کد خبر : 27298 / /
/

قیمت دلار | قیمت دلار الان | قیمت دلار امروز

روند الاکلنگی قیمت دلار در بازار ارز همچنان پایدار است. امروز این اسکناس کاهش ۲۰۰ تومانی روز گذشته را جبران کرد و مسیر افزایشی داشت. کارشناسان اقتصادی سیگنال‌های مثبت رئیس کل بانک مرکزی در نشست روز جاری در خصوص تراز پرداخت‌ها، حجم نقدینگی، فنر مجازی دلار و حساب‌جاری کشور را آلارمی برای شرایط بحرانی اقتصاد تعبیر کردند.

قیمت دلار افزایشی شده است. قیمت دلار ممکن است گرانتر شود. قیمت دلار در نوسان است. قیمت دلار غیر قابل پیش بینی است. قیمت دلار را چه کسی قیمت گذاری می کند؟

در روز جاری قیمت دلار افزایش ۲۰۰ تومانی داشت. این اسکناس امروز با قیمت ۴۹ هزار و ۶۰۰ تومان مبادله شد و کاهش روز گذشته را جبران کرد.

تکنیکالیست‌ها حمایت ۴۹ هزار و ۲۰۰ تومانی و مقاومت ۴۹ هزار و ۶۰۰ تومانی را برای دلار نشان می‌دهند. بر اساس محاسبات آنها اگر خط حمایت بشکند دلار به کانال ۴۸ هزار تومانی ورود می‌کند و حمایت بعدی محدوده ۴۸ هزار و ۸۰۰ تومانی است.

در صورت شکست محدوده مقاومت، قیمت دلار به کریدور ۵۰ هزار تومانی ورود خواهد کرد.

اثر سیگنال‌های سیاسی خنثی شده است؟

طی ۱۰ روز گذشته به غیر از سیگنال انحلال کانون صرافان، سیگنال سیاسی خاصی روانه بازار نشد. به نظر می‌رسد التهابات اخبار مربوط به این تصمیم بانک مرکزی درحال فروکش کردن است.

در همین راستا امیرعبداللهیان – وزیر امور خارجه در حاشیه نشست بریکس درباره تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا گفت که «از طریق قطر و عمان ماه‌هاست پیام‌هایی بین ما و آمریکا ردوبدل می‌شود؛ تبادل زندانیان یک موضوع انسانی است و در این رابطه هیچ پیش‌شرطی در نظر نمی‌گیریم و به طرف‌های واسطه اعلام کرده‌ایم که تبادل را در چارچوب مورد توافق انجام می‌دهیم».

در حالی که تصور می‌شد این موضوع سیگنالی به معامله‌گران بازار ارز برای کاهش قیمت دلار می دهد؛ اما افزایش ۲۰۰ تومانی این اسکناس کاهشی‌های بازار را غافلگیر کرد.

برداشت فعالان اقتصادی از آمارهای مساعد فرزین چیست؟

گفتنی است امروز محمد رضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی در نشست مشترک رسانه‌ای مسئولان اقتصادی دولت با عنوان «عملکرد اقتصادی دولت سیزدهم» به ارائه آماری مثبت و مختصر پرداخت. موضوعاتی نظیر رشد ناچیز نقدینگی، کنترل بازار ارز، افزایش تراز پرداخت‌ها، وضعیت مساعد فروش نفت و حساب جاری کشور از مباحثی بود که به حوزه ارزی کشور مربوط می‌شد.

وی همچنین تاکید کرد: «مذاکرات سیاسی برای پس گرفتن پول‌های بلوکه کشور در حال انجام است و به زودی خبرهای خوبی در این باره خواهیم شنید.»

این در حالی است که کارشناسان اقتصادی با استناد به سخنان فرزین مبنی بر رشد تنها ۳.۹ درصدی نقدینگی می‌گویند با این وجود چرا  آمار مربوط به نقدینگی به طور منظم، شفاف و صریح منتشر نمی‌شود؟ به اعتقاد فعالان اقتصادی اینکه رئیس کل بانک مرکزی با تاکید عنوان کند که بحرانی نداریم آلارمی نامساعد برای بازار و فعالان است.

فنر دلار مجازی است!

در این نشست رئیس کل بانک مرکزی گفت: «دوستانی که فنر مجازی درست کرده‌اند و می‌گویند فنر خواهد پرید، من نمی‌دانم این فنر چیست. نقدینگی ما در حال کاهش است، فروش ارز کشور در حال افزایش است، تراز پرداخت‌ها در حال افزایش است و فروش نفت نیز افزایشی است. همه اینها دلایل بنیادی است برای اینکه نرخ ارز قابل کنترل است و کنترل خواهد شد. تمام عوامل بنیادی تاییدکننده این است که اقتصاد در حوزه پولی و مالی قابلیت کنترل دارد.»

کارشناسان اقتصادی در رابطه با موضوع فنر دلار به اظهارات همتی رئیس کل سابق بانک مرکزی اشاره می‌کنند. که وی تا زمانی که به بدنه دولت وصل بود به تکنیکال و فنر دلار اعتقادی نداشت اما الان به این موضوعات باور پیدا کرده است . آنها باور فرزین را ناشی از عدم استقلال و وابسته بودن بانک مرکزی به بدنه دولت می‌دانند. فعالان اقتصادی ابراز امیدواری می‌کنند که در نیمه دوم سال موضوع فنر دلار، همچنان مجازی باشد.

امروز قیمت دلار در بازارهای مجاور نیز همانند دلار تهران افزایش داشت. در روز جاری قیمت دلار سلیمانیه با افزایش ۱۰۰تومانی با قیمت ۴۸ هزار و ۹۸۰ تومان معامله شد. دلار هرات نیز افزایش ۵۰ تومانی داشت و با قیمت ۴۹ هزار و ۴۰۰ تومان معامله شد. درهم امارات نیز با ۷۰ تومان افزایش با قیمت ۱۳ هزار و ۶۸۰ تومان معامله شد.

قیمت دلار هرات هم که در هفته گذشته به 50 هزار تومان رسیده بود، امروز وارد کانال 49 هزار تومان شد. این کاهش قیمت در حالی رخ داده که قیمت دلار از اواسط هفته گذشته افزایشی بود و تا 50 هزار و 300 تومان هم رسیده بود. همان زمان معامله‌گران اعلام کرده بودند که اگر قیمت دلار امروز هم بالای کانال 50 هزار و 100 تومان بماند، احتمال پیشروی قیمت در این کانال بیشتر می‌شود و می‌توان منتظر افزایش قیمت دلار بود.

اما گویا قدرت کاهشی‌های بازار بیشتر بود و معاملات امروز با ورود دلار به کانال 49 هزار تومان آغاز شد. حالا معامله‌گران می‌گویند اگر قیمت دلار تا 49 هزار و 600 تومان پایین بیاید، احتمال کاهش مجدد قیمت دلار وجود دارد و مسیر دلار برای ورود به کانال 48 هزار تومان هموارتر می‌شود.

علت کاهش قیمت دلار چیست؟

قیمت دلار تحت تاثیر اخبار و جو مثبت سیاسی کاهشی شده بود و از زمانی که این سیگنال‌ها قطع شد، قیمت دلار هم افزایشی شد. اما امروز هم فضای سیاسی چندان مثبت نبود. چراکه در ابتدای روز خبر رسید که طرح ارتش ایالات متحده برای استقرار نیروی دریایی و تفنگداران دریایی در نفتکش‌های منطقه خلیج‌فارس تشدید تنش ها در این منطقه را محتمل کرده است؛ طرحی که قصد دارد با نظامی کردن نفتکش‌ها، فرصت ایران برای توقیف آن‌ها را سلب کند.

به عبارتی رسانه‌ها از احتمال جنگ نفتکش‌ها در منطقه خلیج فارس خبر داده اند. خبری که می‌توانست منجر به رشد قیمت دلار شود اما نشد. برخی دیگر معتقدند که کاهش قیمت دلار کار دولت است و فعلا بازارساز هنوز منابع لازم برای کنترل بازار را در اختیار دارد و توانسته دلار را دوباره کاهشی کند.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.