کد خبر : 18522 / /
/

سهام عدالت در پایان آخرین هفته خرداد، بیش از یک درصد افت داشت. همچنین شاخص کل بورس دو درصد کاهش یافت و در سطح یک میلیون و ۵۳۳ هزار واحدی به کار خود خاتمه دارد.

بحث اختصاص سهام عدالت به جاماندگان سهام عدالت مطرح شده است با این حال فرایند شناسایی جاماندگان سهام عدالت در حال انجام است و افراد نیاز نیست برای ثبت نام سهام عدالت به جایی مراجعه کند با این حال تاکنون ۳.۵ میلیون نفر جامانده سهام عدالت شناسایی شده است.

بورس در هفته‌ای که گذشت در حدود دو درصد افت داشت و سهام عدالت نیز هم‌سو با شاخص کل بورس حرکت کرد. ارزش سهام عدالت این هفته چقدر شد؟

آخرین ارزش سهام عدالت 

سهام عدالت در پایان آخرین هفته خرداد، بیش از یک درصد افت داشت. همچنین شاخص کل بورس دو درصد کاهش یافت و در سطح یک میلیون و ۵۳۳  هزار واحدی به کار خود خاتمه دارد.

ارزش سبد ۵۳۲ هزار تومانی در پایان روزهای کاری این هفته، یعنی یک تیر، به ۱۴ میلیون و ۴۶۴ هزار تومان رسید. این در حالی است که ارزش این سبد در هفته گذشته روی قیمت ۱۴ میلیون و ۷۸۹ هزار تومان قرار داشت.

ارزش سبد یک میلیونی سهام عدالت نیز در پایان این هفته روی رقم ۲۷ میلیون و ۲۴۴ هزار تومان ایستاد. این سبد در هفته گذشته ۲۷ میلیون و ۸۶۴ هزار تومان ارزش داشت.

همچنین ارزش سبد ۴۹۲ هزار تومانی طی روز چهارشنبه با ۱۳ میلیون و ۴۰۶ هزار تومان برابر شد. این ازرش در هفته قبل معادل ۱۳ میلیون و ۷۱۲ هزار تومان بود.

بدین ترتیب ارزش ۶٠ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی به هشت میلیون و ۶۷۸ هزار تومان رسید.

نحوه ثبت‌نام سهام عدالت جدید

بر اساس اعلام مسوولان قرار است از تیر امسال، اختصاص سهام عدالت به جاماندگان آغاز شود. در این دوره نیازی به ثبت‌نام نیست و تنها مشمولانی که توسط دولت مشخص شده‌اند می‌توانند آن را دریافت کنند.

بر اساس آمارها،۲۰ میلیون جامانده در این حوزه وجود دارند و تنها برخی از جاماندگان قرار است سهام می‌گیرند. مشخص نیست به باقی افراد جامعه سهام اختصاص می‌یابد یا خیر.

گروه اول کسانی هستند که سهام عدالت برای آنها صادر شده است اما دستگاه‌های مرتبط دعوت‌نامه را به موقع به دست این افراد نرساندند. قریب به دو میلیون نفر در این لیست قرار دارند و هنوز مراحل قانونی آن را طی نکرده‌اند.

گروه دوم افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی هستند. در این گروه افرادی مثل روستانشینان، کارگران شاغل در کارخانه‌ها، کارگران تحت پوشش تامین اجتماعی، کارگران فصلی و ساختمانی و… قرار دارند که نزدیک به ۱۶ میلیون نفر هستند.

بنابراین نیازی به ثبت‌نام نیست و در فصل تابستان به مشمولان سهام تعلق می‌گیرد.

 جاماندگان سهام عدالت بخوانند

شاخص کل بورس روز گذشته روند اصلاحی داشت. امروز چند سیگنال برای سهامداران وجود دارد و کارشناسان عقیده دارند، بورس امروز روند نسبتا مثبتی را تجربه می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، بورس دیروز هفت هزار و ۶۱۵ واحد افت داشت و در سطح یک میلیون و ۵۳۹ هزار واحدی قرار گرفت. امروز چند سیگنال برای بازار وجود دارد و کارشناسان عقیده دارند که تالار شیشه‌ای، روند متعادل روبه پایینی را تجربه می‌کند. بر همین اساس این انتظار وجود دارد که شاخص کل در این روز تا حدودی منفی شود.

پیتر استانو، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به اینکه مذاکرات درباره ازسرگیری اجرای برجام همچنان جریان دارد، تصریح کرد: به توافق نهایی خیلی نزدیک هستیم. دستیابی به توافق نهایی از اجرای کامل برجام اطمینان حاصل می‌کند اما هنوز به خط پایان نرسیده‌ایم.

وی افزود: هنوز فرصت برای تلاش‌های آخر در راستای از سرگیری اجرای برجام مانده و به همین خاطر نماینده عالی (جوسپ بورل) و تیم او در تلاش هستند تا مذاکرات وین را به جمع‌بندی برسانند.(ایرنا)

اگر مذاکرات به توافق ختم شد، بورس در بلند مدت روند صعودی به خود می‌گیرد.

محمدهادی سبحانیان، معاون اقتصادی وزارت امور اقتصاد و دارایی گفت: برخی می‌گویند، برای کنترل تورم باید به سمت افزایش نرخ سود بانکی و تسهیلات حرکت کنیم که البته ما موافق نیستیم زیرا بالا بودن نرخ سود در کشور‌ها حرف درستی نیست. (فارس)

برخی از کارشناسان عقیده دارند که افزایش نرخ سود بانکی می‌تواند نقدینگی را از بازار سرمایه خارج کند.

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد اظهار کرد: بورس کالا در زمینه عرضه خودرو در بورس کالا می‌تواند گره گشا باشد، در این باره هنوز چیزی از دستورکار خارج نشده است.(مهر)

عرضه خودرو در بورس کالا می‌تواند رانت این حوزه را کاهش و آن را به تعادل قیمتی برساند.

طبق گفته قربانزاده،رئیس سازمان خصوصی‌سازی مشمولان تحت پوشش کمیته و بهزیستی نیازی نیست هیچ هزینه‌ای برای دریافت سهام عدالت پرداخت کنند. همچنین لازم نیست هیچ ثبت‌نامی نیز انجام دهند.(ایرنا)

برخی کارشناسان عقیده دارند که واگذاری سهام عدالت می‌تواند تاثیر مثبتی روی معاملات بورس داشته باشد.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.