کد خبر : 26281 / /
/

یارانه نقدی | تغییر قیمت یارانه نقدی | یارانه نقدی 1401

زمان واریز یارانه فروردین 1402 درست به مانند ماه‌های گذشته صبح روز بیستم فروردین ماه بوده و از حساب سرپرستان خانوار از ساعت 24 قابل برداشت خواهد بود.

اخبار جدیدی مبنی بر تغییر قیمت یارانه نقدی یا جایگزینی کالابرگ بجای یارانه نقدی منتشر شد. برای تغییر یارانه نقدی تصمیم گیری شده. وزیر اقتصاد گفت: تا مردادماه خبری از تغییر یارانه نقدی وجود ندارد. وام یارانه قرار است پرداخت شود. همچنین زمان دقیق واریز یارانه نقدی اسفند ماه مشخص شد.کمتر از 10 روز دیگر شاهد آغاز ماه رمضان خواهیم بود. اما پرسشی که اندکی ذهن مردم ایران را درگیر کرده بحث احتمال واریز یارانه نقدی رمضان 1402 برای خانوارها به مانند ماه رمضان گذشته است.

یارانه نقدی

بااینکه برخی دولت‌مردان از احتمال تبدیل یارانه نقدی در ماه‌های آینده به کالابرگ الکترونیکی خبر داده بودند اما همچنان از صحت این خبر اطلاع دقیقی ارائه نشده است. همچنین اعلام شده بود که این طرح هم‌اکنون در برخی استان‌ها به‌طور آزمایشی در حال اجرا است؛ بااین‌حال تا هنگامی که وضعیت کالا برگ مشخص نشود، پرداخت یارانه معیشتی به صورت نقدی تداوم خواهد یافت.

لازم به ذکر است که مبلغ پرداخت یارانه برای دهک‌های اول تا سوم 400 هزار تومان، و دهک‌های چهارم تا نهم 300 هزار تومان خواهد بود.

زمان واریز یارانه فروردین 1402

بعد از اردیبهشت ماه 1402 زمان واریز یارانه جدید هر ماه طی برنامه‌ای مشخص بوده است. لذا از این هنگام به بعد، واجدین دریافت یارانه توانایی دریافت این مبلغ را در تاریخ بیستم هر ماه داشته‌اند.

از طرفی افرادی که به دهک‌بندی درآمد سرپرست خانوار شکایت داشتند، امکان اعلام شکایت و اعتراض خود را با مراجعه به سایت https://hemayat.mcls.gov.ir و یا با تلفن گویای 09200006369 در اختیار داشته‌اند. همچنین جاماندگان از پرداخت یارانه و یا معترضان به عدم واریز یارانه نیز می‌توانند با مراجعه به سایت https://my.gov.ir قطع یارانه خود را پیگیری کنند.

افراد مذکور، همچنین قادر خواهند بود تا جهت کسب اطلاع از آخرین وضعیت ثبت نام خود، کد دستوری #کد ملی*43857*4* (ستاره 4 ستاره 43857 ستاره کد ملی، مربع) را با شماره تلفن همراه سرپرست خانوار شماره گیری کرده تا از وضعیت ثبت نام خود اطلاع یابند.

یارانه نقدی چه کسانی قطع می‌شود؟

شنیده‌ها حاکی از آن است با توجه به آن که خرید ارز سهمیه نیازمند افتتاح حساب ارزی است و واریز ارز اسکناس به حساب ارزی پس از ۷۲ ساعت انجام می‌شود این امر موجب رصد دقیق خریدارن ارز سهمیه‌ای و حدف یارانه آنها توسط دولت با توجه به تمکن مالی و گردش حساب بالای آنها خواهد بود.

همچنین مقرر شده ارز سهمیه‌ای با کارت ملی که تا پیش از این معادل ۵۰۰۰ یورو در سال برای هر فرد بود به۲۰۰۰ یورو کاهش یابد.

 تاریخ دقیق واریز یارانه نقدی

به نقل از ایسنا؛ زمان واریز یارانه فروردین ماه ۱۴۰۲ همانند ماه های گذشته صبح روز بیستم فروردین ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد. و از ساعت ۲۴ قابل برداشت است.

البته بعضی از دولتمردان خبر داده اند که یارانه نقدی ممکن است در ماه های آینده تبدیل به کالابرگ الکترونیکی شود اما همچنان از صحت این خبر اطلاع دقیقی وجود ندارد.

همچنین گفته می شود این طرح در حال حاضر در بعضی استان ها به صورت آزمایشی در حال اجرا است اما تا زمانی که وضعیت کالا برگ مشخص نشود ، پرداخت یارانه معیشتی به صورت نقدی ادامه دار خواهد بود.

مبلغ پرداخت یارانه برای دهک های اول تا سوم ۴۰۰ هزار تومان، و دهک های چهارم تا نهم ۳۰۰ هزار تومان می باشد.

بعد از اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ زمان واریز یارانه جدید هر ماه اعلام شد. از این زمان به بعد، واجدین دریافت یارانه می‌توانستند در تاریخ بیستم هر ماه یارانه خود را دریافت کنند.

پرونده یارانه نقدی برای همیشه بسته شد؟

بر اساس قانون بودجه تکلیف دولت همین است و دولت باید به جای پرداخت یارانه نقدی به مردم کالای اساسی بدهد. اما دولت بارها اعلام کرده که توان مالی انجام چنین کاری را ندارد و حتی نمایندگان مجلس هم چنین مساله‌ای را پذیرفته‌اند. از طرف دیگر بررسی‌ها نشان می‌دهد با توجه به تورم موجود، ارزش یارانه نقدی 300 هزار تومانی آب رفته و به 100 هزار تومان رسیده است. یعنی اگر دولت بخواهد سبد کالایی به مردم بدهد هزینه آن بیش از 300 تا 400 هزار تومان است و همین مساله علت فرار دولت از پرداخت یارانه نقدی است.

پیش از این هم مسعود میرکاظمی از پرداخت یارانه نقدی 400 هزار تومانی در سال 1402 خبر داده و گفته بود پرداخت یارانه نقدی ادامه دارد.

به نظر می‌رسد که دولت اصرار بر پرداخت یارانه نقدی دارد و احتمالا در نظر دارد که نهایتا یکی دو ماه آینده را کالابرگ بدهد و سپس مجلس را در قانون بودجه 1402 مجاب به پرداخت یارانه نقدی کند.

وی خاطر نشان کرد: در شرایط فعلی بهترین راه جبران این تورم ارائه کالا برگ است چراکه هرسال با قیمت کالاها ارزشش حفظ می‌شود و اعتبارش بیشتر می‌شود اگر دولت این را اجرایی نکند مجلس باید بنشیند و فکر اساسی کند.

نماینده مردم تربت حیدریه، زاوه و مه ولات گفت: با توجه به تصمیم دولت و مجلس تا پایان امسال یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهدشد و کالابرگی نیز صادر نخواهد شد.

او افزود: با توجه به اینکه مردم برای این رقم یارانه حساب کردند و یارانه را صرف کالای اساسی می‌کنند مثلاً خیلی‌ها صرف هزینه آموزش، ایاب و ذهاب و در واقع برای آن برنامه ریزی کردند درحال حاضر حذف این رقم و تبدیل به کالابرگ در دولت منتفی و در مجلس نیز کسی به دنبال این موضوع نیست.

نماینده مردم تربت حیدریه، زاوه و مه ولات ادامه داد: ما در قانون این اجازه را به دولت داده ایم فقط در یک صورت اگر دولت بخواهد بسته معیشتی جدید اضافه به مبالغ پرداختی کنونی تحت عنوان بسته معیشتی به افراد و گروه‌های خاصی بدهد می‌تواند کالابرگ برای این مورد خاص دوباره منتشر کند.

زنگنه بیان کرد: اما اینکه یارانه نقدی حذف و تبدیل به کالابرگ شود تقریباً در سال ۱۴۰۰ منتفی و همین بحث نقدینگی تا آخر سال با توجه به اینکه منابع مالی آن در مجلس پیش بینی شده است پرداخت خواهد شد.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.