کد خبر : 4531 / /
/

طبق بررسی وزارت بهداشت و ستاد کرونا‌ی کشور در بعضی شهرستان‌های قرمز سویه‌های کرونای هندی و آفریقای جنوبی در حال انتشار است.

ویروس کرونای هندی یک ویروس جهش یافته دوگانه است. ویروس کرونای هندی مسری تر از کرونای قبلی است. ویروس کرونای هندی ساعتی بیش از صدنفر را در هند می کشد. ویروس کرونای هندی در عرض 24 ساعت ریه را درگیر می کند. در باره ویروس کرونای هندی بیشتر بخوانید.

یک متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری گفت: به نظر می‌رسد ویروس کرونای جهش یافته هندی بسیار مسری است و شدت بیماری زایی بالایی هم دارد و ظاهرا واکسن بهارات هم نتوانسته جلوی شیوع آن را بگیرد.

انتشار ویروس کرونای هندی

براساس رنگ‌بندی کرونایی کشور که از امروز اعمال می‌شود شهرستان‌های دیر و کنگان (استان بوشهر)، چابهار (سیستان و بلوچستان)، جیرفت، سیرجان و شهربابک (استان کرمان)، سرپل‌ذهاب (استان کرمانشاه)، بندرعباس، جاسک، خمیر، رودان، قشم و میناب (هرمزگان) در وضعیت قرمز قرار دارند. درهمین حال روز گذشته سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت گفت: بسیار نگران موج بعدی کرونا هستیم. به گزارش «ایرنا» وی افزود: اگر ویروس جهش‌یافته هندی در جامعه گسترش پیدا کند، با موج بدی روبه‌رو خواهیم شد که واقعا غیرقابل پیش‌بینی است.

ویروس کرونای هندی

موارد ابتلا

همزمان وزارت بهداشت، ازفوت ۱۸۴ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید-۱۹ در شبانه‌روز گذشته خبر داد. براساس این گزارش در این مدت ۱۰ هزار و ۲۵۳ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی و هزار و ۵۳۲ نفر از آنها بستری شدند. همچنین اکنون ۱۳ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۱۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. هیچ شهری در وضعیت آبی قرار ندارد.

سیما سادات لاری، گفت: تعداد موارد بستری به علت کرونا در کشور نسبت به هفته قبل‌تر کاهش ۲۵ درصدی داشته و همچنین شاهد کاهش ۲۴.۲ درصدی در موارد مرگ و میر و کاهش ۲۶ درصدی در بیماران مثبت سرپایی نسبت به هفته قبل‌تر بودیم.

وی درباره آخرین وضعیت بیماری کووید ۱۹ و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور بیان کرد: در هفته گذشته شاهد تداوم روند کاهشی در تعداد موارد مثبت بستری به علت کرونا، تعداد موارد مرگ و میر ناشی از بیماری و موارد سرپایی مثبت کووید ۱۹ در سطح کشور بودیم.

ویروس کرونای هندی

لاری ادامه داد: در هفته‌ای که گذشت، استان‌های ایلام، چهارمحال و بختیاری، همدان و کهگیلویه و بویر احمد دارای بیشترین میزان بروز موارد مثبت و استان‌های البرز، مرکزی، همدان و آذربایجان شرقی بیشترین میزان بروز موارد مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ را داشته‌اند.

وی گفت: آخرین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور حدود ۶۷ درصد گزارش شده است. استان‌های ایلام، سیستان و بلوچستان و آذربایجان غربی دارای کمترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور هستند و میزان عمل به دستورالعمل‌های بهداشتی در استان‌های یزد، سمنان و زنجان در مقایسه با سایر استان‌ها وضعیت مطلوب‌تری دارد.

سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد: در برخی از مناطق جنوبی کشور، جهش‌های مربوط به ویروس آفریقای جنوبی و هندی گزارش شده که این موضوع می‌تواند زنگ خطری جدی در جهت توقف روند کاهشی بیماری و شروع پیک جدید و سهمگین‌تر از قبلی در کشور باشد. پای بندی و تقویت عمل به توصیه‌های بهداشتی همچنان به عنوان مهم‌ترین اصل مبارزه با بیماری کووید ۱۹ محسوب می‌شود.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.