کد خبر : 26547 / /
/

بنزین| قیمت بنزین|بنزین سوپر

رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاه‌داران اظهار داشت: بعد از آغاز طرح جمع‌آوری و ساماندهی کارت‌های سوخت آزاد جایگاه‌داران، شاهد افزایش استفاده از کارت سوخت شخصی در سوخت‌گیری با نرخ آزاد (3000 تومانی) هستیم به طوری که این میزان، رشدی 4 برابری نسبت به زمان قبل از اجرای این طرح داشته است.

رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاه‌داران اظهار داشت: بعد از آغاز طرح جمع‌آوری و ساماندهی کارت‌های سوخت آزاد جایگاه‌داران، شاهد افزایش استفاده از کارت سوخت شخصی در سوخت‌گیری با نرخ آزاد (3000 تومانی) هستیم به طوری که این میزان، رشدی 4 برابری نسبت به زمان قبل از اجرای این طرح داشته است.

سخنگوی صنف جایگاه‌داران با بیان اینکه "به گفته مسئولان در حال حاضر حدود 90 درصد مردم کارت سوخت شخصی در اختیار دارند"، گفت: فرآیند صدور کارت سوخت المثنی نیز در حال انجام است و در مجموع همکاری مردم در اجرای این طرح، بسیار خوب است.

وی ادامه داد: با اجرای این طرح، در کلانشهرها به ازای هر سکو در جایگاه‌های پرتردد دو کارت سوخت آزاد و در بقیه نقاط، به ازای هر سکو یک کارت آزاد سوخت در جایگاه‌ها موجود است و هر جایگاه سوخت در هر نقطه کشور، حداقل یک کارت سوخت آزاد در اختیار دارد. البته در استانهای مرزی الگوهای بومی در حال اجراست.

* هر کارت سوخت آزاد سقف 8000 لیتری سوخـت‌گیری در هر روز دارد

نواز درخصوص جایگاه‌هایی که کارت سوخت آزاد ندارند، گفت: طبق بررسی‌هایی که صورت گرفته، هستند جایگاه‌هایی که کارت سوخت آزاد دارند اما به مردم ارائه نمی‌دهند و علت آن نیز در چند نکته است؛ اول آنکه کارت‌های آزاد سوخت در جایگاه‌ها محدودیت سوخت گیری از نظر تعداد ندارند، اما از نظر حجمی فقط تا 8000 لیتر با هر کارت سوخت آزاد در 24 ساعت می‌توان سوخت‌گیری کرد، وقتی این میزان سوخت گیری با یک کارت قبل از اتمام شبانه روز انجام شود، دیگر با آن کارت، امکان سوخت‌گیری تا پایان شبانه روز وجود ندارد، در چنین مواقعی پرسنل ممکن است اعلام کند، کارت سوخت آزادی ندارد؛ البته این را هم در نظر بگیرید که حجم سوالات مردم در این خصوص از کارکنان جایگاهها بالاست.و

وی افزود: در مواردی دیگر مشاهده شده که کارت سوخت آزاد توسط متقاضیان در حال استفاده بوده و متصدی جایگاه در مراجعه متقاضیان جدید به‌خاطر طولانی نشدن صف سوخت‌گیری، اعلام کرده که کارت آزاد ندارد تا مردم به استفاده از کارت خود روی بیاورند؛ البته مشکلات دیگری هم وجود دارد که رفته رفته در حال مرتفع شدن است و ما تمام تلاش خود را برای رضایت و راحتی مردم انجام میدهیم.

* مردم انتقادات خود را با چه شماره‌هایی مطرح کنند؟

سخنگوی صنف جایگاه داران با تأکید بر اینکه "تمامی متصدیان جایگاه‌های سوخت باید در صورت تقاضای مردم، کارت آزاد سوخت‌گیری در اختیار آنها قرار دهند"، گفت: اگر مردم در مراجعه به جایگاهی با عدم ارائه کارت آزاد سوخت‌گیری مواجه شدند، می‌توانند مراتب را به شماره 09627 و 021775226780 درمیان بگذارند تا سریعا رسیدگی شود و بسیار متشکریم از مردم که نظرات و انتقادات خود را هم با ما در میان میگذارند.

وی ادامه داد: البته این انتظار از مردم وجود دارد که در صورت داشتن کارت سوخت شخصی، از استفاده از کارت آزاد جایگاه‌ها خودداری کنند تا کسانی که به هر دلیلی کارت سوخت شخصی به همراه ندارند، از این کارت‌ها بتوانند استفاده کرده و شاهد ایجاد صف و معطل شدن دیگر افراد در زمان سوخت‌گیری نباشیم.

تسنیم

در این زمینه هادی بیگی نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت وگو با همشهری آنلاین، دلایل وضع این قانون در بودجه امسال را بیشتر توضیح داد و گفت: ماجرای جمع آوری کارت های سوخت آزاد جایگاه های بنزین از این قرار است که برای ما سوال است گردش گازوئیل و بنزین در کشور چگونه است و چه استان هایی و چه افرادی و از چه مناطقی بنزین را مصرف می کنند و بنزین های قاچاق کجا می رود؟ وقتی می گویند (روزانه)  ۱۵ میلیون لیتر قاچاق گازوئیل و ۱۰ میلیون لیتر قاچاق بنزین در کشور انجام می شود با احتساب قیمت آن می بینید که قیمت ۲۵ میلیون لیتر قاچاق سوخت سر به فلک می کشد و رقم بالایی می شود. بنابراین دزدی جدی است و این سوال پیش می آید که چه کسی قاچاق می کند و کدام شبکه باید این موضوع را بررسی کند؟ به گفته وی، متاسفانه تاکنون قاچاق سوخت را به شیوه‌ای انجام می دهند که کسی که قاچاق انجام می دهد گیر نمی‌افتد. وی ادامه داد: برای عموم مردم الزام به استفاده از کارت سوخت تعریف شد. باید مشخص شود هر فردی که سوخت گیری می کند مالک چه خودرویی است تا مشخص شود کدام ماشین سوخت گیری می کند.

/بیگی نژاد در پاسخ به این سوال که آیا جمع آوری کارت های سوخت آزاد جایگاه داران محدودکردن ارائه خدمات و به زحمت انداختن آن ها نیست، گفت: دستور داده شده که تمام کارت های سوخت جایگاه ها جمع شود، (با این حال) برای کسانی که با خود کارت نیاورده‌اند یا کارت ندارند باید حتماً سیستمی تعبیه شود که مشکل این افراد هم حل شود. وی همچنین در گفت وگو با انتخاب، برای استفاده از کارت ملی به جای سوخت افزود: خیلی صحبت کردیم که از کارت بانکی یا کارت ملی استفاده شود، اما جمع بندی نهایی این شد که سیستم کارت سوخت بماند و ارتقا یابد و به نوعی مجبور شدیم. فرض کنید طرف کارت ملی اش را گم کند، هزینه‌ای که برای آن فرد به وجود می‌آید زیاد می‌شود.

هم اینک هر کارت سوخت ماهانه سهمیه ۶۰ لیتر بنزین یارانه‌ای و ۱۵۰ لیتر بنزین آزاد ۳ هزارتومانی را دارد. در این حال «نواز» سخنگوی صنف جایگاه داران کشور جزئیات بیشتری از حذف کارت سوخت آزاد جایگاه ها را اعلام کرد. به گزارش تسنیم به گفته وی، در همین چند روز گذشته و همزمان با کاهش کارت های آزاد در جایگاه های سوخت، استفاده مردم از کارت سوخت شخصی هنگام سوخت گیری به نرخ آزاد دو برابر شده است. این در حالی است که 46 درصد از سوخت گیری بنزین کشور با قیمت لیتری 1500 تومان و با کارت سوخت شخصی انجام می شود اما در باره 54 درصد دیگر سوخت‌گیری که با قیمت آزاد 3000 تومان انجام می‌شود، 90 درصد آن با استفاده از کارت سوخت جایگاه‌ها انجام می شود نه کارت سوخت شخصی. او همچنین گفت: «برای هر سکو در پمپ‌بنزین‌ها به‌نسبت فروش و موقعیت جغرافیایی جایگاه حداقل یک کارت آزاد اختصاص می‌یابد و با توجه به همکاری خوبی که مردم داشته‌اند امیدواریم در روزهای آینده با اطلاع‌رسانی‌های لازم شرایط هر روز بهتر شود.»

هسته اصلی قانونی شدن حذف کارت سوخت آزاد جایگاه ها را باید در به هم خوردن و منفی شدن تراز تولید و مصرف بنزین دانست. گزارش «مرکز مطالعات زنجیره ارزش» در تاریخ 21 فروردین امسال با عنوان «صادرکننده یا واردکننده:پیش بینی مصرف بنزین ایران در سال 1402» نشان می دهد که پس از گذشت حدود 4 سال تراز مثبت، تولید بنزین هم اینک از مصرف آن عقب افتاده است. محاسبات این گزارش حاکی از آن است که با پیش بینی مصرف روزانه 118.6 و تولید 105.8 میلیون لیتر بنزین، هزینه واردات بنزین طی امسال حدود 2.4 میلیارد دلار می شود که معادل درآمد فروش 15 روز نفت خام کشور است. بررسی دیگری که خبرگزاری فارس در تاریخ 18 فروردین امسال با عنوان «معمای مصرف افسارگسیخته بنزین در 1402» منتشر کرده نیز نشان می دهد که احتمالاً میانگین مصرف بنزین طی امسال بین 107.8 تا 121.3 میلیون لیتر در روز باشد که حاکی از کسری 9.4 تا 22.9 میلیون لیتری روزانه است و به این ترتیب احتمالاً ارزش واردات بنزین کشور امسال به حدود 3.5 میلیارد دلار خواهد رسید.

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.