کد خبر : 27632 / /
/

تولید سمند

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

12 شهریور 1353؛ هیاتی برای بازگرداندن فارغ‌التحصیلان ایرانی به اروپا رفت

سازمان برنامه هیاتی به اروپا فرستاد تا اقدامات تازه دولت را در زمینه بازگرداندن فارغ‌التحصیلان ایرانی مقیم کشورهای اروپایی دنبال کند.

این هیات همچنین برای تامین کمبود نیروی انسانی متخصص در ایران، مذاکراتی با برخی از موسسات بین‌المللی کار به عمل می‌آورد و احتمالا مقدمات انعقاد قرارداد خرید خدمات در بعضی رشته‌ها را فراهم می‌کند.

امروز یک مقام مطلع در سازمان برنامه گفت: براساس پیش‌بینی‌هایی که در تجدیدنظر برنامه پنجم عمرانی کشور انجام شده است, اجرای طرح‌های اقتصادی و صنعتی تازه کمبود نیروی انسانی متخصص در رشته‌های مختلف را به حدود 700 هزار نفر افزایش می‌دهد.

بنابراین برای تامین این نیاز اقدامات وسیع و مختلفی آغاز شده و از جمله هیاتی که برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی مسائل جمعیت به اروپا رفته, موظف است در زمینه بازار کار در کشورهای اروپایی و فراهم ساختن خرید قسمتی از احتیاجات نیروی انسانی متخصص بررسی‌هایی به عمل آمده است.

این مقام یادآور شد در طول برنامه پنجم علاوه بر نیروی انسانی در رشته‌های مختلف صنعتی نزدیک به 30 هزار کمبود مهندس نیز وجود دارد.

معاملات طلا متوقف شد

معاملات طلا امروز در بازار آزاد تهران متوقف شد و قیمت این فلز هر مثقال 20 ریال و هر پهلوی 30 ریال کاهش یافت. توقف معاملات طلا در بازار آزاد به دنبال اعلام سیاست جدید دولت در مورد آزادی واردات و صادرات طلا و نقره خام پیش آمده است.

کارشناسان و مطلعین, توقف معاملات طلا در بازار آزاد را علاوه بر برگزاری جشن‌های متعدد عروسی در این ماه که همیشه سبب افزایش فروش طلاجات می‌شد، گرانی خارج از اندازه طلا توجیه می‌کنند. این گروه معتقدند که با آزادی واردات طلا و نقره خام, هزینه تهیه مواد اولیه صنف طلا و جواهرساز کاهش خواهد یافت و قیمت‌ها خواهد شکست به همین علت خریداران طلا با اعلام خبر آزادی واردات و صادرات طلا، منتظرند تا قیمت‌ها کاهش یابد.

قیمت طلا امروز در بازار آزاد از هر مثقال 168 تومان به هر مثقال 166 تومان کاهش یافت و مسکوکات طلا نیز ارزانتر شد. قیمت پهلوی امروز در بازار آزاد با قیمت بانک ملی مساوی شد و هر پهلوی 270 تومان, نیم پهلوی 135 تومان و ربع پهلوی 68 تومان عرضه شد.

قیمت طلای شمش در بانک ملی همان کیلویی 374 هزار ریال بود و تغییری نکرد.

12 شهریور 1363؛ نخست‌وزیر: پیروزی ما در اجرای قانون بانکداری اسلامی, پیروزی انقلاب اسلامی در صحنه‌های جهانی است

اعضای انجمن‌های اسلامی بانک‌های کشور در پایان سمینار سه روزه خود به مناسبت سالگرد آغاز اجرای قانون بانکداری اسلامی و بدون ربا با مهندس میرحسین موسوی، نخست‌وزیر دیدار کردند.

مهندس موسوی با اشاره به عملکرد یکساله بانک‌ها براساس قانون بانکداری بدون ربا اظهار کرد: پیروزی ما در اجرای قانون بانکداری اسلامی به معنای پیروزی انقلاب  اسلامی در صحنه‌های دیگر جهانی است و در این راه باید با جمع‌بندی اشکالاتی که ضمن اجرا در قانون بانکداری بدون ربا و یا آیین‌نامه‌های اجرایی آن به چشم می‌خورد در جهت قوی‌تر کردن این قانون تلاش کرد.

وی افزود: رزمندگان ما در جبهه‌های نبرد با ممکن کردن ناممکن‌ها در جبهه کفر رخنه می‌‌افکنند و اگر ما در اجرای قانون بانکداری اسلامی به پیروزی کامل دست یابیم به پیروزی دیگری در جهت شکفتن حصارهایی که برای خفه کردن و جلوگیری از صدور انقلاب به دور آن کشیده شده است نائل آمده‌ایم.

برادر موسوی به ضرورت حذف و برچیدن نظام دیوانسالاری در کشور اشاره کرد و گفت: ما باید دیوانسالاری را در کشور خود از بین ببریم و نظامی شایسته متناسب با اهداف و ارزش‌های انقلاب اسلامی ایجاد کنیم.

12 شهریور 1383؛ 10 میلیارد دلار امسال به حساب ذخیره ارزی اضافه می‌شود

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اعلام کرد: در صورت حفظ بهای فعلی نفت, تا پایان امسال حداکثر 10 میلیارد دلار به حساب ذخیره ارزی اضافه می‌شود. حمیدرضا برادران شرکاء افزود: براساس پیش‌بینی قبلی, انتظار می‌رفت تا پایان امسال 5 میلیارد دلار به حساب ذخیره ارزی اضافه شود اما افزایش قیمت جهانی نفت این میزان را می‌توان تا دو برابر افزایش دهد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تاکید کرد: اعتبارات واردات بنزین به دلیل افزایش قیمت جهانی این فرآورده ناکافی است و دولت برای واردات 1/23 میلیون لیتر بنزین در روز با یک میلیارد و یکصد میلیون دلار کسری مواجه است.

برادران شرکاء تاکید کرد: در صورتی که منابع لازم برای واردات بنزین تامین نشود مجبور به جیره‌بندی این فرآورده خواهیم شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به کسری هزار میلیارد تومانی اعتبارات یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: در صورتی که مجلس تصویب کند بخشی از کسری منابع یارانه‌ها از طریق افزایش 15 درصدی قیمت کالاهای اساسی تامین خواهد شد.

وی افزود: با این حال انتظار داریم 6 هزار میلیارد ریال دیگر در فصل یارانه‌ها کسری داشته باشیم که باید از حساب ذخیره ارزی و یا مابه‌التفاوت نرخ ارز تامین شود.

برادران شرکاء در ادامه از تاخیر پیش آمده در روند تصویب برنامه چهارم توسعه اظهار نگرانی کرد و گفت: در حالی که اقتصاد کشور در مرحله خیز اقتصادی قرار دارد، نباید فرصت‌ها را اینگونه هدر داد.

آخرین ماده آزادسازی اقتصاد از برنامه چهارم حذف شد

مجلس در آخرین دور از رسیدگی به لایحه برنامه چهارم ماده‌ای را که اجازه تاسیس شعب به موسسات بیمه‌های خارجی را در ایران می‌داد، حذف کرد.

این ماده در دور اول رسیدگی به لایحه برنامه چهارم در مجلس هفتم تصویب شده بود اما شورای نگهبان آن را مغایر اصل 44 تشخیص داده بود.

کمیسیون تلفیق نیز برای جلب نظر شورای نگهبان پیشنهاد حذف بند ب ماده 17 را داد که مورد موافقت اکثریت نمایندگان قرار گرفت.

تولید سمند در روسیه قطعی شد

تفاهم‌نامه صادرات سمند به روسیه و همچنین تولید آن در این کشور, توسط شرکت توسعه صنایع خودرو به نمایندگی از شرکت ایران خودرو با یک شرکت خودروسازی روسیه به امضا رسید.

در قالب این تفاهم‌نامه مقرر شد که ابتدا سمند به صورت CKD به روسیه صادر شود و پس از یکسال کارخانه مونتاژ در قالب یک مشارکت در روسیه راه‌اندازی شود و قطعات کامل CKD از ایران صادر و در روسیه مونتاژ شود.

بیوک علیمرادلو, مدیرعامل شرکت توسعه صنایع خودرو درباره این تفاهم‌نامه اعلام کرد که تیراژ اول 5 هزار دستگاه خواهد بود که علاوه بر ایجاد امکان ورود سریع سمند به بازار روسیه, خدمات بعد از فروش نیز ساماندهی می‌شود.

در فاز دو به صورت مشارکتی یک خط مونتاژ برای سمند در روسیه با ظرفیت سالیانه 20 هزار دستگاه ایجاد خواهد شد.

علیمرادلو افزود: این فعالیت از سال گذشته شروع شده و علاوه بر این گروه خودروسازی که از اعتبار ویژه‌ای در صنایع خودروسازی روسیه برخوردار است گروه‌های دیگری نیز خواهان سمند بوده‌اند.

وی با بیان اینکه بازار روسیه بعد از فروپاشی شوروی بسیار رقابتی شده است، گفت: این بازار اولین کارزار رقابتی برای صنعت خودرو ایران خواهد بود و ما باید در رابطه با کیفیت محصولاتمان دقت بالایی داشته باشیم.

12 شهریور 1393؛ گارد مخالف برابر راهکار تهاتر بدهی‌های دولت

یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از مخالفت برخی از نمایندگان با «تسویه بدهی 40 هزار میلیاردی دولت از حمل تسعیر ارز» خبر داد.

طرح اخیر که تحت عنوان تهاتر 40 هزار میلیارد تومانی از آن یاد می‌شود به دنبال تسویه بخشی از بدهی‌های دولت و بانک‌های دولتی به بانک مرکزی و دیگر بانک‌ها است و مطابق آن قرار است تسویه این بدهی‌ها با استفاده از تجدید ارزیابی دارایی‌های خارجی بانک مرکزی انجام شود.

مخالفان این طرح را مشابه اقدام قبلی دولت پیشین برای تهاتر 74 هزار میلیارد تومانی توصیف می‌کنند که با مخالفت مجلس مواجه شد.

مدتی پس از ارائه بسته دولت برای خروج از رکود و در همایشی که تحت عنوان «همایش تبیین سیاست‌های اقتصادی دولت برای خروج از رکود» برگزار شد، ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی به بیان جزئیاتی از طرح دولت برای تسویه بدهی‌های دولتی با تجدید ارزیابی دارایی‌های خارجی بانک مرکزی پرداخت.

پایان سفته‌بازی خودرو

همزمان با کاهش نرخ تورم و ثبات قیمت‌ها، خروج سفته‌بازان و سرمایه‌گذاران از بازارهایی که تا پیش از این سودهایی سرشار و یک شبه به همراه داشته‌اند، تداوم یافته است. براساس همین روند بازارهایی مانند ارز, طلا و سکه در حالی جذابیت خود را برای سفته‌بازان و سرمایه‌گذاران از دست داده‌اند که بازار خودرو نیز در همین مسیر طی طریق می‌کند.

به گفته خودروسازان، مدتی است موجی از انصراف در میان پیش خرید کنندگان محصولات آنها ایجاد شده است تا آنجا که تعداد انصرافی‌ها در نزدیک به دو ماه گذشته که قیمت‌گذاری خودرو با ابهام و بلاتکلیفی همراه بوده است، با انصرافی‌های 4 ماه ابتدایی امسال برابری می‌کند.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند از این پس باید در انتظار عرضه خودرو با امتیازهایی ویژه به منظور تحریک تقاضا باشیم، اتفاقی که به خودی خود از افزایش قیمت خودرو جلوگیری می‌کند.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.