کد خبر : 27551 / /
/

تعطیلی

طرح اصلاح تعطیلات آخر هفته همچنان بلاتکلیف مانده است. دولت با تعطیلی پنجشنبه‌ها موافق است و مجلس شنبه‌ها.

طرح اصلاح تعطیلات آخر هفته همچنان بلاتکلیف مانده است. دولت با تعطیلی پنجشنبه‌ها موافق است و مجلس شنبه‌ها.

حسین گودرزی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس درباره تعطیلات آخر هفته گفت: « این لایحه در نوبت طرح در صحن مجلس است و تعداد زیادی از نمایندگان آن را امضا کرده‌اند تا به روال کار سرعت دهند. تاکنون ۱۱۰ نماینده مجلس برای سرعت‌بخشی به طرح این لایحه در صحن علنی آن را امضا کرده‌اند. بیشتر نمایندگان نظرشان برای روز دوم تعطیلات شنبه است. این موضوع به ارتباط ما با سایر کشورها و بازارهای جهانی برمی‌گردد که شنبه و یکشنبه تعطیل هستند.»

محسن پیرهادی، دیگر نماینده مجلس و عضو هیات‌رئیسه مجلس نیز تاکید کرده است: «بر خلاف برخی ابراز نگرانی‌ها پنج‌شنبه تعطیلی مذهبی نیست و برعکس روز جمعه است که برای ما به‌واسطه نماز جمعه ارزشمند شده و برای آن آیه قرآن وجود دارد. ما از برخی از علما و دفتر مراجع محترم تقلید استفتا کرده‌ایم و اشکال و حرمتی بر آن نگرفتند.»

اگرچه دولت سیزدهم در لایحه پیشنهادی خود، به دنبال تعطیلی پنج‌شنبه‌ها بود، اما برخی نمایندگان به تعطیلی شنبه‌ها علاقه بیشتری نشان می‌دهند.

مسعود دانشمند در این‌ باره گفت: «یکی از نکاتی که تصمیم گیری نمایندگان مجلس را در بحث تعطیلات دشوار می‌کند، موضوع حجم کار و ساعات کاری است. وقتی کارمندان در روزهای کمتر و با ساعات بیشتر در محل کار حضور داشته باشند در نهایت به اندازه نیروهایی که ۶ روز سر کار هستند (۴۰ ساعت در هفته) کار خواهند کرد. با این توصیف، تصمیم گیری برای اعمال تعطیلات دو روزه منطقی خواهد بود.»

وی افزود: «حتی برخی شرکت‌های مطرح در سراسر جهان به دنبال این هستند که کارمندان به جای ۵ روز، چهار روز در محل کار حاضر شوند، اما ۴۰ ساعت کار را پر کنند و البته ۳ روز هم تعطیل باشند. یا باید پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها تعطیل شود، یا جمعه‌ها و شنبه‌ها. از نظر ارتباط بین المللی، همه دنیا و کشورهای اسلامی تعطیلات خود را برای تطابق با اروپا و آمریکا، روزهای شنبه و یکشنبه قرار داده اند.»

وی افزود: «مخالفان تعطیلی شنبه، بهانه‌های غیرعلمی دارند. برای مثال می‌گویند ما عادت داریم شنبه کار کنیم و استراحت در روز شنبه بی معناست. اما مطمئن باشید که از هر فعال یا تحلیلگر اقتصادی که بپرسید، بهترین انتخاب، برای افزایش بهره وری و همگامی با اقتصاد روز دنیا چه روزی است، بدون شک، شنبه را انتخاب خواهند کرد. از دید من همین موضوع تعطیلی جمعه و شنبه هم ایراد دارد و بهتر بود شنبه و یکشنبه‌ها تعطیل بودیم، اما ظاهرا باید به همین حد رضایت بدهیم و امیدوار باشیم مسئولان، پنجشنبه و جمعه را انتخاب نکنند.»

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.