کد خبر : 28137 / /
/

سهام عدالت | سود سهام عدالت

رئیس سازمان بورس خبر های جدید و مهمی از سهام عدالت در روز شنبه بازگو کردند که در ادامه در سلام نو میخوانیم.

خبر مهم از افزایش مبلغ سود سهام عدالت رسید که دولت قول داده است که به جاماندگان مبلغ ۱۰ میلیون تومان سهام عدالت پرداخت کند. سود سهام عدالت امسال دوبرابر شده و مرحله اول سود سهام عدالت به حساب سهامداران بزودی واریز خواهد شد. دارندگان سهام عدالت می توانند بدون ضامن از بانک ها وام خرد بگیرند.

مجید عشقی رئیس سازمان بورس در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: سود سهام عدالت هنوز در شورای عالی بورس تصویب نشده و به محض اینکه سود مشخص شود تصمیم‌گیری انجام می‌شود.

سهام عدالت کی واریز میشود؟

وی در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت بورس تا پایان سال، گفت: نمی‌توانیم در خصوص وضعیت بورس شرایطی را اعلام کنیم چرا که عوامل مختلفی دخیل هستند اما با توجه به عوامل بنیادین، سود و ... به نظر می‌رسد که شرایط با ثباتی را شاهد هستیم و اتفاق منفی به نظر نمی‌رسد رخ دهد.

واریز سود سهام عدالت در حساب سهامداران

رئیس سازمان بورس در پاسخ به سوالی در خصوص بازار توافقی، تصریح کرد: بازار توافقی را برای اصلاح وضعیت پایه ایجاد کردیم. دوره‌های مختلفی در صعود و فرود بازار داشتیم اما سرمایه‌گذاران بدون توجه به شرایط شرکت‌های پایه معامله انجام می‌دادند. این شرکت‌ها معمولا اخراجی هستند و تداوم فعالیت آنها جای سوال است.

وی با تاکید بر اینکه شرایط ورود شرکت‌ها در بازار توافقی سخت تر از بازار پایه است اما پس آن با شرایطی مانند تعیین دامنه نوسان آزاد و حجم مبنا براساس توافق کارگزاران معاملات تسهیل می‌شود، افزود: امیدواریم شرایطی فراهم شود تا این شرکت‌ها به بازار بالاتر منتقل شوند.

عشقی در پایان گفت: اگر این شرکت‌ها امکان پذیرش ندارند صلاح بر این است که معاملات در همین بازار ادامه پیدا کند و دیگر پذیرش شرکت جدید در بازار پایه را شاهد نخواهیم بود.

رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: در واگذاری های قبلی هر خریداری که قیمت بالاتر اعلام می کرد برنده مزایده بود اما در این دوره از فعالیت سازمان خصوصی سازی و در دولت سیزدهم تعیین و اعلام قیمت تنها یکی از شرایط لازم در واگذاری است و بطور حتم می بایست خریداری که می خواهد مدیریت یک بنگاه را برعهده بگیرد می بایست الزامات مدیریت بهره ورانه و مدل کسب و کار خود را در شش محور به سازمان خصوصی سازی پاسخ دهد.

وی اضافه کرد: اصلاحیه قانون‌ اجرایی سیاست های اصل ۴۴ هم اکنون در دولت به جمع بندی رسیده و بر این اساس رویکرد جدید سازمان خصوصی سازی کشور ترسیم شده است بنابراین تقدم و تاخر در واگذاری ها تنها یکی از شروط ما خواهد بود.

رحمتی گفت: از این پس هر خریداری برای حضور در مزایده های سازمان خصوصی سازی می بایست طرح توسعه و دانش فنی و همچنین منابع و تجهیزات لازم و غیره ارایه دهد و برنامه ۵ ساله خود برای چشم انداز سودآوری بنگاه،مدیریت جریان نقد عملیاتی، سهم بازار و مدیریت بنگاه اقتصادی واگذار شده را ارایه و به تایید برساند.

وی با بیان اینکه پذیره نویسی ۲ هزار میلیارد تومانی طرح توسعه شرکت گسترش سوخت سبز زاگرس در عرض ۲ روز نمونه ای موفق از روش جدید واگذاری شزکت های اصل چهل و چهاری بود که از طریق بازار سرمایه با مشارکت ۹۵ هزار سهامدار حقیقی و همچنین مشارکت ۵۰ درصدی شرکت های حقوقی محقق شد، افزود: پذیره نویسی طرح این شرکت دولتی که در فهرست واگذاری های سازمان خصوصی سازی قرار داشت با مدلی انجام گرفت که پس از کاهش ۳۰ درصدی سهام دولت در این شرکت فاقد تولید، الباقی سهام از طریق بازار سرمایه بفروش رسید تا تامین مالی این طرح سازگار با محیط زیست با موفقیت انجام شود.

رحمتی گفت: پول های سرگردان زیادی در دستان مردم است که با ایجاد بستر برای عموم مردم که با اطمینان بدانند که می توانند از سرمایه گذاری خود سود ببرند می توان فرایند واگذاری ها را با مشارکت عموم مردم تسری داد.

وی گفت: مسأله ما این است که متأسفانه هیچ سقفی برای خرید سهام عدالت توسط حقوقی‌ها و یا افراد حقیقی مشخص نشده و این بیم وجود دارد که ممکن است بعد از بازگشایی نمادهای استانی سهام عدالت عده‌ای اشخاص حقوقی و حتی حقیقی بخواهند سهام شرکت‌های مختلف استانی را تا یک درصد خریداری کنند و در انتخابات هیأت مدیره این شرکت‌ها کرسی‌های مدیریتی را به دست آوردند.

خبر خوش از سهام عدالت برای سهامداران

رئیس هیأت مدیره اتحادیه کشوری تعاونی‌های سهام عدالت گفت: هدف قانون‌گذار و همچنین سیاست‌های مقام معظم رهبری در مورد سهام عدالت این است که مردم سهامدار شوند و مدیریت سهام عدالت هم دست مردم باشد اما وقتی که سقفی برای خرید سهام عدالت تعریف نشود، ممکن است شرکت‌های حقوقی و یا افراد حقیقی با سرمایه‌های کلان مدیریت شرکت‌های استانی را به دست بگیرند و هلدینگ‌های بسیار با ارزش را به چنگ آورند.

توکلی همچنین در مورد اینکه آیا سود سهام عدالت مربوط به عملکرد سال گذشته امسال در یک نوبت و یا دو نوبت پرداخت می‌شود گفت: ما اصرار داریم سود سهام عدالت مانند سال گذشته در دو نوبت آخر پاییز و آخر اسفند پرداخت شود، اما هنوز شورای عالی بورس در این زمینه تصمیم‌گیری نکرده است، البته شرکت‌های سرمایه‌پذیر ملزم هستند حداکثر ۴ ماه بعد از مجمع عمومی سودهای خود را برای سهامداران عدالت واریز کنند.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.