کد خبر : 28556 / /
/

در بازار امروز قیمت سکه امامی در یک قدمی کانال 29 میلیون تومان معامله شد. قیمت طلای جهانی اوج گرفت و قیمت دلار هم در یک دامنه خاص معامله شد.

بازار جهانی طلا امروز دوشنبه ۶ آذرماه شروع نسبتاً طوفانی داشت. قیمت اونس طلا تا مرز ۲ هزار و ۱۷ دلار بالا رفت؛ اما در زمان‌نگارش این گزارش قیمت طلای جهانی در حول‌وحوش ۲ هزار و ۱۲ دلار به فروش رسید که در مقایسه با دو روز قبل تقریباً ۱۰ دلار رشد کرده است. به‌عبارت‌دیگر، قیمت طلا امروز به بالاترین حد خود در ۶ ماه گذشته صعود کرد.

فنی کارها می‌گویند اگر قیمت طلا از مرز ۱۹۸۵ دلار پایین‌تر برود فشار فروش در بازار بیشتر خواهد شد. از سوی دیگر محدوده ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۶ در کوتاه‌مدت تراز حمایتی است. به عقیده این دسته در کانال ۲ هزار دلار، محدوده ۲ هزار و ۷ دلار مهم است که اگر بازار این سطح را بشکند می‌تواند با تشکیل الگوی سر و شانه معکوس تا سطح ۲ هزار و ۵۰ دلار گران شود.

در بازار داخلی ایران هم قیمت طلا ۱۸ عیار رشد کمتر از یک هزارتومانی را ثبت کرد و به ۲ میلیون و ۴۴۱ هزار و ۶۰۰ تومان رسید. فارغ از بازار طلا، قیمت سکه امامی هم که روز گذشته با کاهش ۱۵۰ هزارتومانی کانال ۲۹ میلیون تومان را ازدست‌داده بود امروز با رشد تقریباً ۱۰۰ هزار تومان به یک‌قدمی مرز یاد شده رسید و با ۲۸ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان معامله شد.

از بازار طلا و سکه که بگذریم، قیمت دلار تهران که در معاملات نقدی روز گذشته در محدوده ۵۰ هزار و ۳۰۰ تومان تا ۵۰ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شده بود در آغاز معاملات نقدی امروز با ۵۰ هزار و ۲۵۰ تومان راهی بازار شد و در نیمه ظهر امروز با اندکی نوسان بر روی ۵۰ هزار و ۲۰۰ تومان قرار گرفت. در هرات هم اسکناس آمریکایی امروز با ۵۰ هزار ۱۰۰ تومان بازگشایی شد و در زمان تدوین این نگارش با ۵۰ هزار تومان معامله شد که در مقایسه با روز قبل رنج بود.

علاوه بر قیمت دلار، نرخ حواله درهم نیز امروز نوسان محدودی را تجربه کرد و از سطح ۱۳ هزار و ۸۵۰ تومان بر روی ۱۳ هزار و ۷۹۰ تومان قرار گرفت. نرخ برابری درهم به دلار هم ۵۰ هزار و ۶۵۰ تومان به دست آمد.

تعادل دلار موقتی است؟

برخی از معامله‌گران با اشاره به نوسان رفت و برگشتی قیمت دلار و درهم می‌گفتند که بازار در شرایط فعلی در یک وضعیت تعادل موقت در دامنه‌ای مشخص قرار گرفته و معامله‌گران افزایشی و کاهشی نمی‌توانند قدرت خود را به رخ دیگری بکشند. برخی هم باور دارند در آخرین ماه پاییز تقاضا برای ارز بیشتر خواهد شد بااین‌حال برخی از معامله‌گران می‌گفتند که بازارساز به‌راحتی اجازه صعود به دلار را نخواهد داد. جمعی از معامله گران هم در انتظار اخبار جدید و مهم دیگری هستند تا مسیر حرکتی خود را تعیین کنند. 

یکی از خبرهای مهمی که توجه عده ای از بازیگران ارزی را به خود جلب کرد در رابطه با برجام و مذاکرات هسته ای بود. دوم اذر ماه بود که سه کشور اروپایی طرف برجام در بیانیه‌ای مشترک در نشست شورای حکام آژانس اتمی به تکرار ادعاها درباره برنامه هسته‌ای ایران پرداختند و ایران را به عدم پایبندی به این توافق متهم کردند. امروز ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه درباره بیانیه سه کشور اروپایی گفت تعهدات مندرج در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت مبتنی بر تعهدات متقابل است و  مسیر دیپلماتیک در بحث مذاکرات برجامی همچون گذشته باز است.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.