسئله کمی متفاوت است.

قیمت طلا نیز که سال ۱۴۰۱ را با قیمت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی در هر گرم آغاز کرده بود در هفته اول اسفند ماه رکورد بی سابقه‌ای از خود به جای گذاشت و سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی شد. کاهش قیمت دلار و ثبات نسبی اونس جهانی دست به دست هم داد تا قیمت طلا در انتهای سال ۱۴۰۱ با کاهش یک میلیون تومانی به کانال ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی برگردد. اما سوال اصلی این است که قیمت سکه و طلا در روز‌های آینده و در ماه رمضان به چه سمت و سویی می‌رود؟

ابراهیم محمدولی، رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران در این رابطه به اقتصاد ۲۴ گفت: در دو هفته اخیر نوسانات قیمت طلا و سکه بی سابقه بود. وی در پاسخ به سوال اقتصاد ۲۴ مبنی بر اینکه دلایل شدت گرفتن نوسانات قیمت طلا و سکه در هفته‌های اخیر چه بود؟ گفت: دو عامل موثر بر قیمت سکه و طلا یعنی قیمت دلار و ارز و اونس جهانی دچار نوسان شد و این نوسانات موجب شد بازار طلا و سکه هم متلاطم شود.

سوخت‌گیری سکه در بازار دلار

رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به آرامش نسبی قیمت‌ها طی روز‌های اخیر در بازار به اقتصاد ۲۴ گفت: هر گرم طلای خام که در دو هفته اخیر تا ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان هم قیمت خورده بود؛ در حال حاضر به حدود ۲ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان رسیده است؛ یعنی نزدیک به یک میلیون تومان طی یک هفته اخیر کاهش قیمت داشته است. محمدولی افزود: به نظر می‌رسد به شرط تداوم آرامش در بازار دلار و ارز، قیمت طلا و سکه در بازار نیمه تعطیل فروردین ماه و ماه رمضان به ثبات نسبی برسد.

فرمان قیمت طلا و سکه در دست دلار

به گفته رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران، انتظار می‌رود این روند قیمتی در بازار طلا و سکه حداقل تا پایان فروردین ماه ادامه دار باشد. محمدولی افزود: البته فرمان قیمت طلا و سکه در دست دلار است؛ بنابراین اگر اتفاق خاصی در بازار ارز نیفتد و بازار ارز روال طبیعی خود را طی کند شاهد آرامش در بازار طلا و سکه خواهیم بود.

عامل محرمانه موثر بر افزایش تقاضای سکه

رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران در پاسخ به سوال اقتصاد ۲۴ مبنی بر اینکه چرا افزایش قیمت سکه در روز‌های پایانی سال چشمگیرتر از طلا بود؟ گفت: آنچه به طور خاص بر قیمت سکه موثر است، عامل تقاضاست؛ این در حالی است که تقاضا تاثیرگذاری چندانی روی قیمت طلا ندارد.

محمدولی در مورد دلیل افزایش تقاضای سکه در پایان سال گفت: شرکت ها، مردم و سازمان‌ها معمولا در پایان هر سال برای تامین نیاز‌های مختلف اقدام به خرید سکه می‌کنند. البته عوامل دیگری هم در افزایش تقاضا دخیل است که نمی‌توانم آن را عنوان کنم. هرچند سکه نسبت به دو هفته اخیر شاهد کاهش چشمگیر قیمت بوده و در حالی که به حوالی ۳۵ میلیون رسیده بود، کاهشی شد.

ماه رمضان فرصت مناسبی برای خرید طلاست؟

رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران در پاسخ به سوال اقتصاد ۲۴ مبنی بر اینکه آیا ماه رمضان زمان مناسبی برای خرید طلا و سکه است؟ گفت: از آنجایی که من فعال بازار طلا و سکه هستم دوست دارم مردم اگر می‌خواهند طلا خرید کنند مصنوعات یا کار‌های ساخته شده طلا را خریداری کنند. محمدولی خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده در بلندمدت کسی از خرید طلا و سکه ضرر نکرده است؛ بنابراین مردم نباید با دید کوتاه مدت وارد بازار طلا و سکه شوند.

وی در مورد اینکه در ماه رمضان سکه و طلا بخریم یا نه، گفت: ممکن است به دلیل اخبار سیاسی و نوسان دلار، اتفاقاتی در بحث طلا و سکه بیفتد و کاهشی یا افزایشی شود؛ بنابراین برعکس ماه رمضان سال‌های گذشته، نمی‌توان دل به کاهش قیمت بست و خرید را به تعویق انداخت؛ ولی در نهایت اگر بنده شخصا پول مازاد داشته باشم طلا خریداری می‌کنم.

منبع: اقتصاد24

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.