کد خبر : 20768 / /
/

حقوق بازنشستگان | حقوق بازنشستگان 1401 | افزایش حقوق بازنشستگان

برای حضور بازنشستگان تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری در مراسم اربعین حسینی، ارائه تسهیلات ۴ میلیون تومانی ویژه اربعین، به سایر خدمات این صندوق اضافه شد.

از اوایل سال خبر افزایش حقوق بازنشستگان اعلام شد و حتی در جلسات دولت رقم افزایش حقوق به 57 درصد رسید. اما خبری از افزایش حقوق بازنشستگان نبود. افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان نیز باطل شد. مبلغ حقوق بازنشستگان تا پایان مرداد تغییر نخواهد کرد. دولت برای اصلاح مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان چندین برنامه داشت.  فرمول جدید افزایش حقوق بازنشستگان به زودی ابلاغ می شود.

حقوق بازنشستگان

یک نماینده مجلس گفت: افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در مرحله عملیاتی شدن است.

علی حدادی گفت: رفاه و تأمین اجتماعی از جمله شاخص های مهمی است که با تکیه بر آن می توان کیفیت عادلانه بودن جوامع را مورد ارزیابی قرار داد و این امر مستلزم هدف گذاری وبهره مندی ارائه بهبود خدمات و توجه جدی به مردم عزیز می باشد .

سخنگوی کمیسیون امور داخلی و شوراهای اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی  در مرحله عملیاتی شدن است که این امر  سرعت بخشیده شود .

علی حدادی روز چهارشنبه در دیدار با رییس سازمان تامین اجتماعی کشور افزود:  رفاه و تأمین اجتماعی از جمله شاخص های مهمی است که با تکیه بر آن می توان کیفیت عادلانه بودن جوامع را مورد ارزیابی قرار داد و این امر مستلزم هدف گذاری وبهره مندی ارائه بهبود خدمات و توجه جدی به مردم عزیز می باشد .

وی ادامه داد: اقدامات لازم جهت  بیمارستان تامین اجتماعی  شهرستان ساوجبلاغ و ارتقای درمانگاه  تخصصی تامین اجتماعی نظرآباد نیز از مطالبات مردم شهرستان های غرب استان البرز است.

نماینده مردم طالقان،نظرآباد،ساوجبلاغ و چهار باغ در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: ساخت بیمارستان تامین اجتماعی  چهارباغ و توجه ویژه به ایثارگران جامعه تامین اجتماعی از دیگر مطالبات مردم این شهرستان ها است./ایرنا

احکام افزایش حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۱

رئیس کانون کارگران بازنشسته تامین اجتماعی تهران گفت: از وزیر کار و مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی انتظار داریم احکام افزایش حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۱ را در اوایل هفته آینده صادر کنند. علی دهقان کیا افزود: مشکل عدم افزایش حقوق قانونی بازنشستگان تامین اجتماعی دارد به زخمی تبدیل می شود که اگر مسولان آن را حل نکنند مساله حالت بدتری پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به اظهارات مبهم و کلی وزیر کار گفت: خواست ما اجرای کامل و دقیق قانون یعنی اجرای ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی است که طبق مصوبه شورای عالی کار برای سال جاری ۳۸ درصد به اضافه مبلغ ۵۱۵ هزار تومان می باشد.

دهقان کیا گفت : مگر پروسه احکام بازنشستگان چقدر زمان می خواهد بنابراین وزیر کار و مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی کاری نکنند که رئیس جمهور برای بار چندم دستور حل افزایش حقوق قانونی بازنشستگان تامین اجتماعی را بدهند چرا که این کار مساله را لوث و دستورات ریاست جمهوری را زیر سوال می برد.

او با اشاره به اظهارات گذشته مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی که سازمان را آماده اجرای مصوبه هیات مدیره مبنی بر افزایش ۳۸ درصدی به اضافه ۵۱۵ هزار تومانی دانست، گفت: حالا چه اتفاقی افتاده که مسولان به دنبال خرید وقت هستند در صورتی که پیش از این فقط تایید مصوبه را مشکل موجود می دانستند.

رئیس کانون کارگران بازنشسته تامین اجتماعی تهران استرس ۵ ماه گذشته بازنشستگان تامین اجتماعی را بی سابقه توصیف کرد و اظهار امیدواری کرد که خلف وعده مسولان پایان یابد و مساله به صورت درست و قانونی تمام شود/

سناریوهای پیش روی افزایش حقوق بازنشستگان

چند احتمال برای اصلاح مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی وجود دارد که مبنای مهم‌ترین آنها حول افزایش ۳۸ درصدی مستمری سایر سطوح قرار دارد که در حالت اول دولت افزایش ۳۸ درصدی مستمری سایر سطوح را بدون پرداخت مبلغ ثابت ۵۱۵ هزار تومان تصویب خواهد کرد‍‍ و علت این کار به تامین بار مالی افزایش مستمری حداقل بگیران باز می‌گردد همچنین برای سال ۱۴۰۱ حداقل دستمزد کارگران افزایش ۵۷ درصدی داشت و در کنار آن مزایای جانبی حق مسکن، حق بن و حق اولاد نیز زیاد شدند که مجموع این افزایش‌ها درآمد یک کارگر ساده را به ۵٫۵ میلیون تومان در ماه می‌رساند اما در رابطه با تعهداتی که ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی برای پرداخت حداقل مستمری تعیین کرده است این افزایش تنها شامل حداقل مزد است و شامل مزایای جانبی حق بن و حق مسکن نمی‌شود که در واقع ارزش مزایای جانبی بازنشستگی به مراتب ناچیزتر از مقداری است که به کارگران شاغل پرداخت می‌شود به همین دلیل حداقل مستمری سازمان تامین اجتماعی باید رقمی معادل ۴٫۱ میلیون تومان باشد که به عنوان حداقل مزد در شورای عالی کار تعیین شد اما در عمل هیات دولت برای مستمری بگیران حداقلی، حقوقی معادل کارمندان بازنشسته حداقل بگیر تعیین کرد و باعث شد تا درآمد ماهانه آنها تا ۵٫۵ میلیون تومان افزایش یابد از این منظر حذف رقم ثابت مربوط به افزایش مستمری بازنشستگان غیر حداقل بگیر به منزله تامین بار مالی افزایش حقوق بازنشستگان حداقلی بگیر خواهد بود‍‍. ‍ اما در حالت دوم همین افزایش ۳۸ درصدی برای غیر حداقل بگیران اتفاق خواهد افتاد‍ و در عین حال حقوق حداقل بگیران نیز تغییر نخواهد کرد‍ اما در مقابل برای بازنشستگان سایر سطوحی که درآمدشان زیر ۱۰ میلیون تومان است پرداخت رقم ثابت ۵۱۵ هزار تومان منظور خواهد شد که پیش بینی می‌شود این سناریوها برای افزایش حقوق بازنشستگان انجام شدنی باشد.

آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان 

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: در بحث افزایش دستمزد بازنشستگان پیشرفت‌هایی حاصل شده است.

در پی ابلاغ رسمی ابطال مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی از سوی محمدباقر قالیباف، حال جلسات متعدد برای تصویب میزان افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در حال برگزاری است.

علی دهقان کیا، رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی، در خصوص روند افزایش حقوق بازنشستگان گفت: " در بحث افزایش دستمزد بازنشستگان پیشرفت داشته ایم و جلساتی در حال برگزاری است و امروز نیز جلساتی برگزار می‌شود و انشاالله که به زودی این قضایا به اتمام خواهد رسید."

در این باره ولی اسماعیلی، نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس به تسنیم گفت: با توجه به این ابلاغ رسمی، دولت یک هفته مهلت دارد تا برای بازنشستگان غیر حداقل بگیر افزایش ۳۸ درصدی را منظور کند.

وی در این گفتگو یادآور شده است که در رابطه با مستمری بگیران حداقلی بگیر تغییری صورت نخواهد گرفت و مبلغ دریافتی آنها مطابق همان مصوبه پیشین خواهد بود.

برای مستمری بگیران حداقلی بگیر سازمان تامین اجتماعی دولت موافقت خود را با افزایش ۵۷ درصدی حقوق بازنشستگی اعلام کرد و در نتیجه مستمری این افراد به میزان ۵٫۸ میلیون تومان شد.

برای بازنشستگان سایرسطوح یا همان غیر حداقل بگیران قرار بود طبق پیشنهاد سازمان تامین اجتماعی افزایشی ۳۸ درصدی به علاوه رقم ثابت ۵۱۵ هزار تومان صورت بگیرد اما دولت این افزایش را به ۱۰ درصد تقلیل داد و در عوض برای صاحبان حقوق بازنشستگی زیر ۱۰ میلیون تومان رثابت ۶۵۰ هزار تومان درنظر گرفت.

نتیجه این اقدام دولت، اعتراض بازنشستگان غیر حداقل بگیر سازمان تامین اجتماعی بود، این اعتراض با مکاتبه رئیس مجلس و پادرمیانی معاون اول رئیس جمهور خاموش نشد و حتی استعفای وزیر پیشین تعاون، کار و رفاه اجتماعی منجر شد.

به دنبال این اتفاق بود که هیات تطبیق مقررات مجلس شورای اسلامی، بررسی این موضوع را در دستور کار خود قرار داد و در نهایت به ابطال این مصوبه رای داد.

مذاکراه دولت در مورد حقوق بازنشستگان

این مذاکره میان سرپرست وزارت رفاه، مدیران سازمان تامین اجتماعی با اعضای کانون‌های بازنشستگان تامین اجتماعی و با هدف یافتن راهی برای اصلاح مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان انجام شده است.

از جزئیات این جلسه اطلاعات زیادی منتشر نشده، کلیت آن اما تمایل دولت برای اصلاح هرچه زودتر مشکل به وجود آمده است. آنهم به طریقی که برخلاف دفعه قبل، این بار رضایت عموم بازنشستگان تامین اجتماعی را جلب کند.

از قرار معلوم برای اصلاح این مصوبه چند سناریو وجود دارد که نتیجه هرکدام از آنها با مقداری اختلاف به خواسته بازنشستگان نزدیک است.

از مجموع این وقایع چنین برمی‌آید که در ابتدای هفته پیشرو، محمدهادی زاهدی وفا، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با رونمایی از فرمول جدید افزایش مستمری‌ها، به صورت رسمی پایان اختلاف به وجود آمده میان بازنشستگان تامین اجتماعی و دولت را اعلام کند.

در صورتی که این اتفاق بیفتد، نوبت هیات دولت است تا با تصویب این پیشنهاد، مصوبه قبلی خود را اصلاح کند.

براین اساس قابل انتظار خواهد بود که از پایان ماه مرداد، حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی برمبنای مصوبه جدید محاسبه و پرداخت شود.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.