کد خبر : 27713 / /
/

تصمیم گیری برای تعطیل اعلام کردن پنجشنبه یا شنبه را می‌توان یکی از فرسایشی‌ترین طرح‌هایی دانست که بار‌ها مطرح شده، اما هیچ‌گاه به نتیجه مشخصی منتهی نشده.

تصمیم گیری برای تعطیل اعلام کردن پنجشنبه یا شنبه را می‌توان یکی از فرسایشی‌ترین طرح‌هایی دانست که بار‌ها مطرح شده، اما هیچ‌گاه به نتیجه مشخصی منتهی نشده.

معطل‌ماندن میان تعطیلی روز پنجشنبه یا شنبه آن‌هم در دنیای امروز، نوبری است برای خود، از یک‌سو طیف رادیکال که از رفتارش به نظر می‌رسد مخالف هرگونه ارتباط رسمی با دنیای خارج از مرزها است، به تعطیلی پنجشنبه‌ها وجاهت شرعی داد و بر مذمت تعطیلی شنبه‌ها تکیه کرد؛ اما در دیگر سوی ماجرا آنهایی که به تبعات این تصمیم واقف بودند، دست به کار شدند تا با استفتا از آیات ‌عظام تکلیف شرعی‌بودن یا نبودن تعطیلی شنبه و پنجشنبه را مشخص کنند.

* مخالفان تعطیلی شنبه، بهانه‌های غیرعلمی دارند. برای مثال می‌گویند ما عادت داریم شنبه کار کنیم و استراحت در روز شنبه بی معناست.

* دولت که باید متوجه عواقب تعطیلی پنجشنبه‌ها و تأثیرش بر قطع رابطه «چهار‌»روزه با دنیای مالی و تجاری خارج از ایران آن‌هم در شرایط سخت تحریمی این روزها می‌بود، یکباره به دلیل فشار این گروه، در این لایحه به دنبال تعطیلی پنجشنبه‌ها رفت.

* از برخی از علما و دفتر مراجع محترم تقلید برای تعطیلی شنبه‌ها استفتا گرفته شده و اشکال و حرمتی برای آن نگرفتند.

*  یکی از این موارد مطرح شده این است که اگر تعطیلات آخر هفته در روزهای پنجشنبه و جمعه باشد، با توجه به اینکه تعطیلات جهانی در روزهای شنبه و یکشنبه است، در نتیجه ارتباط اقتصادی کشور با سایر کشورها به مدت چهار روز قطع می‌شود که قطعا تأثیرات منفی بر اقتصاد ما دارد.

* البته موافقان تعطیلی پنجشنبه نیز نکاتی مطرح کردند؛ از‌جمله اینکه مردم به‌گونه‌ای به تعطیلی این روز عادت کرده‌اند. البته با توجه به سؤالاتی که از مراجع تقلید پرسیده شده، هیچ‌گونه بحث غیر‌شرعی که پنجشنبه تعطیل باشد یا نباشد، نداریم؛ بلکه بحث تعطیلی روز جمعه است که اسلام تأکید دارد که طبق مصوبه مجلس تعطیلی این روز بر جای خود باقی است.

* برخی مثل میرسلیم مطرح کرده بودند که روز شنبه روز مقدس یهودیان است و نباید تعطیل شود.

* با توجه به اینکه در اکثر کشور‌های دنیا یکشنبه تعطیل هستند، اگر بخواهیم پنجشنبه و جمعه را تعطیل کنیم، مراودات ما با جهان دچار مشکل خواهد شد. در این شرایط راهی جز تعطیلی جمعه و شنبه نداریم؛ مثل تمام کشور‌های اسلامی که این دو روز شنبه و جمعه را تعطیل می‌کنند.

* اما همچنان بین انتخاب تعطیلی بین شنبه و پنجشنبه چالش جدی وجود دارد و حتی شنیده‌ها حاکی از آن است که با ادامه وضعیت فعلی باید با اصل ماجرا خداحافظی کرد تا آینده‌ای نامعلوم که آیا دولت پیگیر لایحه باشد یا خیر.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.