کد خبر : 2984 / /
/

درمان خانگی سرماخوردگی نخستین راهکار برای خلاصی از این بیماری ویروسی هست. همه ما تجربیات گوناگونی داریم اما در این متن برای شما از تجربیات مردم سایر کشورها هم می‌گوییم.

399

سرماخوردگی بیماری شایع فصل زمستان هست اما در سایر فصل‌ها هم ممکن درگیر این بیماری بشویم. ضعف و خستگی نخستین دردسر سرماخوردگی هست. داروهای شیمیایی گوناگونی برای درمان سرماخوردگی هست اما همه این داروها عوارضی دارند. به این واسطه مردم ترجیح می‌دهند سرماخوردگی را با داروهای خانگی درمان کنند.

درمان‌های خانگی سرماخوردگی

در مرحله اول استراحت کافی، استفاده از مایعات و روش‌های درمانی خانگی سرماخوردگی را درمان می‌کند. در ادامه برای شما از روش‌های خانگی مفید می‌گوییم.

عسل

عسل در درمان سرفه مؤثر هست و عسل همراه با آب جوش و آب‌لیمو سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

زینک

زینک از تکثیر ویروس جلوگیری می‌کند و مدت‌زمان بیماری را کاهش می‌دهد. البته در مصرف زینک زیاده‌روی نکنید، استفاده بیش از اندازه زینک می‌تواند به حالت تهوع و بدن درد منجر شود.

اکیناسه (سرخارگل)

با عصاره گیاه اکیناسه آبریزش بینی را متوقف کنید و مدت‌زمان بیماری را کاهش دهید. این گیاه خاصیت ضد ویروسی دارد و برای پیشگیری از سرماخوردگی نیز توصیه می‌شود.

سیر

سیر نیز برای پیشگیری از سرماخوردگی مفید هست و مصرف خام و پخته سیر در غذاهای مختلف توصیه می‌شود. اگر به سیر آلرژی نداشته باشید، این گیاه هیچ عارضه‌ای ندارد.

منتول

در دوران سرماخوردگی حتماً با مشکل گرفتگی بینی و تنفس مواجه شده‌اید. درمان این مشکل به وسیله منتول توصیه می شود. منتول از نعناع به‌دست می‌آید. بخور منتول نیز برای گرفتگی بینی و کاهش سرفه عالی هست.

ویتامین D

ویتامین D با تقویت سیستم ایمنی بدن، شانس ابتلا به سرماخوردگی را کاهش می‌دهد.

روغن اورگانو

اورگانو خاصیت ضد باکتریایی دارد و افراد مختلفی برای تسکین سردرد، حالت تهوع و سرفه از اسانس گیاهانی که حاوی تیمول استفاده می‌کنند. ماساژ بدن و قفسه سینه با روغن این گیاه به تسکین علائم سرماخوردگی کمک می‌کنند.

کاهش استرس و خواب خوب

آرامش و خواب خوب سرماخوردگی را از ما دور می‌کند و از طریق ورزش و شیوه‌های مدیتیشن باید استرس را کاهش دهیم تا خواب خوب داشته باشیم. خواب کم بدن را برای ابتلا به سرماخوردگی آماده می‌کند.

پروبیوتیک‌ها

پروبیوتیک‌ها، نوعی باکتری‌های زنده‌ هستند که از سلامت سیستم ایمنی در برابر ویروس‌ حفاظت می‌کنند. پروبیوتیک‌ها به صورت مکمل در داروخانه‌ها موجود هست. البته غذاهایی مثل ماست‌های غنی‌شده با پروبیوتیک، کلم‌ترش (غذای آلمانی)، میسو (غذای ژاپنی)، تمپه (غذای اندوزی) سرشار از پروبیوتیک هستند.

جنسینگ امریکای شمالی

جنسینگ برای افراد مسن مفید هست و بدن آنها را برابر سرماخوردگی مقاوم می‌کند.

انواع توت

توت‌ها حاوی ماده‌ای به نام پلی‌فنول‌هایی هستند که خواص ضدویروسی دارند. در نتیجه برای سرماخوردگی مفید هستند. همچنین انواع توت‌فرنگی‌، بلوبری، توت سیاه و تمشک‌ منابع خوبی از ویتامین سی هستند که برای سیستم ایمنی بدن مفید هستند.

ویتامین C

ویتامین C مکملی ارزان و بی‌ضرر هست که برای بدن در دوران سرماخوردگی مفید هست. این ویتامین علائم سرماخوردگی را کاهش می‌دهد. مرکبات و آواکادو منابع غنی ویتامین C هستند.

غرغره آب نمک روشی فوری برای درمان سرماخوردگی

گلودرد سرماخوردگی را با غرغره آب نمک درمان کنید. توصیه می‌شود، حداقل ۳ بار در روز این کار را انجام دهید. بهتر به نحوی غرغر کنید که نمک وارد گلو شما نشود.

پیاده‌روی را در دوران سرماخوردگی فراموش نکنید

ورزش‌های سبک مثل پیاده‌روی در دروان سرماخوردگی گردش خون را تقویت می‌کند. ورزش‌های سنگین را فراموش کنید، چون ضعف بدن را بیشتر می‌کنند.

زنجبیل و درمان سرماخوردگی

زنجبیل همراه با چای نوشیدنی مفید برای دوران سرماخودرگی هست که ضعف بدن را کاهش می‌دهد. مخلوط پودر خشک زنجبیل، کره آب شده (روغن حیوانی) و شکر برای آبریزش بینی توصیه می‌شود.

مصرف کدوحلوایی و بهبود سرماخوردگی

کدوحلوایی را به صورت آب پز با نبات و دارچین مصرف کنید. طمع خوب این خوراکی حال روحی و جسمی شما را خوب می‌کند. کدوحلوایی سرشار از ویتامین E و C هست.

چه زمانی باید به دکتر مراجعه کرد؟

اگر توصیه‌های بالا را انجام دادید و بعد از ۲ هفته علائم شما کاهش پیدا نکرد، حتماً به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر علائم شما شدت پیدا کرد و ضعف شما را از پا درآورد، حتماً به پزشک مراجعه کنید. کودکان، خانم‌های باردار، افراد بالای ۶۵ سال و بیماران خاص باید در روزهای ابتدایی سرماخوردگی به پزشک مراجعه کنند.

مردم سایر کشورها چه درمان‌هایی را پیشنهاد می‌کنند؟

شاید از نظر ما نسخه مردم سایر کشورها عجیب باشد اما روش‌های مرسومی هست که در دروان سرماخوردگی استفاده می‌کنند.

نسخه مردم روسیه و اوکراین برای درمان سرماخوردگی

مردم روسیه و اکراین از نوشیدنی استفاده می‌کنند که ترکیب از شیر گرم، زرده تخم‌مرغ و یک قاشق چای‌خوری عسل هست. این معجون برای احتقان، بدن‌درد، تب و گلودرد مفید هست.

راهکار مردم ژاپن برای درمان سرماخوردگی

ژاپنی‌ها بر خلاف ایرانی‌ها در دروان سرماخوردگی از ترشی استفاده می‌کنند. ترشی مخصوص آنها «اوموبوشی» نام دارد که ترکیبی از ترشی آلو، گوجه وحشی، زالزالک و سبزی‌های محلی است.

نسخه کثیف و بد بوی اسکاتلندی‌ها برای درمان سرماخوردگی

مرد قدیم اسکاتلند برای درمان سرماخوردگی جوراب استفاده‌ شده و پوشیده شده خود را به چربی گوشت یا چربی پوست مرغ آغشته می‌کردند و روی سینه فردی که مبتلا به سرماخوردگی شدید شده بود می‌گذارند. به نظر می‌رسد، این راهکار نه تنها حال بیمار را خوب نمی‌کند، بلکه احتمالاً شرایط بیمار را بدتر نیز می‌کند.

درمان دودی چینی‌ها

مردم چین بوته‌های خشک شده گیاهان اکلیل کوهی و نوعی از اسطوخودوس وحشی را آتش می‌زنند تا دود حاصله بیماری را تسکین بخشد.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.