کد خبر : 26897 / /
/

قیمت دلار | قیمت دلار الان | قیمت دلار امروز

طی دومین هفته تیرماه دلار به کریدور ۵۰ هزار تومانی ورود پیدا کرد و در پایان هفته مذکور در همین محدوده بسته شد. معامله‌گران معتقدند از اخبار سیاسی بوی بهبود به مشام نمی‌رسد و اگر بازارساز برگ برنده‌ای رو نکند دلار در کریدور بالاتر می‌ماند.

قیمت دلار افزایشی شده است. قیمت دلار ممکن است گرانتر شود. قیمت دلار در نوسان است. قیمت دلار غیر قابل پیش بینی است. قیمت دلار را چه کسی قیمت گذاری می کند؟

قیمت دلار ابتدای هفته اخیر متاثر از سیگنال‌های نامساعد سیاسی در حوزه برجام به کریدور ۵۰ هزار تومانی ورود کرد و پایان هفته نیز در همین محدوده به کار خود پایان داد. هر چند بازارساز نیز دست از کار نکشید و سیگنالی مبنی بر آزادسازی دلارهای بلوکه شده ایران در عراق را روانه بازار کرد.

همین موضوع موجبات سرگردانی اسکناس آمریکایی میان کانال ۴۹ و ۵۰ هزار تومانی را فراهم کرد و باعث شد این ارز در کریدور بالاتر پیشروی نکند. معامله‌گران بازار ارز در روزهای اخیر منتظر نشست شورای امنیت سازمان ملل و نتایج این نشست بودند.

سایه پالس‌های منفی بر بازارهای مالی

روز چهارشنبه، جلسه کمیته حقیقت‌یاب در مورد ایران برگزار شد. در این جلسه به وقایع نیمه دوم سال گذشته کشور پرداخته شد. در ادامه نیز کشورهای غربی در بیانیه‌ای نسبت به مسائل داخلی ایران ابراز نگرانی کردند. در پایان بیانیه‌ای مداخله‌جویانه نیز از سوی کشورهای غربی علیه ایران صادر شد.

دیروز همچنین نشست شورای امنیت در مورد ایران برگزار شد. مطابق قطعنامه ۲۲۳۱، هر شش ماه یک بار گزارش دبیرکل سازمان ملل در نشست عادی شورای امنیت سازمان ملل ارائه می‌شود.

شب گذشته بیانیه مشترک تروئیکای اروپایی پس از پایان نشست شورای امنیت برای بررسی قطعنامه ۲۲۳۱ منتشر شد.‌ سه کشور اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان پس از پایان نشست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه‌ای مشترک مدعی شدند که ایران “هیچ توجیه غیرنظامی معتبری” برای غنی‌سازی‌های سطح بالای خود ندارد.

در بخشی از این بیانیه مشترک سه کشور مذکور مدعی شدند که ایران با ارائه سلاح به بازیکنان غیردولتی امنیت منطقه را به خطر می‌اندازد و این اقدام ایران، نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل محسوب می‌شود. سه کشور اروپایی در ادامه “بی‌توجهی ایران به تعهدات ذیل این قطعنامه (2231) را محکوم کردند” و ایران خواستند تا فورا به این کار خود پایان دهد.

سه کشور اروپایی در انتهای این بیانیه عزم خود مبنی بر دستیابی به راه‌حل دیپلماتیک در مورد بحران هسته‌ای ایران را ابراز کردند و از ایران خواستند تا فورا در فعالیت‌های خود تنش‌زدایی کند. مقامات ایران به‌رغم تاکید بر توانمندی‌ها و پیشرفت‌های ایران در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای، گفته‌اند که تولید و به‌کارگیری تسلیحات هسته‌ای جایی در دکترین دفاعی ایران ندارد.

اهرم بازارساز برای مهار دلار چیست؟

این سیگنال برای معامله‌گران کاهشی بازار که از ابتدای هفته در انتظار نتیجه نشست شورای امنیت سازمان ملل بودند، پالس مساعدی نیست. به نظر می‌رسد خنثی‌سازی اخبار نامساعدی که این بیانیه به بازارهای مالی در ابتدای سومین هفته تیرماه خواهد داد، نیازمند سیگنالی قوی از سوی سیاستگذار است.

با وجود این بیانیه، به نظر می‌رسد معامله‌گران بازار دلار تا حدودی نسبت به تحولات جدید نگران هستند. این موضوع روند بازار ارز را روز گذشته، حتی پیش از برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل افزایشی کرد.

طی هفته‌های اخیر، بازارساز تلاش کرده بود قیمت دلار را با خبردرمانی کنترل کند. اگرچه این سیاست در مواردی جواب داد و قیمت دلار سرکوب شد اما در نهایت، زور اخبار منفی بر خبرهای مثبتی که بازارساز روی آنها مانور می‌داد، چربید و قیمت دلار دوباره در مسیر افزایشی قرار گرفت.

در این میان، کارشناسان معتقدند قیمت دلاردر بلند‌مدت به متغیرهای کلان اقتصادی وابسته است و تاثیر اخبار و رویدادهای سیاسی و ایجاد فضای آرام در بازار اثر کوتاه‌مدت بر بازار ارز دارد.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.