کد خبر : 19941 / /
/

بازنشستگان تامین اجتماعی | حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی | متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

حدس‌های قوی‌ای در مورد حقوق بازنشستگان زده می‌شود!

از ابتدای امسال قرار به تغییر حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بود. چندی پیش اعلام شد: مصوبه هایی مبنی بر افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شده است؛ اما بعد افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی تکذیب شد. بازنشستگان تامین اجتماعی نگرانی هایی در این خصوص داشتند که بالاخره مجلس برای رسیدگی به حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به تصمیم نهایی رسید. اما تکلیف متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی چه شد؟!

حقوق بازنشستگان

دولت با افزایش 38 درصدی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی موافق است!

یدالله فرجی (بازنشسته‌ی کارگری) با اشاره به اطلاعیه‌ی هفته‌ی قبل سازمان تامین اجتماعی می‌گوید: تامین اجتماعی اعلام کرد نظر دولت مساعد است؛ خود سازمان هم که پیشنهاد افزایش ۳۸ درصدی به اضافه‌ی مبلغ ثابت را مدتهاست برای دولت فرستاده؛ بازنشستگان در انتظار اجرای قانون هستند؛ انتظار داریم به نامه‌ی رئیس مجلس عمل کنند و مصوبه جدید را براساس تصمیمات مزدی شورایعالی کار صادر نمایند.

به گفته‌ی وی، مشخص نیست برگزاری نشست برای چیست؛ قانون همه چیز را روشن کرده و یک روال عرفی چهل ساله داریم که قرار نبود به این سادگی زیر پا گذاشته شود.

افزایش حقوق بازنشستگان دقیقا از کی آغاز می‌شود؟!

در هفته های گذشته اخبار زیادی مبنی بر افزایش حقوق بازنشستگان به گوش رسیده است؛ اما این امر تا به امروز هنوز محقق نشده است و کماکان بازنشستگان به دنبال همسان سازی حقوق خود هستند.

به گزارش سلام نو؛ سخنان رئیس‌جمهور رئیسی درباره ضرورت توجه به معیشت بازنشستگان و توصیه‌های او به مسئولین دولتی برای اتخاذ تصمیمات مؤثر به نفع آنان و ابلاغ و اجرای سریع این تصمیمات، حرکت پسندیده‌ایست که اگر با پشتوانه عملی همراه شود ارزشمند خواهد بود و اگر چنین نشود، نگاه بازنشستگان را به مسئولین دولتی بدبینانه‌تر خواهد کرد.

با توجه به روال هر سال حقوق بازنشستگان اوایل سال جدید کمی افزایش می یابد. حقوق بازنشستگان همانند سایر حقوق به صورت ماهانه پرداخت می شود. مجلس با افزایش حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۱ موافقت کرده است و طبق خبر های اخیر به دست آمده درباره حقوق بازنشستگان و میزان افزایش آن مشخص شده است. اخبار منتشر شده از کمیسیون تلفیق حاکی از آن است که حقوق بازنشستگان بالاخره امسال افزایش و همسان‌سازی اجرایی خواهد شد.

آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان 

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: در بحث افزایش دستمزد بازنشستگان پیشرفت‌هایی حاصل شده است.

به گزارش همشهری آنلاین، در پی ابلاغ رسمی ابطال مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی از سوی محمدباقر قالیباف، حال جلسات متعدد برای تصویب میزان افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در حال برگزاری است.

علی دهقان کیا، رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی، در خصوص روند افزایش حقوق بازنشستگان گفت: " در بحث افزایش دستمزد بازنشستگان پیشرفت داشته ایم و جلساتی در حال برگزاری است و امروز نیز جلساتی برگزار می‌شود و انشاالله که به زودی این قضایا به اتمام خواهد رسید."

در این باره ولی اسماعیلی، نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس به تسنیم گفت: با توجه به این ابلاغ رسمی، دولت یک هفته مهلت دارد تا برای بازنشستگان غیر حداقل بگیر افزایش ۳۸ درصدی را منظور کند.

وی در این گفتگو یادآور شده است که در رابطه با مستمری بگیران حداقلی بگیر تغییری صورت نخواهد گرفت و مبلغ دریافتی آنها مطابق همان مصوبه پیشین خواهد بود.

برای مستمری بگیران حداقلی بگیر سازمان تامین اجتماعی دولت موافقت خود را با افزایش ۵۷ درصدی حقوق بازنشستگی اعلام کرد و در نتیجه مستمری این افراد به میزان ۵٫۸ میلیون تومان شد.

برای بازنشستگان سایرسطوح یا همان غیر حداقل بگیران قرار بود طبق پیشنهاد سازمان تامین اجتماعی افزایشی ۳۸ درصدی به علاوه رقم ثابت ۵۱۵ هزار تومان صورت بگیرد اما دولت این افزایش را به ۱۰ درصد تقلیل داد و در عوض برای صاحبان حقوق بازنشستگی زیر ۱۰ میلیون تومان رثابت ۶۵۰ هزار تومان درنظر گرفت.

نتیجه این اقدام دولت، اعتراض بازنشستگان غیر حداقل بگیر سازمان تامین اجتماعی بود، این اعتراض با مکاتبه رئیس مجلس و پادرمیانی معاون اول رئیس جمهور خاموش نشد و حتی استعفای وزیر پیشین تعاون، کار و رفاه اجتماعی منجر شد.

به دنبال این اتفاق بود که هیات تطبیق مقررات مجلس شورای اسلامی، بررسی این موضوع را در دستور کار خود قرار داد و در نهایت به ابطال این مصوبه رای داد.

مذاکراه دولت در مورد حقوق بازنشستگان

این مذاکره میان سرپرست وزارت رفاه، مدیران سازمان تامین اجتماعی با اعضای کانون‌های بازنشستگان تامین اجتماعی و با هدف یافتن راهی برای اصلاح مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان انجام شده است.

از جزئیات این جلسه اطلاعات زیادی منتشر نشده، کلیت آن اما تمایل دولت برای اصلاح هرچه زودتر مشکل به وجود آمده است. آنهم به طریقی که برخلاف دفعه قبل، این بار رضایت عموم بازنشستگان تامین اجتماعی را جلب کند.

از قرار معلوم برای اصلاح این مصوبه چند سناریو وجود دارد که نتیجه هرکدام از آنها با مقداری اختلاف به خواسته بازنشستگان نزدیک است.

بازنشستگان گوش به زنگ باشند

از مجموع این وقایع چنین برمی‌آید که در ابتدای هفته پیشرو، محمدهادی زاهدی وفا، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با رونمایی از فرمول جدید افزایش مستمری‌ها، به صورت رسمی پایان اختلاف به وجود آمده میان بازنشستگان تامین اجتماعی و دولت را اعلام کند.

در صورتی که این اتفاق بیفتد، نوبت هیات دولت است تا با تصویب این پیشنهاد، مصوبه قبلی خود را اصلاح کند.

براین اساس قابل انتظار خواهد بود که از پایان ماه مرداد، حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی برمبنای مصوبه جدید محاسبه و پرداخت شود.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.