کد خبر : 28384 / /
/

خورش بدون گوشت

خورش بادمجان بدون گوشت یکی از انواع خورشت‌های گیاهی است که از ترکیب بادمجان، گوجه و بامیه تهیه می‌شود و بسیار خوشمزه و مقوی است.

همیشه که نمی‌شود غذای گوشتی خورد! گاهی لازم است غذاهایی را مصرف کنیم که گوشت قرمز یا مرغ نداشته باشند و درعوض دارای سبزیجات مقوی باشند تا ویتامین و مواد معدنی لازم را برای بدن تامین کنند. شما می‌توانید بدون استفاده از گوشت و مرغ هم غذاهای بسیار خوشمزه و مفیدی را تهیه کنید. خورشتی که امروز می‌خواهیم آن را آموزش بدهیم، یکی از همین غذاهاست که با ترکیب بادمجان و بامیه تهیه می‌شود و بسیار لذیذ و مقوی است. پس آماده باشید و همراه ما شوید تا با هم یک خورش خوشمزه و مقوی و بدون گوشت را تهیه کنیم.

مواد لازم

بادمجان: ۱ کیلو

بامیه: نیم کیلو

پیاز بزرگ: ۱ عدد

گوجه: ۵ عدد

رب گوجه فرنگی: ۱ قاشق

نمک، فلفل، زردچوبه: به میزان لازم

آبغوره: نصف لیوان

غوره: در صورت تمایل ۱ فنجان

روغن: به میزان لازم

طرز تهیه

برای شروع کار ابدا بادمجان‌ها را خوب سرخ کنید و کنار بگذارید. بامیه‌ها را بشویید و داخل روغن زیاد به مدت دو تا سه دقیقه با حرارت متوسط تفت بدهید و داخل آبکش بریزید.

در مرحله بعد پیاز را خرد کنید و همراه با کمی روغن داخل یک ماهی تابه گود تفت بدهید تا پیاز طلایی شود. حالا زردچوبه را اضافه کنید. گوجه را رنده یا میکس کنید؛ سپس داخل ماهی تابه بریزید و همراه با پیاز کمی تفت بدهید. حالا رب گوجه را همراه با نمک و فلفل اضافه کنید و هم بزنید تا همه مواد با هم مخلوط شوند. یک و نیم لیوان آب جوش به ماهی تابه اضافه کنید و درب آن را ببندید و اجازه بدهید خورش با حرارت کم به مدت ۱ ساعت بجوشد و غلیظ شود. بعد از نیم ساعت بامیه را اضافه کنید و اجازه بدهید ده دقیقه با خورش بجوشد.

در مرحله آخر بادمجان، آبغوره و غوره (به دلخواه) را اضافه کنید و اجازه بدهید خورش ده دقیقه دیگر بجوشد؛ سپس اجاق گاز را خاموش کنید. در این مرحله خورش خوشمزه شما آماده سرو است که می‌توانید آن را همراه با کته زعفرانی میل کنید، نوش جان.

نکات مهم

۱ ـ همان‌طور که می‌دانید بادمجان از سبزیجات مورد علاقه ما ایرانی‌هاست که در بسیاری از غذا‌ها از آن استفاده می‌کنیم. شاید برایتان جالب باشد بدانید که بادمجان سرشار از ویتامین، کلسیم، فسفر، فیبر، پتاسیم، ضد سرطان و برای قلب هم بسیار مفید است. هنگام خرید بادمجان سعی کنید از بادمجان‌های چین اول استفاده کنید؛ چون بادمجان‌های چین دوم و سوم معمولاً پر تخم و تلخ هستند. همچنین موقع خرید بادمجان حتماً بادمجان‌های براق، کشیده و سنگین را انتخاب کنید. حواستان باشد که بادمجان زخمی نباشد. هنگام خرید بادمجان توجه کنید که کلاهک بادمجان هرچه کشیده‌تر باشد، نشان از شیرین بودن آن است. اگر همه این نکات را در خرید بادمجان رعایت کنید، باز هم ممکن است بادمجانی که انتخاب کرده‌اید، تلخ باشد. اگر بادمجان تلخ بود با روش‌های زیر تلخی بادمجان‌ها را بگیرید.

برای گرفتن تلخی بادمجان پوست بادمجان‌ها را بگیرید؛ اما برای اینکه له نشوند، کلاهک بالای آن‌ها را نکنید. آن‌ها را تمیز بشویید؛ سپس بین یک ربع تا نیم ساعت داخل ظرف آب نمکی که کمی از حد معمول شورتر است، قرار بدهید. بعد از آب نمک خارج کنید. با دست فشار دهید تا نمک و آب اضافه آن خارج شود. دیگر نیازی به شستن بادمجان‌ها نیست با این کار هم تلخی بادمجان گرفته می‌شود، هم اینکه موقع سرخ کردن روغن کم‌تری جذب بادمجان می‌شود.

روش دیگری که می‌توانید با استفاده از آن تلخی و روغن اضافه بادمجان را بگیرید، این است که بادمجان‌ها را بعد از اینکه سرخ کردید، ۲ تا ۳ بار در آب در حال جوش بگذارید و اجازه دهید هر بار ۱ دقیقه بماند؛ سپس از آب خارج کنید و آب‌کشی کنید. دوباره آب را عوض کنید و جوش بیاورید و این کار را انجام بدهید.

۲ ـ چاشنی خورشت بادمجان غوره و آب‌غوره است که مقدار آن به ذائقه شما بستگی دارد. این مقدار چاشنی گفته شده طعمی نسبتاً متعادل دارد. در صورتی‌که خواستید طعم خورشت خیلی ترش نباشد، می‌توانید غوره را از ترکیب مواد حذف کنید یا در صورت تمایل به ترش‌تر شدن خورشت مقدار آب‌غوره را افزایش بدهید.

۴ ـ این خورشت به دلیل داشتن بامیه که سرشار از ویتامین، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان است، برای پاک‌سازی و سم‌زدایی بدن، جلوگیری از پوکی استخوان، تقویت سیستم ایمنی بدن و سلامت پوست بسیار مفید است. بامیه حاوی مقادیر غنی از فیبر است که پس از مصرف باعث می‌شود به فرد احساس سیری دست بدهد. ضمن اینکه بامیه می‌تواند باعث کاهش اشتها و جلوگیری از پرخوری شود و درنتیجه به کاهش وزن کمک می‌کند. در هنگام خرید بامیه برای اینکه بامیه‌ها در خورشت بافت بهتری داشته باشند، لازم است که بامیه‌های ریزتر و جوان‌تر را انتخاب کنید. رنگ بامیه باید کاملاً سبز باشد و لکه‌های قهوه‌ای یا سیاه نداشته باشد.

چکار کنیم که بامیه داخل خورش لزج نشود؟

۱- از خرید بامیه‌هایی که زدگی دارند، خودداری کنید. اگر فقط یک بامیه به این صورت در خورشت باشد، خورشت شما لزج می‌شود.

۲- موقع پاک کردن بامیه سر آن را از انتها نزنید. باید حدود نیم سانت از سر آن باقی بماند وگرنه خورشت لزج می‌شود.

۳- یکی از راه‌هایی که باعث می‌شود لیزی بامیه گرفته شود، این است که حتماً حدود ۲۰ دقیقه در آب کاملاً خنک خیس بخورد. حواستان باشد آب باید کاملاً سرد باشد؛ در غیر این صورت لزج می‌شود.

۴- اگر بامیه بیش از حد در غذا بپزد، لزج می‌شود؛ بنابراین بامیه را باید ۲۰ دقیقه آخر پخت به خورشت اضافه کنید. ممکن است این سوال برای‌تان پیش بیاید که چطور بامیه در ۲۰ دقیقه بپزد؟

برای اینکه بامیه خوب پخته و نرم شود و در عین حال به مدت طولانی در خورشت نپزد، باید قبل از اضافه کردن به خورشت در روغن فراوان تفت داده شود. برای این منظور ۱/۳ قابلمه‌ای را که متناسب با حجم بامیه‌هاست، روغن بریزید. بعد بامیه‌ها را کم‌کم در روغن سرخ کنید. وقتی نرم شدند، آن‌ها را داخل صافی بریزید تا روغن اضافی آن گرفته شود. در فرآیند تفت دادن بامیه‌ها حواستان باشد که زخمی نشوند. اگر خواستید بامیه‌ها را فریز کنید، حتماً آن‌ها را با روغن جامد تفت بدهید.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.