کد خبر : 26947 / /
/

محصولات مدیران خودرو

شورای رقابت، روز گذشته قیمت خودروهای مونتاژی را اعلام کرد. در این میان، اختلاف قیمت‌های مصوب و بازار، برای انواع مدل‌های تیگو 8 چقدر است؟

شورای رقابت بعد از ماجرایی طولانی و اعتراض ثبت‌نام‌کنندگان خودروهای مونتاژی در سامانه یکپارچه خودرو، روز گذشته فهرست قیمت‌های جدید برای این نوع خودروها را اعلام کرد. در این فهرست تیگو 8 پرو پرمیوم، یک میلیارد و 593 میلیون و تیگو 8 پرو مکس نیز حدود دو میلیارد و 117 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده‌اند.

اما این محصولات مدیران خودرو در بازار با چه قیمتی معامله می‌شوند؟ تیگو 8 پرو اکنون در بازار حدود دو میلیارد و 370 میلیون تومان قیمت خورده است. خود شرکت هم پیش از این قصد داشت این محصول را با نرخ دو میلیارد و 269 میلیون تومان عرضه کند. اماشورای رقابت تاکید دارد این کار غیرقانونی است و شرکت‌های خصوصی ملزم به تبعیت از قیمت‌های مصوب هستند.

دو مدل «تیگو 8 پرو مکس» و «تیگو 8 پرو مکس IE» نیز در بازار با قیمت‌های دو میلیارد و 950 میلیون و سه میلیارد و 10 میلیون تومان داد و ستد می‌شوند. مدیران خودرو اما، تیگو پرو مکس را دو میلیارد و 630 میلیون و محصول دوم را که در بازار با نام «تیگو 8 پرو مکس فول آپشن» شناخته می‌شود، دو میلیارد و 690 میلیون تومان عرضه می‌کرد. مدل فول آپشن در مرحله دوم ثبت‌نام خودرو در سامانه یکپارچه عرضه شده بود. شورای رقابت البته فقط یک قیمت را برای همان تیگو 8 پرو مکس معمولی اعلام کرده است.

قیمت انواع مدل‌های تیگو 8 و اختلاف قیمت شورا و بازار

مقایسه تیگو 8 پرو با پرو مکس

اسب بخار در این مورد نوشت: تیگو ۸ پرو به عنوان پرچم‌دار محصولات چری و با برند لوکس مدیران یعنی فونیکس به بازار آمد و خیلی زود توانست جایگاه خوبی در میان چینی های مونتاژی بازار ایران به دست آورد. پس از این خودرو، نوبت به نسخه پرو مکس رسید تا با قابلیت های برجسته در صدر محصولات فونیکس قرار بگیرد و تبدیل به پرچم‌دار جدید این نشان شود.

این دو کراس اوور در یک نگاه بسیار شبیه به هم هستند، اما تفاوت هایی در جزییات طراحی دیده می شود. در قسمت جلوی تیگو ۸ پرو مکس حاشیه نوک مدادی رنگی را برای جلوپنجره می بینیم که این المان در تیگو ۸ پرو دیده نمی شود. همچنین موقعیت مه شکن ها در این دو خودرو متفاوت است و اسپلیتر سپر هم طراحی متفاوتی دارد. نکته مهم دیگر این است که با وجود این که در کاتالوگ های مدیران خودرو عدد یکسانی برای ارتفاع این دو کراس اوور نوشته شده است، اما ارتفاع نسخه پرومکس اندکی بیش تر به نظر می رسد.

در پروفیل کناری هیچ تفاوتی دیده نمی شود، اما در عقب تفاوت هایی نسبتاً اساسی داریم. چراغ های عقب در تیگو ۸ پرومکس رینگ زمینه مشکی را دارند و در بین دو چراغ خبری از نشان فونیکس نیست و لوگوتایپ فونیکس جایگزین آن شده است. در قسمت پایین سپر عقب طراحی متفاوتی در دیفیوزر داریم و در نسخه پرو مکس چهار خروجی اگزوز جای دو خروجی اگزوز را گرفته است. به غیر از تفاوت های گفته شده، باقی المان ها در هر دو خودرو مشترک است.

تفاوت های فنی

اما تفاوت اصلی در مشخصات فنی این دو خودرو رقم می خورد. در فونیکس تیگو ۸ پرو پیشرانه ۱.۶ لیتری توربو با فناوری TGDI را داریم که توان تولید نهایت قدرت ۱۹۷ اسب بخار و نهایت گشتاور ۲۹۰ نیوتن متر را دارد و قدرت از طریق جعبه دنده ۷ سرعته دو کلاچه تَر به چرخ های جلو منتقل می شود، اما در فونیکس تیگو ۸ پرو مکس پیشرانه ۲ لیتری توربو TGDI را داریم که نهایت قدرت ۲۵۲ اسب بخار و نهایت گشتاور ۳۹۰ نیوتن متر را ارائه می دهد. قدرت از طریق جعبه دنده دوکلاچه تَر به تمام چرخ ها منتقل می شود و این یعنی نسخه پرومکس AWD یا تمام چرخ محرک است. هر دو پیشرانه با همکاری دو کمپانی چری چین و AVL اتریش طراحی شده اند و خروجی های خوبی دارند. اعداد نشان می دهند که در نسخه پرومکس قدرت و گشتاور بیش تر است و مهم تر از آن، تفاوت در سیستم انتقال قدرت است که در نسخه پرومکس کراس اووری تمام چرخ محرک را داریم، اما در نسخه پرو با یک کراس اوور دیفرانسیل جلو طرف هستیم.

این تفاوت های فنی باعث می شود تیگو ۸ پرو مکس هم در رانندگی های عادی هندلینگ بهتری داشته باشد و هم شتاب‌گیری بهتر رقم بخورد. همچنین تمام چرخ محرک بودن نسخه پرومکس باعث می شود مسیرهای آفرودی سبک به راحتی قابل پیمایش باشد و این کراس اوور از هر نظر بین همه مونتاژی های چینی متمایز به نظر برسد.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.