کد خبر : 654 / /
/

به نقل از وبسایت جنوبیه، سرگرم شدن به انجام کارهای مورد نیاز باعث می شود بسیاری از افراد فراموش کنند یک فنجان قهوه را در کنار خود یا داخل اتومبیل دارند و همین امر باعث می شود آن را سرد بنوشند.

قهوه یک نوشیدنی محبوب است. قهوه طرفداران زیادی دارد و لزوما مضر نیست. قهوه اما با عادات نادرست مصرفی می تواند مضر باشد. قهوه در کنار فواید مضراتی هم دارد. درباره قهوه این نوشیدنی پرطرفدار بخوانید.

هشدارهای پزشکی در مورد نوشیدن قهوه سرد

به نقل از وبسایت جنوبیه، سرگرم شدن به انجام کارهای مورد نیاز باعث می شود بسیاری از افراد فراموش کنند یک فنجان قهوه را در کنار خود یا داخل اتومبیل دارند و همین امر باعث می شود آن را سرد بنوشند.

قهوه

«نوریا دیانوا»، متخصص روس در زمینه تغذیه و گوارش، اظهار کرد که در برخی موارد قهوه‌ای که از چند ساعت پیش آماده شده ممکن است برای سلامتی مضر باشد.

این متخصص متذکر شد که هر نوع نوشیدنی از جمله قهوه اگر در هوای آزاد رها شود، در معرض خطر افزایش ظهور بسیاری از میکروارگانیسم ها قرار می گیرد.

وی تصریح کرد که هنگام نوشیدن قهوه سیاه طی دو ساعت اول هیچ اتفاقی برای آن نخواهد افتاد، اما اگر شیر یا خامه را به قهوه اضافه کنید، لازم است هرچه سریعتر این نوشیدنی را میل کنید.

این متخصص با اشاره به اینکه رطوبت بهترین محیط برای توسعه باکتری ها و میکروارگانیسم هاست، گفت: اگر شیر را به قهوه اضافه کنید، خطر رشد میکروارگانیسم ها در آن چندین برابر افزایش می یابد، بنابراین شما باید ظرف یک ساعت این نوشیدنی را میل کنید.

او تاکید کرد که طبق قوانین تغذیه پزشکی، وعده های آماده شده پس از تهیه تا دو ساعت در دمای اتاق ماندگاری دارند و در صورت مصرف نشدن، باید آنها را در یخچال قرار دهید و توجه داشته باشید که طعم قهوه نیز با گذشت زمان تغییر می کند تلخی آن ظاهر شده و بوی آن از بین می رود.

دیانووا هشدار داد که قهوه به دلیل داشتن عطر و طعم  همچنین مواد مغذی تأثیر روانشناختی نیز دارد، البته او همزمان افزود: قهوه ای که از یک روز قبل تهیه شده نیز این چنین بو و طعمی نخواهد داشت، زیرا فاقد مواد اولیه است و چنین اثر مهیجی نخواهد داشت.

این متخصص تغذیه به این قانون طلایی اشاره کرد که می‌گوید: غذا و نوشیدنی باید به میزان نیاز تهیه شود و در این صورت حداکثر فواید و حداقل خطرات سلامتی را دریافت خواهیم کرد.

قهوه یک نوشیدنی محبوب است. قهوه طرفداران زیادی دارد. قهوه لزوما نوشیندنش مضر نیست. قهوه اما با عادات نادرست مصرفی می تواند مضر باشد. قهوه در کنار فواید مضراتی هم دارد. درباره قهوه این نوشیدنی پرطرفدار بخوانید.

چند فنجان قهوه در روز بنوشیم؟

قهوه

خوشبختانه حالا هر قدر که مایل باشیم می توانیم قهوه بخوریم و تحقیقات مفید بودن ترکیبات متنوعی که در آن وجود دارد را اثبات کرده است. اما کماکان بحث های زیادی درباره ی آنکه مصرف چه میزان قهوه در طول روز بی ضرر است، وجود دارد.

در ادامه می خواهیم ببینیم مصرف چه مقدار قهوه برای بدن خوب است و چه مقدار آن زیاد محسوب می شود.

مصرف چه مقدار قهوه برای قلب مفید است؟

قهوه

گروهی از دانشمندان آلمانی پی بردند کافئین سلول های درون عروق خونی را به شیوه ی خاصی به واکنش وا می دارد. کافئین نحوه ی فعالیت این سلول ها را بهبود می بخشد و باعث می شود عملکردی همچون سلول های جوان تر داشته باشند. محققان معتقدند مقدار قهوه ای که برای حفظ جوانی قلب به آن نیاز داریم ۴ فنجان در روز است.

کسانی که قهوه می نوشند بیشتر عمر می کنند

قهوه

محققان طی سال ها متوجه شدند کسانی که به طور مرتب قهوه مصرف می کنند احتمال دچار شدن به مشکلات جسمی مختلف در آن ها کمتر است. این مشکلات عبارتند از بیماری های قلبی، سکته ها، جراحات، بیماری های تنفسی، عفونت ها و انواع دیابت. تحقیق گسترده ای بر روی ۴۰۰ هزار نفر در آمریکا نشان داد احتمال مرگ به هر علتی در کسانی که روزانه قهوه می نوشند کمتر از کسانی است که کافئین مصرف نمی کنند.

اما زیاده روی نباید کرد

با این حال اگر زیاد پیش می آید که چندین و چند فنجان قهوه بنوشید، این روند کم کم به سوی خطر تغییر جهت خواهد داد. کسانی که زیاد قهوه می نوشند ممکن است سلامت خود را به خطر اندازند. طبق تحقیقات، نوشیدن بیش از ۶ شات اسپرسو در روز ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را تا ۲۲ درصد افزایش دهد.

چه چیزی قهوه را مضر می کند؟

قهوه

اگر روزانه بیشتر از ۶ فنجان قهوه بنوشید، دیگر تنها این کافئین نیست که ممکن است به سلامت تان صدمه بزند. بسیاری از علاقمندان قهوه نوشیدنی خود را مملوء از شکر و خامه می کنند که کالری و چربی دریافتی بدن را افزایش می دهد، امری که ممکن است باعث بروز مشکلاتی برای سلامت ما شود. درست است که مصرف به اندازه ی قهوه خطر بروز دیابت را کاهش می دهد، اما افزودن شیرین کننده ها، خامه و طعم دهنده ها می تواند میزان قند خون را افزایش دهد

شاید لیست آسیب‌هایی که قهوه به بدن می‌رساند را هم حفظ باشیم؛ ولی در ادامه مطلب تنها به شما می‌گوییم که اگر هر روز قهوه می‌خورید یا می‌خواهید بخورید، در بدن شما چه اتفاقاتی رخ می‌دهد.

۱. احتمال کمتر برای ابتلا به سرطان و دیگر بیماری‌ها

سرطان در مردان

از زمان کشف کارخانه قهوه که گفته می‌شود خاستگاه آن در اتیوپی بوده است، یک گله‌دار بز پس از مصرف تصادفی توت‌های ناشناخته متوجه افزایش سطح انرژی بزهایش شد، از آن زمان تا به حال علم پیشرفت‌های زیادی در دنیای قهوه داشته است. برای شروع، به طور متوسط آمریکایی‌ها بسیاری از مواد آنتی اکسیدان مورد نیاز خود را از طریق قهوه بدست می‌آورند. آنتی اکسیدان یکی از مواد مورد نیاز برای مبارزه با سلول‌های سرطانی در بدن است. با در نظر گرفتن این موضوع، با روزانه نوشیدن قهوه سیاه در واقع شانس خود را برای ابتلا به بیماری‌های خاص کاهش می‌دهید. قهوه می‌تواند مغز شما را از زوال عقل نیز محافظت کند.

۲. خلق و خوی بهبود می‌یابد

شکلات کافئین

علاوه بر جلوگیری از بیماری‌ها، محتوای کافئین قهوه به طور مستقیم با مغز شما ارتباط دارد. اثرات آن به ویژه در سطوح پایین مصرف (حدود ۷۵ میلی گرم) دیده می‌شوند. کافئین با اقدامات مثبت بر روی مغز همراه بوده است، از جمله بهبود هوشیاری ذهنی و توجه، تمرکز و بهبود خلق و خوی. در نهایت موجب کاهش افسردگی نیز می‌شود. یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ توسط دانشکده بهداشت عمومی هاروارد گزارش داد، کسانی که روزی دو تا سه فنجان قهوه کافئین‌دار می‌نوشیدند، خطر خودکشی خود را تا ۴۵ درصد کاهش دادند. به این دلیل که اثر محرک کافئین به بهبود خلق و خوی کمک می‌کند.

۳. قدرت حافظه را افزایش می‌دهد

حافظه

اثر مثبت کافئین بر هوشیاری، توجه، تمرکز و خلق و خوی شگفت‌آور نیست؛ اما توانایی آن در افزایش قدرت حافظه شما را شگفت‌زده می‌کند. با توجه به مجله علوم اعصاب طبیعت، کافئین تحکیم خاطرات درازمدت را در انسان افزایش می‌دهد.

۴. ورزشکاری بهتر می‌شوید

ورزش+با+ماسک

این خبر خوبی برای ورزشکارانی است که قهوه دوست دارند. همان طور که معلوم است ورزشکاران از هر دو خواص ذهنی و جسمی حاصل از قهوه بهره‌مند می‌شوند. کافئین طبیعی در قهوه با بهبود عملکرد فیزیکی به ویژه در ورزش هوازی یا استقامتی همراه بوده است. در نهایت، کافئین ممکن است عملکرد در طول هر دو تمرینات طولانی مدت و کوتاه مدت را افزایش دهد. کافئین همچنین با گیرنده‌های موجود در مغز واکنش نشان می‌دهد تا بخشی را که آدنوزین را تشخیص می‌دهد، «خاموش» کند، آدنوزین ماده شیمیایی است که باعث احساس خستگی می‌شود.

۵. اثرات منفی در برنامه روتین زندگی در صورت مصرف بیش از اندازه

اگر بیش از حد قهوه مصرف کنید دچار عوارض جانبی منفی مانند اضطراب، وحشت، بدخوابی، بی‌خوابی و وابستگی به کافئین می‌شوید. به گزارش انجمن قلب آمریکا، افراد وابسته به کافئین می‌توانند ۱۲–۲۴ ساعت پس از آخرین دوز کافئین اقدام به «ترک کافئین» کنند.

۶. سطح کلسترول را بالا می‌برد

کلسترول

اگر کلسترول چیزی است که شما را نگران می‌کند و به علت بیماری‌های زمینه‌ای که دارید موجب بروز سکته و مشکلات دیگر می‌شود از خوردن قهوه صرف نظر کنید یا تنها از قهوه اسپرسو بنوشید. زیرا اسپرسو از کاغذ رد شده است و مقدار قابل توجهی از چربی‌های خود را از دست می‌دهد.

۷. افزایش فشار خون (موقتی)

قهوه می‌تواند باعث افزایش فشار خون شود. به طور معمول، این افزایش کوتاه، موقتی است و منجر به هیچ اثر منفی در دراز مدت نخواهد شد. عوامل عمده غذایی مرتبط با فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی به طور معمول به سفتی رگ‌های خونی منجر می‌شود؛ اما مصرف منظم قهوه چنین تأثیر مضری بر رگ های خونی ندارد.

منبع: د هلثی

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.