کد خبر : 26740 / /
/

تست شخصیت شناسی

تست شخصیت‌شناسی یکی از روش‌هایی است که در بررسی و تحلیل شخصیت فرد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تست شخصیت‌شناسی یکی از روش‌های ارزیابی و تحلیل شخصیت است که برای معرفی و شناسایی ویژگی‌ها، خصوصیات و رفتارهای فرد به کار می‌رود. این تست‌ها معمولاً شامل پرسش‌هایی هستند که در آن‌ها از فرد سؤال‌های خاصی درباره انواع مختلف شخصیتی و رفتاری مطرح می‌شود تا نمره‌هایی برای هر شاخص حاصل شود و شخصیت فرد براساس این نمرات تحلیل شود.

در تست‌های شخصیت‌شناسی، فرض بر این است که شخصیت یک فرد شامل عوامل مختلفی مانند خصوصیات ارثی، محیط زندگی، تجربیات زندگی و عادات می‌باشد. با توجه به اینکه شخصیت فرد بسیار پیچیده و گاهی ناشناخته است، این تست‌ها برای شناسایی شخصیت به کار می‌روند.

تست‌های شخصیت‌شناسی در دو نوع عمومی و حرفه‌ای تقسیم می‌شوند. تست‌های عمومی، برای شناسایی شخصیت فرد و تحلیل رفتارهای او استفاده می‌شود. این تست‌ها برای بررسی همه‌جانبه شخصیت فرد و آگاهی بیشتر از خصوصیات، علاقه‌ها و رفتارهایش به کار می‌روند. تست‌های حرفه‌ای نیز به منظور تعیین میزان مهارت، صلاحیت و پتانسیل کارکنان در یک شغل خاص استفاده می‌شود.

تست‌های شخصیت‌شناسی معمولاً بر اساس تئوری‌های مختلف شخصیتی توسعه داده شده‌اند. نمونه‌ای از این تئوری‌ها شامل تئوری پنج عامل (Big Five)، تئوری پرسشنامه شخصیتی مایرز-بریگز (MBTI) و تئوری شخصیتی هانز ایزنک (Hans Eysenck) است.

در تئوری پنج عامل، شخصیت را بر اساس پنج عامل اصلی یعنی بازتاب‌پذیری، همدلی، وظیفه‌شناسی، پایداری و جریان‌پذیری تحلیل می‌شود. در تئوری پرسشنامه شخصیتی MBTI، شخصیت را بر اساس چهار بعد اساسی یعنی تفکر-حسی، اطلاعات-درک، احساس-اندیشه و بسته‌بندی-گشادگی دسته بندی می کنند.

منبع: سرگرمی روز

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.