کد خبر : 26486 / /
/

وام| وام جدید| وام ازدواج

وحید یامین پور در حساب توییتر خود نوشت: در سال ۱۴۰۱ بیش از ۸۹۵ هزار نفر به مبلغ بیش از ۱۲۳هزار میلیارد تومان وام ازدواج دریافت کردند. یعنی ۸۳درصد متقاضیان وام را دریافت کرده‌اند.

وحید یامین پور در حساب توییتر خود نوشت: در سال ۱۴۰۱ بیش از ۸۹۵ هزار نفر به مبلغ بیش از ۱۲۳هزار میلیارد تومان وام ازدواج دریافت کردند. یعنی ۸۳درصد متقاضیان وام را دریافت کرده‌اند.

وی ادامه داد: بهترین عملکرد بانک‌ها در استان‌های تهران، اصفهان، مرکزی و یزد(بالای ۹۰ درصد) و بدترین عملکرد در خراسان شمالی و کهگیلویه و بویراحمد(زیر ۷۵درصد) است.

یامین پور در توییت دیگری ادامه داد: بنابراین پرداخت وام قرض الحسنه ازدواج نسبت به سال گذشته حدود ۵۵ درصد در مبلغ رشد داشته اما نسبت به متقاضیانی که وام را دریافت کرده‌اند ۴ درصد کاهش داشته است. سامانه بانک مرکزی در سال جاری متاسفانه با اشکالاتی مواجه است که در حال پیگیری هستیم.

وام ازدواج تون چند؟

کانال مورد نظر که بیش از ۱.۹ هزار عضو داشت، چند وام موجود را برای فروش عرضه کرده از طرفی خواهان خرید وام دیگران نیز بود به همین دلیل در یکی از آگهی‌های خود عبارت «وام ازدواج تون نقدی چند؟» را درج کرده بود.

 

از طریق شماره تلفنی که در آگهی، تماس گرفتم، پس از چند نوبت بوق اشغال، سرانجام موفق به برقراری تماس شدم، پشت خط مردی در همان ابتدای مکالمه گفت: خریداری یا فروشنده.

 

راستش برای چنین سوالی زیاد آمادگی نداشتم اما تنها نکته‌ای که به ذهنم رسید این بود که بگم: خریدار.

 

 

مکالمه کوتاه ما در خصوص «چه نوع وامی می‌خواهی»، «نقد می‌خری یا پس از واریز وام تسویه می‌کنی»، «ضامن کارمند و بازاری میتوانی ردیف کنی»؟ گذشت.

خلاصه من که در همان سوال اول مانده بودم، برای سوالات بعدی پاسخی نداشتم لذا درخواست دیدار حضوری کردم، متصدی هم با اشاره به اینکه آدرس بنگاه در صفحه کانال ذکر شده، گفت: «دیدار چهره به چهره بهتر هم هست اما اگه خریدار واقعی نیستی، الکی وقت ما را نگیر».

 

سرانجام یک روز عصر، به بهانه خرید وام به این بنگاه املاک رفتم، چند نفری با صدای بلند با هم حرف می‌زدند و ظاهرا معامله‌ای در شرف انجام بود اما در نهایت پس از حدود نیم ساعت جر و بحث معامله بدون نتیجه خاتمه پیدا کرد.

 

 

بنگاه سه متصدی داشت که یکی از آنان مسن‌تر بود، جویای دلیل آمدنم شد و من هم که در این نیم ساعت گوش دادن به ادبیات و بیان خاص حاضران، احساس کردم پای یک معامله مهم هستم، کوتاه و شمرده گفتم: خریدار وام هستم.

به یکی از مردان جوان اشاره کرد که من را بیشتر راهنمایی کند و او در حالیکه یک دفتر با جلد قرمز در دست داشت، نزدیک تر آمد و گفت: هم اکنون چند فقره وام ازدواج نقد، یک وام بنیاد شهیدی و ۲ فقره وام کارکرد حساب داریم.

 

با اعتماد به نفس بیشتری درخواست کردم شرایط وام ازدواج نقدی را برایم توضیح دهد، گفت: این وام‌ها هر کدام ۱۸۰ میلیون تومان هستند، فروشنده آن ۷۰ میلیون را ابتدای معامله تحویل می‌گیرد و خودت باید ضامن کارمند و بازاری را برایش پیدا کنی.

 

 

وی ادامه داد: وام که پرداخت شد، یک فقره چک به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان با خودت می‌آوری و پس از کسر کمیسیون بنگاه، مابقی وام به حساب شما واریز می‌شود.

او اضافه کرد: اگر پول نقد هم نداری باید صبر کنید برخی زوج‌های جوان هستند که تا وام پرداخت نشود، سهم خود را نمی‌خواهند اما اینگونه وام کمی گرانتر است و سهم فروشنده ۸۰ تا ۸۵ میلیون تومان است.

وی گفت: دریافت وام حدود یک ماه و نیم زمان لازم دارد اما اگر در بانک آشنا داشته باشید، احتمال اینکه زودتر هم پرداخت شود، هست.

من که تا حالا اینگونه معامله پیچیده‌ای را تجربه نکرده بودم در شرط و شرایط این بنگاه برای خرید وام گم شدم و برای اینکه ضعفی از خود نشان ندهم در مورد وام بنیاد شهیدی سوال پرسیدم.

متصدی گفت: این وام‌ها حدود ۳۰۰ میلیون تومان و سهم فروشنده ۸۰ میلیون تومان است مشکل اصلی این وام این است که باید علاوه بر ضامن یک سند ۶ دانگ را به اسم فروشنده انتقال دهید و سپس وی در دفترخانه اسناد رسمی، به شما وکالت فروش می‌دهد اما تا پایان اقساط باید سند در گرو بانک و به اسم فروشنده باشد.

مساله دوباره برایم پیچیده تر شد و این بار از وام کارکرد حساب سوال پرسیدم.

وی افزود: این وام‌ها هم هر کدام ۶۰ تا ۸۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۲۴ ماهه هستند که صاحب حساب مبلغی را برای دریافت وام سپرده گذاری کرده و حالا در ازای دریافت ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان آن را به شما انتقال می دهد و در این وام هم ضامن با دریافت کننده وام است.

از گفته‌های متصدی جوان نکته برداری می‌کردم، برای چند دقیقه‌ای سکوت وی توجه دیگران را به سمت ما جلب کرد و متصدی دیگر هم به بحث ما وارد شد و گفت: به زودی چند فقره وام فرزندآوری هم برای فروش خواهیم داشت، اگه لازم داری آنها را نیز یادداشت کن.

دیگر از شرایط وام فرزندآوری سوالی نپرسیدم لذا ضمن گفتن خداحافظی و خدا قوت از بنگاه خارج شدم.

صبح روز بعد به یکی از شعب بانک ملی در خیابان جمهوری اسلامی مهاباد رفتم و در خصوص خرید و فروش وام سوال کردم.

متصدی پرداخت تسهیلات اجازه نداد از وی عکسی گرفته شود، گفت: ما از خرید و فروش تسهیلات بانکی اطلاعی نداریم اما کسانی که در سامانه ثبت نام کنند با اولویت، پرونده از آنها تحویل گرفته می‌شود و پس از بررسی و تایید شرایط دریافت، وام به شماره حساب فرد واریز می‌شود.

وی که خواست نامش ذکر نشود، افزود: در صورتی که اقساط وام به موقع پرداخت نشود، علاوه بر گیرنده وام، ضامن هم مسوولیت پرداخت اقساط را دارد و اگر بدهی آن از حدی معینی بیشتر شود، حساب هر ۲ مسدود خواهد شد.

خرید و فروش وام در بنگاه املاک غیرقانونی است

رییس اتحادیه بنگاه داران مهاباد در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: هر گونه خرید و فروش انواع وام در واحدهای بنگاه املاک غیرقانونی است و در این واحدها تنها باید املاک، معامله شود و پس از هر معامله کد رهگیری صادر و به طرفین داده می‌شود.

محمد گُلاوی افزود: اینگونه معاملات بیشتر در فضای مجازی انجام می‌شود و اما در برخی وام‌ها از جمله وام خرید مسکن بنیاد شهید که باید سند ملک هم به اسم گیرنده وام انتقال پیدا کند، موضوع آن کمی متفاوت تر است و می‌تواند معامله در بنگاه املاک انجام شود.

وی با اشاره به اینکه برخی زوج‌های جوان نمی‌توانند ضمانت لازم را برای دریافت تسهیلات پیدا کنند یا پرداخت اقساط وام برای آنان سخت است، ناچار می‌شوند که وام را در ازای دریافت مبلغی به شخص ثالثی بفروشند.

به بنگاه‌های املاک و مسکن دارای مجوز و عضو اتحادیه بنگاه داران مهاباد اعلام شده که خرید و فروش وام غیرقانونی استوی اضافه کرد: هر چند به تمامی بنگاه‌های املاک و مسکن دارای مجوز و عضو این اتحادیه اعلام شده که خرید و فروش وام غیرقانونی است اما باز هم کسانی هستند که برای خرید و فروش وام به این واحدها مراجعه می‌کنند.

وی یادآور شد: اگر پس از انجام معامله خرید و فروش در یک بنگاه مشکلاتی برای طرفین پیش بیاید اتحادیه نمی‌تواند جوابگوی افراد زیان دیده باشد.

سختگیری بانک‌ها در پرداخت وام ازدواج قابل قبول نیست

اما تا اینجا بخشی از مساله بیان شد، بسیاری از زوج‌های جوان در مهاباد و بسیاری از شهرهای جنوب آذربایجان غربی چندین ماه و حتی بیش از یکسال در انتظار دریافت نوبت وام ازدواج باقی می‌مانند و بانک‌ها هر بار به بهانه‌های مختلف از جمله نبود اعتبار پرداخت‌ها را به تاخیر می‌اندازد.

سختگیری بانک‌ها در زمینه پرداخت وام ازدواج در مهاباد تا جایی پیش رفت که فرماندار این شهر در جلسه ساماندهی امور جوانان مهاباد از این سخت‌گیری های بانک‌ها در این زمینه انتقاد کرد.

فرماندار ویژه مهاباد گفت: سختگیری بی مورد و خارج از بخشنامه بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به ویژه وام ازدواج قابل قبول نیست و حل این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

حسن عباسی افزود: پرداخت تسهیلات بانکی در راستای کمک به ازدواج و اشتغال جوانان باید با تسهیل‌گری بانک‌ها همراه باشد لذا با سخت‌گیری در تضامین بانکی برخورد خواهد شد.

از بانک‌های عامل انتظار قانونی شکنی در پرداخت وام را نداریم و تنها درخواست داریم طبق بخشنامه‌های بانک مرکزی و براساس قوانین ابلاغی در پرداخت وام عمل کنندوی ادامه داد: از بانک‌های عامل انتظار قانونی شکنی در پرداخت وام را نداریم و تنها درخواست داریم طبق بخشنامه‌های بانک مرکزی و براساس قوانین ابلاغی در پرداخت وام عمل کنند.

وی تاکید کرد: همه دستگاه‌های اجرایی بویژه روسای شعب بانکی موظف به اجرای سیاست‌های دولت برای کمک به جوانان و سایر اقشار هستند لذا تخطی از برنامه‌های پیش بینی شده پیگیری خواهد شد.

به گزارش ایرنا، واقعیت این است که دولت در این شرایط سخت اقتصادی برای کمک به اقشار ضعیف و تشویق جوانان به امر ازدواج پرداخت تسهیلات بانکی را در برنامه خود قرار داده و هر سال با توجه به شرایط موجود و برای حمایت بیشتر بر مبلغ تسهیلات می‌افزاید اما به دلیل شرایط سخت دریافت وام و نبود ضامن های خوش حساب، این امر به مشکلی برای مردم تبدیل شده است.

در این بین افرادی هم هستند که از این شرایط سوءاستفاده و از آب گل‌آلود ماهی صید می‌کنند و بازاری تحت عنوان خرید و فروش وام به راه انداختند و نکته جالب این است که علاوه بر اینکه مجوزی برای این کار ندارند و نظارتی بر فعالیت آنها هم انجام نمی‌شود.

بی‌اعتنایی به چارچوب‌های قانونی در اعطای تسهیلات، بی‌توجهی به تکریم ارباب رجوع، رفتار گزینشی در پذیرش مشتریان و راهنمایی‌های اشتباه از جمله انتقادهای این روزهای مردم مهاباد در خصوص عملکرد بانک‌های دولتی این شهرستان است.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.