کد خبر : 26928 / /
/

قطعی آب

شرکت آب و فاضلاب استان تهران در خصوص قطعی آب، احتمال اعمال جیره‌بندی و سهمیه‌بندی آب در تهران اطلاعیه‌ای صادر کرد.

قطعی آب در تهران که پس از سیل در جاده چالوس و کرج، بیش از ۲ هفته به طول انجامیده بود، اکنون با توجه به اطلاعیه جدیدی که شرکت آب و فاضلاب تهران منتشر کرده است، به نظر می‌رسد، بحران کمبود و قطعی آب و کاهش ذخایر آبی در پایتخت جدی‌تر شده است. حتی احتمال سهمیه‌بندی و جیره‌بندی آب تهران هم مطرح شده است. شرکت آب و فاضلاب تهران درباره قطعی آب در تهران اطلاعیه‌ای صادر کرد. قطعی آب و افت فشار آب در تهران، پس از سیلاب و باران‌های سیل‌آسای اخیر، همچنان در برخی نقاط شهر تهران و شهرستان‌های پایتخت ادامه دارد و بسیاری از مناطق شهر تهران با افت فشار آب و قطعی آب مواجه هستند. قطعی آب و برق گسترده در روزهای اخیر، موجب مشکلات بسیاری برای شهروندان شده است. ​

مساله‌ای که بر نگرانی شهروندان افزوده است، سهمیه‌بندی و جیره‌بندی آب یا تداوم قطعی آب، علت کمبود آب است. شرکت آب و فاضلاب استان تهران با صدور اطلاعیه‌ای، در خصوص قطعی آب، احتمال اعمال جیره‌بندی و سهمیه‌بندی آب در پایتخت توضیحاتی ارائه کرد.

شهروندان نیز از افت فشار، قطعی آب و عدم اطلاع‌رسانی صحیح و به‌موقع دولت در این زمینه گلایه می‌کنند. بر اساس اطلاعیه شرکت آب تهران، به دلیل مصرف بی‌رویه آب شرب در تهران، ذخایر آبی موجود این استان پاسخگو نیست و این روند، احتمال اعمال جیره‌بندی و سهمیه‌بندی آب را افزایش داده است.

از شهروندان درخواست شده است که برای جلوگیری از قطعی آب، با صرفه‌جویی در مصرف آب و اجتناب از هرگونه مصارف غیرضروری، این شرکت را در ارائه خدمات بهتر یاری کنند.

مساله آب یکی از موضوعاتی است که در این وضعیت بحرانی دارد و نگرانی‌هایی را برای مردم و دولت به وجود آورده است؛ این موضوع تا جایی پیش رفته که احتمال جیره‌بندی آب، آن هم در تهران وجود دارد.

اطلاعیه قطعی آب در تهران

شرکت آب و فاضلاب استان تهران با صدور یک اطلاعیه، به تهرانی‌ها هشدار داد که مصرف آب را کاهش دهند!

شرکت آب و فاضلاب استان تهران نسبت به افزایش میزان مصرف آب پایتخت به دنبال افزایش دمای هوا و ورود موج هوای گرم هشدار داد.

به‌گزارش عرشه آنلاین، بنابر اطلاعیه آبفای استان تهران، با افزایش دمای هوای تهران، میزان مصرف آب در شهر تهران به طور چشم‌گیری افزایش یافته است که ادامه این روند، پایداری شبکه توزیع آب را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

طی روزهای اخیر مصرف آب در شهر تهران به رقم  سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون لیتر در هر شبانه‌روز رسیده است.

در این اطلاعیه آمده است: «از ابتدای تیرماه امسال، مصرف لحظه‌ای آب تهران در ساعات اوج مصرف، از رقم ۵۱ هزار لیتر در ثانیه کمتر نشده که تداوم این امر ممکن است موجب بروز ناپایداری در شبکه و توزیع آب شود.»

شرکت آب و فاضلاب استان تهران در این اطلاعیه اعلام کرده است که تنها با ۱۰ درصد کاهش مصرف آب و پرهیز از مصارف غیرضروری در شهر تهران می‌توان حدود  ۱۲۰ میلیون مترمکعب یعنی معادل ۷۰ درصد سد امیرکبیر آب را حفظ و ذخیره کرد.  

از ابتدای سال آبی جاری، نسبت به دوره بلندمدت ۱۰۴ میلی‌متر کاهش بارندگی در استان تهران ثبت شده است که این وضعیت، ضرورت مدیریت مصرف آب در پایتخت را دوچندان می‌کند.

این شرکت از شهروندان تهرانی درخواست کرد است تا با مدیریت مصرف آب و انجام برخی اقدامات ساده مانند رفع نشتی احتمالی کولرهای آبی و پرهیز از شست‌وشوهای غیرضروری، از هدررفت آب پیش‌گیری کنند.

هم‌چنین توصیه می‌شود با انجام مراقبت و بررسی‌های فنی اتصالات و لوله‌های آب ساختمان، هدررفت‌های پنهان و آشکار لوله‌کشی را شناسایی و ترمیم کنند.

قطعی آب به جیره‌بندی آب در تهران می‌انجامد؟

قطعی آب و کاهش فشار آب مساله جدیدی نیست و در سال‌های گذشته نیز وجود داشته است. سال ۹۹ بود که قطعی گسترده آب در تهران اتفاق افتاد.

تحلیلگران امنیتی یکی از ابرچالش‌های نیم‌قرن پیش‌روی ایران را، مساله آب عنوان می‌کنند، اما به نظر می‌آید این چالش همین حالا هم تا اندازه‌ای سربرآورده و کار به بحث درباره احتمال جیره‌بندی آب در آینده نزدیک هم رسیده است.

آمار رسمی می‌گویند که ذخیره‌ سدها و همچنین میزان بارندگی کاهش چشمگیر داشته و در صورت ادامه همین وضعیت، جیره‌بندی آب در تهران و برخی شهرها گزینه محتمل خواهد بود. حالا هم به نظر می‌رسد این اتفاق دوباره تکرار شود، البته نه به معنای قطعی گسترده آب بلکه کاهش فشار آبی که منجر به قطعی آب طبقات فوقانی می‌شود. چرا که بسیاری از شهروندان طی روزهای اخیر حتی در طبقه‌های ابتدایی نیز قطعی آب را بدون اطلاع قبلی تجربه کرده‌اند. مسئولان هشدار داده‌اند که احتمالا سهمیه‌بندی و جیره‌بندی آب تهران وجود دارد.

مصرف کنترل نشود، آب تهران قطع می‌شود

بهینه‌سازی مصرف آب می‌تواند راهی برای جلوگیری از قطعی یا کاهش فشار آب آن هم در آستانه تابستان و افزایش دما باشد.

اوایل خرداد ماه 1402 بود که مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب تهران، محسن اردکانی با انتقاد از شیب صعودی مصرف آب در روزهای ابتدایی خرداد گلایه کرده و گفته بود: با وجود آنکه مصرف آب امسال در اردیبهشت‌ماه نسبت به سال گذشته قابل قبول بوده، اما در چهارم خردادماه از ساعت ۱۲ تا ۱۲.۴۵ در هر ثانیه ۵۲ هزار لیتر آب مصرف شده است که این رقم به طور میانگین در آن روز ۴۱ هزار لیتر بوده، درحالی که سال گذشته در این زمان ۳۷ هزار لیتر آب مصرف شده است.

به گفته اردکانی، مدیریت بهینه مصرف آب شرب در دسترس‌ترین راه حل مشکل کم‌آبی تهران است در صورتی که بارش به اندازه کافی نباشد، راهی برای تأمین آب اضافی نداریم و در این شرایط باید همه ما به مدیریت مصرف آب توجه بیش‌تری داشته باشیم.

اردکانی در حالی از این مسائل سخن به میان آورده است که تنها دو درصد از مشترکان شهر تهران بیش از دو برابر الگو مصرف می‌کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: مشترکانی که در ماه بیش از ۴۸ مترمکعب آب مصرف می‌کنند، در مرحله اول تذکر و در صورتی که مصرف را کاهش ندهند، اخطار دریافت می‌کنند و در صورت بی‌توجهی به اخطارها، برای رعایت حقوق سایر شهروندان، آب مشترکان بد مصرف را در ساعاتی از روز قطع می‌شود.اما نوک پیکان قطعی آب اکنون مردم عادی را نشانه گرفته است.

قطعی آب و کاهش فشار آب مساله جدیدی نیست و در سال‌های گذشته نیز وجود داشت. سال ۹۹ بود که قطعی گسترده آب در تهران اتفاق افتاد حالا هم به نظر می‌رسد این اتفاق دوباره تکرار شود، البته نه به معنای قطعی گسترده آب بلکه کاهش فشار آبی که منجر به قطعی آب طبقات فوقانی می‌شود. چرا که بسیاری از شهروندان طی روزهای اخیر حتی در طبقه‌های ابتدایی نیز قطعی آب را بدون اطلاع قبلی تجربه کرده‌اند.

آبفای تهران در این زمینه پاسخی نداده و این مساله را تکذیب و یا تأیید نکرده است که این موضوع خود جای سوال دارد که آیا ما در تابستان شاهد قطعی گسترده آب آن هم بدون اطلاع قبلی در مناطق ۲۲ گانه تهران هستیم؟ 

این طور که به نظر می‌رسد، در شرایط فعلی مصرف بهینه آب را می‌توان تنها راه گریز از قطعی و کاهش فشار آب دانست. زیرا در صورتی که بهینه سازی مصرف آب صورت نگیرد این احتمال وجود دارد که قطعی آب یا کاهش فشار در تهران وجود داشته باشد.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.