کد خبر : 27948 / /
/

ورزشگاه آزادی

یک پیمانکار چمن‌های ورزشی می‌گوید احیای چمن ورزشگاه آزادی نیازمند ۶ ماه زمان و ۵۰ میلیارد تومان پول است.

در هفته‌های اخیر شاهد اعتراضات زیادی از سوی مربیان و بازیکنان نسبت به کیفیت چمن ورزشگاه آزادی بودیم و حواشی این موضوع به حدی بود که حتی بعد از بازی پرسپولیس برابر النصر، در یک برنامه عرب زبان هم نسبت به کیفیت زمین ورزشگاه ‌آزادی صحبت شد. در همین حال بارها مسئولان شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی بازدیدهایی از چمن ورزشگاه آزادی داشتند و فعالیت‌هایی برای احیایی کیفیت چمن انجام شد که به نظر می‌رسد خیلی راهگشا نبوده است.

سال‌های سال ورزشگاه آزادی نماد ورزشگاهی بود که چمن آن از بهترین کیفیت برخوردار است اما به دلیل نگهداری ضعیف و غیر اصولی حالا به حدی بی کیفیت شده که بازیکنان برخی تیم‌ها نظیر پرسپولیس صحبت از این می‌کنند که به جای آزادی، بازی‌ها آنها در ورزشگاه محل تمرینشان برگزار شود.

در همین رابطه مجید اصغربیگی، پیمانکار نگهداری چمن ورزشگاه شهید کاظمی گفت: متاسفانه در نگهداری چمن ورزشگاه آزادی اصولی عمل نشده است. چند روز قبل از بازی پرسپولیس برابر النصر از من خواستند که برای احیای کیفیت چمن ورزشگاه آزادی ورود کنم که من بعد از بازدید متوجه شدم که مدت‌هاست کار علف‌کشی در این زمین انجام نشده است. به همین خاطر خواستم ابتدا علف‌های موجود کشیده شوند تا شرایط چمن کمی بهتر شود. متاسفانه چمن ورزشگاه آزادی به خاطر استفاده نکردن از سموم قارچ‌کش، به بیماری‌های قارچی مبتلا شده است.

وی افزود: اگر به سایت سازمان هواشناسی مراجعه کنید متوجه می‌شوید که امسال میانگین رطوبت تهران نسبت به سال‌های قبل کمی بیشتر بود. وقتی هوا رطوبت بالایی دارد، بیماری‌های قارچی روی چمن سریع گسترش پیدا می‌کنند و به همین خاطر وقتی رطوبت بالاست، باید از سموم ضد قارچ استفاده شود.

او در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد به خاطر آبیاری چمن با آب دریاچه ورزشگاه آزادی، چمن دچار بیماری قارچی شده باشد؟ گفت: من اطلاعی ندارم که از چه طریقی چمن آبیاری شده است اما حتی اگر چنین کاری شده باشد هم می‌شد با داروهای ضد قارچ جلوی گسترش بیماری‌های قارچی را گرفت.

این کارشناس چمن درباره این که چه کاری برای بازگشت کیفیت چمن ورزشگاه آزادی به شرایط ایده‌آل باید انجام شود؟ گفت: بهترین کار این است که چمن فعلی جمع شود و با تکنولوژی و نژادهای جدید، چمن جدید کاشته شود و شرایط نگهداری هم تغییر کند. البته این کار مسلزم زمان شش ماهه است و با این شرایط که بازی‌ها برگزار می‌شوند غیر ممکن است.

او در پاسخ به این سوال که چقدر هزینه کاشت مجدد چمن در ورزشگاه آزادی است؟ گفت: با کارهای زیرساختی نزدیک ۵۰ میلیارد تومان هزینه این کار است.

وی درباره اینکه آیا می‌توان چمن را در گلخانه کاشت و بعد به صورت رولی روی زمین ورزشگاه آزادی نصب کرد؟ گفت: بله! امکان چنین کاری وجود دارد و کار عقلانی هم همین است اما با توجه به اینکه ما دستگاه‌های لازم را برای نصب چمن بعد از رشد در اختیار نداریم، اگر این کار را انجام بدهیم باید به صورت دستی چمن رشد کرده را نصب کنیم که این موضوع باعث می‌شود زمین دچار پستی و بلندی شود و یک‌دست نباشد. اگر دستگاه‌های نصب را در ایران داشتیم، می‌شد چمن را کاشت و وقتی رشد کرد با دستگاه و به صورت کاملا صاف آن را نصب کرد.

منبع: ایسنا

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.