کد خبر : 26401 / /
/

وقتی سر درد به سراغتان می آید، ممکن است این سوال برای‌تان مطرح شود که آیا این سر درد علامت مشکلی جدی است یا خیر؟ ممکن است دچار تومور مغزی شده باشید؟به گفته متخصصان مغز و اعصاب بیشترتومور‌های مغزی از جای دیگری از بدن شروع می شود و به مغز می‌رسد که به آن‌، تومور‌های مغزی متاستاتیک می‌گویند. اما توموری که در مغز شکل می‌گیرد، تومور مغزی اولیه نامیده می‌شود. هر دوی این تومورها علایمی دارد که باید جدی گرفته شود.

 یک تومور مغزی در مراحل اولیه‌ خود ممکن است علایم قابل توجهی نداشته باشد و تنها زمانی که رشد می کند و بزرگ می‌شود به عصب‌های مغزی فشار وارد می‌کند و سر درد‌ها شروع می‌شود

ویژگی‌های سر درد ناشی از تومور مغزی با سر درد‌های تنشی یا میگرنی از جنبه های قابل توجهی متفاوت است. به عنوان مثال  مکرر با سر درد از خواب بیدار شدن می‌تواند علامت تومور مغزی باشد. اما یادتان باشد عوارض دیگری مانند آپنه انسدادی خواب هم  می‌تواند سبب سر درد‌های صبحگاهی شود.

اگر متوجه تغییری در الگوی سر دردهای‌تان شدید یا شدت سر دردهای‌تان فرق کرد باید هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید. همین طور اگر معمولا سر درد دارید، اما سر دردهای‌تان بیشتر و شدیدتر شده‌اند باز هم باید به پزشک مراجعه کنید.

 علایم تومور مغزی

- سر درد‌ی که شب‌ها از خواب بیدارتان می‌کند.

- سر دردی که با تغییر وضعیت بدن تغییر می‌کند.

- سر دردی که به دارو‌های مسکن معمول مانند آسپیرین، استامینوفن و ایبوپروفن جواب نمی‌دهد.

- سر درد‌ی که چند روز یا چند هفته طول می‌کشد.

- سر درد‌های مداوم، به خصوص اگر فرد سابقه‌ سر درد‌های شدید نداشته باشد.

- سر درد‌ی که به مرور زمان شدت می‌گیرد.

- سر درد‌ی که صبح‌ها بدتر می‌شود.

- سر درد‌ی که فرد را از خواب بیدار می‌کند.

 اشتباه نگیرید

سر درد‌های ناشی از تومور مغزی به علت این که شدید هستند گاهی با میگرن اشتباه گرفته می‌شود. اما حمله‌ میگرن می‌تواند حالت تهوع و حساسیت شدید به نور ایجاد کند در حالی که سر درد‌های تومور مغزی معمولا با علایم دیگری همراه است .

* وقتی  احتمال وجود تومور مغزی بیشتر است

 کاهش وزن بی‌دلیل

 دو بینی، تاری دید یا از دست دادن بینایی

 احساس فشار زیاد در پشت سر

 سرگیجه و از دست دادن تعادل

 تشنج

 از دست دادن ناگهانی قدرت تکلم

 از دست دادن شنوایی

 ضعف یا بی‌حسی که به تدریج در یک سمت بدن شدیدتر می شود

 نوسانات ناگهانی خلق و عصبی شدن

برخی از این علایم ممکن است نشانگر سکته مغزی باشد که ربطی به تومور مغزی ندارد. سکته مغزی نتیجه اختلال در جریان خون به سمت مغز یا مشکلی در یکی از رگ‌های خونی مغز است. اما این که آیا علایم مربوط به سکته مغزی‌ یا تومور است؟ باید با پزشک مشورت کنید.

 زمان مراجعه به پزشک

اگر سرطان در قسمت دیگری از بدن‌تان تشخیص داده شده و سر درد‌های شدید شروع شده‌ است، به پزشک‌تان بگویید. سرطان ممکن است به مغزتان رسیده باشد، بنابراین تمام علایم خود را با جزئیات با وی در میان بگذارید. ویژگی‌های سر دردتان به پزشک شما کمک می‌کند برنامه‌ درمانی مناسب در پیش گرفته شود. اگر سابقه هیچ سرطانی را ندارید و سر دردتان چند روز یا چند هفته ادامه دار شد و با دارو تسکین نیافت، به پزشک مراجعه کنید.

 سر دردی که به مرور بدتر می‌شود و پاسخی به درمان‌های رایج نمی‌دهد باید ارزیابی شود. کاهش وزن، کرختی عضلات و تغییر در حس‌ بینایی یا شنوایی که همراه با سر درد است باید فوری بررسی شود.

 علایم  تومور‌مننژیومای مغزی

تقریبا یک سوم تومور‌های اولیه مغزی،  مننژیوما هستند. این تومور‌ها از بافت پوششی مغز و نخاع رشد می‌کنند و به این نواحی فشار می‌آورند.

- سر درد

- ضعف در دست‌ها و پا‌ها

- تشنج

- تغییر در شخصیت

- مشکلات بینایی

یک سر درد میگرنی می‌تواند از چند ساعت تا چند روز و حتی چند هفته طول بکشد. سر درد‌های تنشی نیز معمولا در طیف خفیف تا متوسط قرار می‌گیرد .

 علایم سردردهای تنشی

- سر درد‌هایی که آرام بروز می‌کند

- درد مبهم در دو سمت سر

- دردی که می‌تواند تا گردن پخش شود

- سر درد‌های خوشه‌ای نیز سبب درد شدید می شود و ناگهانی بروز می‌کند. این سردردها می‌تواند یک ساعت تا ۳ ساعت طول بکشد

- درد در یک سمت سر

- درد ناگهانی در اطراف چشم‌ها

- تورم یا افتادگی چشم‌

- احساس بی قراری یا آشفتگی

- آبریزش چشم‌ها و گرفتگی بینی

- قرمزی چشم‌ها

ام اس بیماری است که سیستم عصبی مرکزی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و می‌تواند علایمی مشابه علایم تومور مغزی داشته باشد.

 

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.