کد خبر : 28843 / /
/

وام مسکن

​رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس گفت: در حال حاضر با مشکل افزایش قیمت مسکن و اجاره‌بها روبرو هستیم که با اجرای «طرح ملی مسکن» امیدوار به کاهش قیمت و اجاره‌بهای آن هستیم.

وام مسکن برای کمک به خرید خانه است. وام مسکن برای همه یکسان نیست. وام مسکن در مبالغ مختلف است. وام مسکن به همه تعلغ نمی گیرد. برای اطلاع از دریافت وام مسکن مطلب زیر را بخوانید.

افزایش وام مسکن در سال جدید

وام مسکن

محمد صالح جوکار، با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی برای حل مشکل مسکن اقشار مختلف جامعه، راهکارهای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در نظر گرفته، گفت: «قانون جهش تولید مسکن»، به عنوان راهکار بلند مدت برای حل مشکلات زیرساخت این حوزه، به تصویب رسید تا زمینه قانونی ساخت یک میلیون مسکن در سال فراهم شود.

وی افزود: قانون جهش تولید مسکن» تحول جدی در حوزه قوانین مسکن است و زمینه‌ساز تحقق وعده دولت سیزدهم، جهت ساخت چهار میلیون مسکن در طول چهار سال را فراهم آورده است.

رئیس کمیسیون شوراهای مجلس با بیان اینکه «قانون جهش تولید مسکن» در مهرماه، سال 1400 ابلاغ شد، افزود: دولت از همان زمان درصدد این بر آمد، که با اختصاص زمین به صورت الحاق به شهر و الحاق به روستا در قالب «طرح هادی» یا به صورت شهرک، موضوع ساخت مسکن را تحقق بخشد.

جوکار در ادامه به ساخت منزل ویلایی اشاره و اضافه کرد: چهار سال پیش، طرح واگذاری زمین را ارائه دادم که با مخالفت عده ای، با استدلال اینکه کمبود زمین داریم ،روبروشد هر چند این مشکل در سطح کشور برای برخی شهرها وجود دارد؛ ولی ما در استان یزد، مشکل کمبود زمین مسکونی نداریم.

نماینده یزد در مجلس با بیان اینکه افزایش اجاره بهای مسکن یکی از مشکلات اقشار گوناگون است، گفت: در حال حاضر با مشکل افزایش قیمت مسکن و اجاره بها روبرو هستیم، که با اجرای «طرح ملی مسکن»، امیدوار به کاهش قیمت مسکن و اجاره بهای آن هستیم.

جوکار با اشاره به اینکه تسهیلات مسکن در سال 1403 افزایش خواهد داشت، اظهار کرد: برابر قانون جهش تولید مسکن، صندوق ملی مسکن نیز درراستای تقویت توان حمایتی مسکن تشکیل شده است.

شورای پول و اعتبار در آخرین روز بهار امسال بود که سقف تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق حق تقدم (تسه) را افزایش داد. البته مشاهدات میدانی نشان می‌دهد افزایش مبلغ این وام هنوز به بانک‌ها اعلام نشده است اما بر اساس این خبر وام مسکن زوجین تا ۸۰۰ میلیون تومان و مجردها تا ۴۰۰ میلیون تومان افزایش داشته است.

۱۶۰ میلیون تومان وام جعاله بر همان مبلغ قبلی ثابت مانده است. پیش از این وام مسکن برای زوجین تهرانی به علاوه وام جعاله ۴۸۰ میلیون تومان بود که به ۹۶۰ میلیون تومان رسیده.

 همچنین به مجردهای تهرانی نیز ۲۸۰ میلیون تومان تعلق می‌گرفت که اکنون تا ۵۶۰ میلیون تومان رشد داشته است.

 رحمت‌اله فیروزی، عضو کمیسیون عمران مجلس درباره اقساط ۱۹ میلیون تومانی وام ۹۶۰ میلیون تومانی خرید مسکن می‌گوید: واقعیت این است که من به عنوان نماینده مجلس هم توان پرداخت قسط ۱۹ میلیون تومانی برای وام خرید مسکن را ندارم، چه برسد به کارگر و کارمندی که صاحبخانه نیستند.

وی می‌افزاید: آنهایی که درباره طراحی مدل این تسهیلات و مبلغ اقساط آن تصمیم می‌گیرند، باید توجه داشته باشند که با این شرایط خانوار چگونه از عهده پرداخت اقساط این وام‌ها برمی‌آیند.

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح می‌کند: در حال حاضر میانگین حقوق کارمندان ۱۲ میلیون تومان است، اما بسیاری از متقاضیان مسکن و اقشاری که صاحب‌خانه نیستند، از قشر کارگر هستند یا اینکه شغلی ندارند بنابراین دریافت این وام برای اغلب مردم نشدنی است.

 فرشید پورحاجت متذکر می‌شود: بیماری‌ای که تقریبا می‌توان گفت طی ۱۱. ۱۲ سال گذشته در حوزه اقتصاد مسکن کشور رخ داده، امروز کماکان پابرجاست و هیچ عزم جدی‌ای هم برای رفع اثر از شرایطی که در بازار مسکن حکم‌فرماست، وجود ندارد و برنامه‌ریزی‌ای نشده است.

او یادآور شد: شاید بی‌راهه نگفته باشیم که عرضه و تقاضا به عنوان بازیگر اصلی در تمام حوزه‌های اقتصادی، امروز در حوزه مسکن و ساختمان نقش‌آفرینی می‌کند و شرایط خوبی به لحاظ تولید نداریم.

عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن در ادامه می‌گوید: با شوآف و شعار و اعلام آمارهای میلیونی، نه مردم صاحب مسکن می‌شوند و نه تولیدی به اسم مسکن خواهیم داشت.

پورحاجت می‌افزاید: ما به عنوان فعال بخش مسکن اعتقاد داریم که هیچ اتفاق مثبتی در حوزه مسکن رخ نداده و هیچ برنامه‌ریزی‌ای هم برای این حوزه صورت نگرفته است.

هر برگ اوراق وام مسکن (تسه) در تیر سال ۱۴۰۰، ۸۶ و ۴۰۰ تومان قیمت دارد. هر برگ اوراق تسهیلات مسکن در مرداد سال ۱۴۰۰ با قیمت ۹۰  هزار و ۲۰۰ تومان و در شهریور با قیمت ۹۳ هزار و ۸۰۰ تومان داد و ستد می‌شود. این اوراق در ماه مهر سال ۱۴۰۰ معادل ۹۶ هزار و۵۰۰ تومان، در آبان ماه سال ۱۴۰۰ معادل ۹۴ هزار و و ۲۰۰ تومان  و در آذر نیز ۹۰ هزار تومان قیمت دارد.

اوراق تسهیلات مسکن در دی‌ و بهمن سال ۱۴۰۰ نیز با قیمت‌های ۹۲ هزار و ۷۰۰ تومان و ۸۸ هزار و ۵۰۰ تومان معامله می‌شود. این اوراق در سال ۱۴۰۱ معادل ۸۶ هزار و ۸۰۰ و در سال ۱۴۰۲ نیز ۸۷ هزار و ۱۰۰ تومان قیمت داشته که این گزارش بر اساس قیمت سال ۱۴۰۲ نوشته شده است.

بر این اساس، مجردهای ساکن تهران می‌توانند تا ۵۶۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند که شامل ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن و۱۶۰  میلیون تومان وام جعاله می‌شود؛ لذا برای دریافت ۴۰۰ میلیون تومان وام باید ۸۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه این تعداد با اوراق ۸۷ هزار و ۱۰۰  تومانی، ۶۹ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان می‌شود. همچنین با در نظر گرفتن ۱۶۰ میلیون تومان وام جعاله که برای آن باید ۳۲۰ ورق به مبلغ ۲۷ میلیون و ۸۷۲ هزار تومان خریداری کنند، مجموع هزینه خرید اوراق به ۹۷ میلیون و ۵۵۲ هزار تومان می‌رسد.

زوج‌های تهرانی نیز بر همین اساس می‌توانند تا سقف ۹۶۰ میلیون تومان شامل ۸۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن برای هر نفر و ۱۶۰  میلیون تومان وام جعاله دریافت کنند؛ بنابراین زوجین باید ۱۶۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه آن ۱۳۹ میلیون و ۳۶۰ هزار تومان می‌شود که همراه با هزینه ۲۷ میلیون و ۸۷۲ هزار تومانی وام جعاله که برای آن باید ۳۲۰ ورق تسهیلات مسکن خریداری کنند، در مجموع باید ۱۶۷ میلیون و ۲۳۲ هزار تومان پرداخت کنند.

ناگفته نماند که سقف این تسهیلات برای مراکز استان و شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر برای مجردها به ۳۲۰ و برای زوجین به ۶۴۰  میلیون تومان رسیده است. با توجه به اینکه مجردها باید ۶۴۰  و متاهل‌های ساکن این شهرها نیز باید ۱۲۸۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند، مجردها باید ۵۵ میلیون و ۷۴۴ و متاهل‌ها نیز ۱۱۱ میلیون و ۴۸۸ هزار تومان پرداخت کنند.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.