کد خبر : 26927 / /
/

قیمت دلار | قیمت دلار الان | قیمت دلار امروز

قیمت دلار غیر از نوسان‌های افزایشی محدود که به واسطه سیگنال‌های سیاسی تجربه کرد، بیش از یک ماه است که در محدوده ۴۹ هزار تومانی قفل شده است. دیروز با وجودی که سیگنالی به بازار ارز نرسید اما اسکناس دلار رِنج شد.

قیمت دلار افزایشی شده است. قیمت دلار ممکن است گرانتر شود. قیمت دلار در نوسان است. قیمت دلار غیر قابل پیش بینی است. قیمت دلار را چه کسی قیمت گذاری می کند؟

دیروز قیمت دلار نوسان کاهشی محدودی داشت و با اختلاف ۵۰ تومانی نسبت به روز شنبه با رقم ۴۹ هزار و ۸۵۰ تومان مبادله شد.

این در حالی است که معامله‌گران بازار ارز معتقدند ثبات نسبی قیمت دلار، موقتی و ساخته دست بازارساز است.

در روزهای گذشته موضوع نشست شورای امنیت سازمان ملل مهمترین رویدادی بود که بازارهای مالی در انتظار برگزاری آن بودند. در پایان این نشست که انتهای هفته گذشته برپا شد بیانیه‌ای درباره اقدامات هسته‌ای ایران، توسط سه کشور اروپایی مطرح شد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران، در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی فونیکس چین با بیان اینکه هفته‌هاست گفت‌وگوهایی را با سه کشور اروپایی شروع کرده‌ایم، افزود: «گفت‌وگوها ناظر بر این است که بتوانیم از سوء تفاهم‌ها عبور کنیم و در مسیر تعامل و همکاری بهتری قرار بگیریم.»

امیرعبداللهیان اظهار داشت: «این گفت‌وگوها از نروژ شروع شد و اخیراً هم در ابوظبی امارات متحده عربی ادامه پیدا کرد. گفت‌وگوها ناظر بر این است که بتوانیم از سوء‌تفاهم‌ها عبور کنیم و ایران و سه کشور اروپایی در مسیر تعامل و همکاری بهتری قرار بگیرند.»

در ماه‌های گذشته تحلیل فعالان بازار ارز از سفرهای مکرر مقامات ایرانی به کشورهای همسایه، گفت‌وگو پیرامون مسائل هسته‌ای ایران بود. به نظر می‌رسد تعبیر این عده، از گسترش روابط منطقه‌ای درست از آب درآمده و بازارهای مالی در انتظار نتیجه مساعد برای بهبود روابط با کشورهای همسایه هستند؛ البته در حوزه برجام!

قیمت نرخ‌های مختلف

دیروز ۱۸ تیرماه قیمت اسکناس دلار کاهش یک تومانی داشت و با رقم ۴۱ هزار و ۲۵۸ تومان ارائه شد. دلار حواله نیز با رقم ۳۷ هزار و ۵۰۸ تومان عرضه شد و یک ریال کاهش قیمت داشت.

همچنین قیمت دلار نیمایی مانند هفته‌های گذشته روی رقم ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان ثابت بود.

قیمت ارزهای موثر

در آخرین معامله دیروز، یورو در بازار آزاد با قیمت ۵۴ هزار و ۸۴۷ تومان معامله شد و افزایش ۱۰ تومانی داشت. اما قیمت اسکناس یورو در سایت بازار متشکل ارزی با افزایش ۳۰ تومانی با قیمت ۴۵ هزار و ۲۵۴ تومان رسید. یوروی حواله نیز با قیمت ۴۱ هزار و ۱۴۰ تومان عرضه شد.

گفتنی است درهم امارات دیروز با رقم ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان معامله شد.در سایت بازار متشکل ارزی نیز قیمت درهم نسبت به آخرین معامله دیروز تغییر نداشت. حواله درهم با قیمت ۱۰ هزار و ۲۱۳ تومان مبادله شد. اسکناس درهم نیز با رقم ۱۱ هزار و ۲۳۴ تومان عرضه شد.

قیمت ارزهای موثر

امروز قیمت ارزهای موثر بر بازار ارز نیز روند مشابهی را طی کرده‌اند. یورو در بازار آزاد امروز به 54 هزار و 800 تومان رسید و قیمت درهم امارات نیز 13 هزار و 800 تومان بود.

قیمت دلار بازارهای هرات و سلیمانیه نیز امروز روی مرز 50 هزار تومان است و روند شکننده‌ای را طی می‌کند.

سایه پالس‌های منفی بر بازارهای مالی

روز چهارشنبه، جلسه کمیته حقیقت‌یاب در مورد ایران برگزار شد. در این جلسه به وقایع نیمه دوم سال گذشته کشور پرداخته شد. در ادامه نیز کشورهای غربی در بیانیه‌ای نسبت به مسائل داخلی ایران ابراز نگرانی کردند. در پایان بیانیه‌ای مداخله‌جویانه نیز از سوی کشورهای غربی علیه ایران صادر شد.

دیروز همچنین نشست شورای امنیت در مورد ایران برگزار شد. مطابق قطعنامه ۲۲۳۱، هر شش ماه یک بار گزارش دبیرکل سازمان ملل در نشست عادی شورای امنیت سازمان ملل ارائه می‌شود.

شب گذشته بیانیه مشترک تروئیکای اروپایی پس از پایان نشست شورای امنیت برای بررسی قطعنامه ۲۲۳۱ منتشر شد.‌ سه کشور اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان پس از پایان نشست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه‌ای مشترک مدعی شدند که ایران “هیچ توجیه غیرنظامی معتبری” برای غنی‌سازی‌های سطح بالای خود ندارد.

در بخشی از این بیانیه مشترک سه کشور مذکور مدعی شدند که ایران با ارائه سلاح به بازیکنان غیردولتی امنیت منطقه را به خطر می‌اندازد و این اقدام ایران، نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل محسوب می‌شود. سه کشور اروپایی در ادامه “بی‌توجهی ایران به تعهدات ذیل این قطعنامه (2231) را محکوم کردند” و ایران خواستند تا فورا به این کار خود پایان دهد.

سه کشور اروپایی در انتهای این بیانیه عزم خود مبنی بر دستیابی به راه‌حل دیپلماتیک در مورد بحران هسته‌ای ایران را ابراز کردند و از ایران خواستند تا فورا در فعالیت‌های خود تنش‌زدایی کند. مقامات ایران به‌رغم تاکید بر توانمندی‌ها و پیشرفت‌های ایران در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای، گفته‌اند که تولید و به‌کارگیری تسلیحات هسته‌ای جایی در دکترین دفاعی ایران ندارد.

اهرم بازارساز برای مهار دلار چیست؟

این سیگنال برای معامله‌گران کاهشی بازار که از ابتدای هفته در انتظار نتیجه نشست شورای امنیت سازمان ملل بودند، پالس مساعدی نیست. به نظر می‌رسد خنثی‌سازی اخبار نامساعدی که این بیانیه به بازارهای مالی در ابتدای سومین هفته تیرماه خواهد داد، نیازمند سیگنالی قوی از سوی سیاستگذار است.

با وجود این بیانیه، به نظر می‌رسد معامله‌گران بازار دلار تا حدودی نسبت به تحولات جدید نگران هستند. این موضوع روند بازار ارز را روز گذشته، حتی پیش از برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل افزایشی کرد.

طی هفته‌های اخیر، بازارساز تلاش کرده بود قیمت دلار را با خبردرمانی کنترل کند. اگرچه این سیاست در مواردی جواب داد و قیمت دلار سرکوب شد اما در نهایت، زور اخبار منفی بر خبرهای مثبتی که بازارساز روی آنها مانور می‌داد، چربید و قیمت دلار دوباره در مسیر افزایشی قرار گرفت.

در این میان، کارشناسان معتقدند قیمت دلاردر بلند‌مدت به متغیرهای کلان اقتصادی وابسته است و تاثیر اخبار و رویدادهای سیاسی و ایجاد فضای آرام در بازار اثر کوتاه‌مدت بر بازار ارز دارد.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.