کد خبر : 28846 / /
/

یارانه نقدی

مبلغ مستمری مددجویان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) در آبان ماه باید با احتساب ۲۰ درصد افزایش نسبت به نیمه اول سال طبق برنامه افزایش ۴۰ درصدی سال جاری نسبت به ۱۴۰۱ واریز می‌گردید.

اخبار جدیدی مبنی بر تغییر قیمت یارانه نقدی یا جایگزینی کالابرگ بجای یارانه نقدی منتشر شد. برای تغییر یارانه نقدی تصمیم گیری شده. وزیر اقتصاد گفت: تا مردادماه خبری از تغییر یارانه نقدی وجود ندارد. وام یارانه قرار است پرداخت شود. همچنین زمان دقیق واریز یارانه نقدی اسفند ماه مشخص شد.کمتر از 10 روز دیگر شاهد آغاز ماه رمضان خواهیم بود. اما پرسشی که اندکی ذهن مردم ایران را درگیر کرده بحث احتمال واریز یارانه نقدی رمضان 1402 برای خانوارها به مانند ماه رمضان گذشته است.

یارانه نقدی جدید

مستمری مددجویان تحت پوشش دونهاد حمایتی کمیته امداد و بهزیستی کشور در حالی با افزایش ۲۰ درصدی مابه‌التفاوت ۴۰ درصد ابتدای سال مواجه است که هنوز خبری از پرداخت نیست. اگرچه وزیر تعاون دیروز اعلام کردند که مستمری‌ها در حال واریز است، اما تاکنون بسیاری با تماس به رسانه‌ها خواستار پیگیری و علت عدم واریز مبالغ به حساب مددجویان شدند.

البته در کنار اقدامات مثبت دولت سیزدهم، تعلل و یا تاخیر در پرداختی‌های حقوق مددجویان تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد سبب دلخوری و ناراحتی این قشر آسیب‌پذیر شده است. افرادی که در کنار ناراحتی‌های ناشی از معلولیت و مخارج سنگین درمان‌های مورد نیاز که در برهه تورم‌های کنونی واقعا آزرده‌کننده و شکننده است، اکنون نگران عدم واریز مبالغ حمایتی هستند.

طبق اعلام‌های غیررسمی، دلیل عدم واریز یا همان تاخیر در واریز مستمری مددجویان بهزیستی و کمیته امداد، اختلالات سیستمی در شبکه واریز وپرداخت بانک‌ها به دلیل همزمانی با واریزی حقوق‌های کارمندان و کارگران در ابتدای هر ماه عنوان می‌شود. براساس این گفته‌ها که البته چندان قانع‌کننده هم نیست، از نیمه شب اول آذرماه واریزی‌ها به ترتیب در حال انجام است که به نظر واریزی مستمری تک‌نفره‌ها با تاخیری یک روزه نسبت به دیگر مستمری‌بگیران انجام می‌گیرد.

مبلغ یارانه معیشتی برای هر نفر چقدر است؟

براساس اعلام رسمی سازمان بهزیستی، حق پرستاری خانواده‌محور آبان ماه ۱۴۰۲ معلولان جسمی حرکتی شدید و خیلی شدید و معلولان ذهنی تحت پوشش سازمان بهزیستی به مبلغ ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به حساب کارت بانک رفاه آنان واریز شد. کانال معلولان بهزیستی در فضای مجازی در خبری اعلام کرد که: «مستمری آبان ماه ۱۴۰۲ مددجویان تحت پوشش بهزیستی به حساب کارت بانک رفاه این عزیزان ۱ آذر واریز می‌شود.»

براین اساس، مستمری یکنفره تحت پوشش بهزیستی کشور به مبلغ ۷۶۴ هزار و ۴۰۰ تومان، مبلغ مستمری خانوارهای۲ نفره یک میلیون و ۹۰ هزار تومان، ۳ نفره: یک میلیون و ۵۲۵ هزار تومان، ۴ نفره: یک میلیون و ۹۶۵ هزار و ۶۰۰ تومان، ۵ نفره: ۲ میلیون و ۴۰۲ هزار و ۴۰۰ تومان با احتساب ۴۰ درصد افزایش نسبت به سال ۱۴۰۱ و ۲۰ درصد بیشتر در مقایسه با مردادماه ۱۴۰۲ یا همان ۵ ماهه ابتدایی سال جاری واریز می‌گردد.

وزارت بهداشت با راه‌اندازی این طرح، برنامه‌ای دقیق تدوین کرده و بر آن شده تا هر شش ماه یک بار به معاینه این کودکان پرداخته و در صورت مشاهده بهبود در رشد کودک؛ خانوار تا همچنان مورد حمایت و پوشش وزارت رفاه قرار می‌گیرند.

حمید اسمعیل زاده در رادیو جوان درباره طرح امنیت غذایی بیان کرد: طرح امنیت غذایی طرحی است که با حمایت وزارت بهداشت، وزارت رفاه و همچنین سازمان برنامه و بودجه در حال اجرا است با هدف شناسایی کودکانی که سوءتغذیه دارند و دچار تأخیر و اختلال در رشد هستند؛ از طریق مراجعه به مراکز بهداشت و کارشناسان تغذیه مستقر در مراکز بهداشت، در دستور کار قرار گرفته است و پس از طی مراحل مشخص به وزارت رفاه معرفی می‌شوند تا پس از مشخص شدن دهک‌بندی خانواده‌های این کودکان؛ مورد دریافت کمک‌های یارانه‌ای در قالب‌های مشخص در راستای رفع مشکلات تغذیه‌ای قرار گیرند.

وی در ادامه با اشاره به دهک‌بندی‌های وزارت رفاه گفت: وزارت رفاه کشور پس از ارزیابی‌های مورد نظر و اعلام دهک‌های این خانواده‌ها؛ اگر کودکی در دهم ۱ تا ۵ قرار گیرد مبلغ ۱ میلیون تومان به صورت ماهیانه از طریق کارت یارانه دریافت خواهد کرد و اگر در دهک‌های ۶ و ۷ قرار گیرد؛ مبلغ ۶۰۰ هزار تومان از طریق کارت یارانه دریافت خواهد کرد.

مدیر دفتر بهبود وضعیت تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به آزمون دهک‌بندی وزارت رفاه اظهار کرد: آزمون‌های وزارت رفاه یا هدف تعیین دهک کودکان دارای اختلال در رشد انجام می‌گیرد و به این ترتیب است که چون وزارت بهداشت به داده‌های وزارت رفاه دسترسی ندارد با همکاری و هماهنگی‌های صورت گرفته در این راستا؛ فقط کودکانی که مشکل رشد دارند مورد بررسی قرار می‌گیرند و وزارت رفاه خانواده‌هایی که در دهک ۱ تا ۷ قرار دارند را به وزارت بهداشت معرفی می‌کند تا کودکان این خانواده‌ها مورد حمایت جدی‌تر و مطلوب‌تری قرار گیرند.

اسمعیل زاده گفت: خانواده‌های کودکان دارای اختلال در رشد با یارانه واریزی وزارت رفاه که از سوی وزارت بهداشت مورد تأیید قرار گرفته؛ تنها می‌توانند ۱۶ قلم کالای خاص که برای رشد کودکان ضروری است را خریداری کنند تا با این روند، به واقع مبلغ واریزی در راستای تامین مواد غذایی مورد رشد این کودکان صرف شود و اگر غیر از این مهم مشاهده شود، خانواده مورد نظر از طرح امنیت غذایی حذف خواهند شد.

وی ادامه داد: این مهم که مبلغ واریزی به کارت یارانه این قبیل خانواده‌ها واقعاً در راستای خرید چه کالاهایی صرف می‌شود از طریق سامانه‌های وزارت رفاه قابل پیگیری و ردیابی است و تا کنون قریب به ۱۲۵ هزار کودک مشمول این طرح شده‌اند که از این میان ۵۰ هزار خانواده برای دریافت یارانه مراجعه کرده‌اند و از این رو؛ طرح مذکور نیاز به اطلاع‌رسانی‌های بیشتر برای شناسایی بیشتر کودکان دارای اختلال در رشد دارد تا بتواند اکثریت آنها را شناسایی و قدم مؤثری در راستای ریشه‌کن سازی این اختلال برداشت.

اسمعیل زاده در راستای نحوه شناسایی خانواده‌ها برای مشارکت دادن در طرح امنیت غذایی گفت: همانطور که پیش‌تر اشاره شد؛ قریب به ۱۲۵ هزار کودک مشمول این طرح شناسایی و کارت یارانه آن‌ها شارژ شده است و به شماره ثبت شده آنها پیامک ارسال شده تا برای استفاده از این یارانه به فروشگاه‌های خاص مراجعه کنند.

مدیر دفتر بهبود وضعیت تغذیه جامعه وزارت بهداشت با تأکید بر جدیت وزارت بهداشت در ریشه‌کن سازی اختلال رشد کودکان در سراسر کشور بیان کرد: وزارت بهداشت با راه‌اندازی این طرح، برنامه‌ای دقیق تدوین کرده و بر آن شده تا برای تحقق بهترین و مطلوب‌ترین نتیجه از این طرح؛ هر شش ماه یک بار به معاینه تخصصی این کودکان پرداخته و روند تغییر در رشد آنها را مورد بررسی کامل قرار دهند و در صورت مشاهده بهبود در روند رشد کودک؛ خانوار تا حصول بهبودی کامل، همچنان مورد حمایت و پوشش وزارت رفاه قرار می‌گیرند و در غیر این صورت از طرح حذف می‌شوند.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.