کد خبر : 20258 / /
/

پیمان حدادی گفته با توجه به برگزاری مجمع فولاد و در پیش بودن مجامع فارس، جم، حکشتی، شراز، رمپنا و دیگر شرکت‌ها، پیش‌بینی می‌شود سود نقدی امسال سهام عدالت با رشد بیش از ۱۰۰ درصدی از ۶۰ هزار میلیارد تومان عبور کند.

سود سهام عدالت سال ۹۹، برای برخی از دارندگان سهام عدالت ۵۰۰ هزار تومان و برای برخی دیگر، یک میلیون تومان بود. اما حالا اعلام شده که  سود سهام عدالت برای سال ۱۴۰۰، رشد ۱۰۰ درصدی دارد. سود نقدی پرداخت‌شده به سهامداران سهام عدالت سال گذشته حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان بود. اخبار سهام عدالت را اینجا بخوانید.

سود سهامداران سهام عدالت چقدر شد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، این خبری است که دستیار رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در توییتر خود اعلام کرد و نوشت: سود نقدی پرداخت‌شده به سهامداران سهام عدالت سال گذشته حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان بود.

پیمان حدادی گفته با توجه به برگزاری مجمع فولاد و در پیش بودن مجامع فارس، جم، حکشتی، شراز، رمپنا و دیگر شرکت‌ها، پیش‌بینی می‌شود سود نقدی امسال سهام عدالت با رشد بیش از ۱۰۰ درصدی از ۶۰ هزار میلیارد تومان عبور کند.

این خبر به این معناست که سود سهام عدالت سال ۱۴۰۰، حدود ۱۰۰ درصد رشد می‌کند. اما با این حساب دارندگان سهام عدالت باید منتظر چه مبلغی باشند؟

سود سهام عدالت سال ۹۹ برای دارندگان سهام ۵۳۲ هزار تومانی، ۵۰۰ هزار تومان بود و سود سهام عدالت سهام یک میلیونی هم حدود یک میلیون تومان بود.

حالا اگر قرار بر رشد ۱۰۰ درصدی باشد، سود سهام عدالت باید یک و دو میلیون تومان شود. این یعنی یک خانوار چهار نفره دارای سهام عدالت، امسال باید منتظر سود ۴ و ۸ میلیون تومانی باشند.

سود سهام عدالت چه زمان واریز می‌شود؟

هنوز زمان دقیق واریز سود سهام عدالت سال ۱۴۰۰ اعلام نشده است. اما سال گذشته این سود در اسفند ماه واریز شد. البته حدود دو میلیون نفر به دلیل مشکلات شماره حساب و عدم اعلام شماره حساب شبا، نتوانستند اسفند ماه سود سهام خود را بگیرند و این سود امسال در دو مرحله برای جاماندگان واریز شد. سود سهام عدالت سال ۱۴۰۰ هم احتمالا اسفند ماه امسال واریز می‌شود.

سهام عدالت یک طرح حمایتی است که در دولت نهم اجرا شد. رئیس جمهور آن زمان آقای محمود احمدی نژاد، سهام عدالت را تحولی بزرگ می‌دانست که به عقیده وی توزیع عادلانه ثروت بین اقشار مختلف جامعه بود. سهام عدالت از چند شرکت بورسی و غیر بورسی تشکیل شده است که به افراد کم بضاعت در جامعه تعلق گرفت. هدف از عرضه سهام عدالت، کاهش فقر و ارتقای کیفیت زندگی اقشار کم درآمد در جامعه بود. آیین نامه اجرایی سهام عدالت در تاریخ 1384/11/09 بعد از اصلاح متن اولیه به تصویب هیئت وزیران رسید. سهام عدالت در سال 1385 در 4 استان به تعدادی از مشمولان این طرح اعطاء شد. ارزش برگه‌های سهام عدالت در ابتدا 500 هزار تومان سهام از شرکت‌های مختلف بود که پس از چندی، این برگه‌ها به 1 میلیون تومان سهام افزایش پیدا کرد. هنگام ثبت نام سهام عدالت، عده کثیری از مشارکت در این طرح جا ماندند و تا به امروز هیچگونه طرحی برای ثبت نام مجدد آنها تصویب نشد. خبری که این روزها ذهن بسیاری از مردم را درگیر کرده است، ثبت نام مجدد سهام عدالت برای جاماندگان می‌باشد. این روزها اخبارها حاکی از آن است که دولت طرحی را برای ثبت نام مجدد جاماندگان سهام عدالت تصویب نموده است. در این مقاله، به بررسی این خبر خواهیم پرداخت. 

ثبت نام سهام عدالت برای جاماندگان در سال 1401

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و انجام آنلاین عملیات مربوط به بازار سرمایه، ثبت نام سهام عدالت نیز به صورت اینترنتی انجام می‌گرفت. در حال حاضر، هنوز هیچ امکانی برای ثبت نام مجدد سهام عدالت در سال 1401 فراهم نشده است. از این رو نمی‌توان چگونگی و نحوه این ثبت نام را پیش بینی کرد. اما از آنجایی که، برای استعلام سهام عدالت و آزادسازی آن از سامانه سهام عدالت استفاده می‌گردد، برای این نوع ثبت نام نیز از این سامانه استفاده می‌شود. 

با فراهم شدن امکان ثبت نام جاماندگان سهام عدالت 1401، راهنمای تصویری آن در مقاله درج خواهد شد. 

در دولت روحانی، اعلام شد که به هر خانواده 3 نفره که برگه سهام 500 هزار تومانی دارند 21 میلیون تومان وام (هر نفر 7 میلیون تومان) در قالب کارت اعتباری سهام عدالت تعلق می‌گیرد. همینطور، برای افرادی که برگه سهام 1 میلیون تومانی دارند، 14 میلیون اعتبار در نظر گرفته می‌شود. این دستور، پس از چندی تصویب شد و اکثر مردم توانستند از این وام بهره‌مند شوند.

مقاله کاربردی: راهنمای دریافت وام سهام عدالت بدون نیاز به ضامن و مراجعه حضوری

زمان ثبت نام مجدد برای جاماندگان سهام عدالت 1401

امکان ثبت نام سهام عدالت در سال 1401 برای افراد جا مانده و کودکان که تازه متولد، فراهم شده است. به دلیل استقبال مردم در سال های جاری برای ثبت نام مجدد دریافت سهام عدالت، دولت به منظور یکسان نمودن سطح درآمد افراد جامعه به خصوص اقشار کم درآمد تصمیم بر ایجاد شرایط برای ثبت نام مجدد را فراهم کرده است. در زمان نخست ثبت نام فقط 49 میلیون نفر موفق به ثبت نام شده بودند و افراد بسیاری موفق به ثبت نام و دریافت سهام عدالت نشده اند و بی صبرانه منتظر شروع ثبت نام در سال 1401 هستند. در ادامه به توضیح کامل زمان ثبت نام سهام عدالت در سال 1401 می‌پردازیم.

تاریخ ثبت نام سهام عدالت در سال 1401

تمام افرادی که تا کنون به هر دلیلی موفق به ثبت نام سهام عدالت نشده اند، از این فرصت استفاده کرده و اقدام به ثبت نام کنند. زیرا اگر فرصت مجدد ثبت نام سهام عدالت در سال 1401 را از دست بدهند، ممکن است تا چند سال امکان ثبت نام مجدد فراهم نشود. با توجه به اطلاعیه های رسمی، قرار بود وزارت کار لیستی از افراد واجد شرایط که از دریافت سهام عدالت جا مانده اند، مانند کودکان تازه متولد شده در خانواده های واجد شرایط دریافت سهام عدالت و افراد واجد شرایط که از ثبت نام جامانده اند را تا پایان بهمن ماه سال قبل به مجلس ارائه دهد. این لیست تا انتهای سال قبل به مجلس تحویل داده شد تا شرایط لازم برای ثبت نام افراد واجد شرایط و کودکان تازه متولد شده فراهم شود. مجلس شورای اسلامی پس از بررسی لیست تاریخ تقریبی برای ثبت نام سهام عدالت در سال 1401 را مشخص کرد. 

طبق تصمیمات گرفته شده در مجلس شورای اسلامی تاریخ ثبت نام سهام عدالت 1401 از خرداد ماه این سال خواهد بود. لازم به ذکر است که هنوز زمان دقیقی برای آغاز نام نویسی اعلام نشده است اما اعلام شده که ثبت نام تمامی افراد جا مانده و کودکان تازه متولد شده برای دریافت سهام عدالت تا پایان سال جاری انجام می‌گیرد. اگر از افراد جامانده برای دریافت سهام عدالت هستید یا جز افرادی هستید که نام نویسی کودک تازه متولد شده شما برای دریافت سهام عدالت انجام نگرفته است حتما منتظر فراخوان دولت در خرداد ماه باشید.

ثبت نام سهام عدالت با کد ملی

همانطور که می دانید، طرح اعطای مجدد سهام عدالت توسط دولت در حال تصویب است. اما اطلاعات دقیقی درباره ثبت نام با کد ملی هنوز دریافت نشده است. با توجه به روند ثبت نام سهام عدالت در دوره پیشین، پیش‌بینی می‌شود ثبت نام سهام عدالت جاماندگان با کد ملی از طریق سامانه سهام عدالت وجود داشته باشد.   

آیا برای جاماندگان ، سهام عدالت ثبت نام می کنند ؟

با توجه به رشد بی سابقه بورس، افراد زیادی که از ثبت نام سهام عدالت جا مانده بودند خواستار ثبت نام مجدد سهام عدالت شدند تا بتوانند در این طرح شرکت کنند. لذا، دولت در این راستا طرحی را تصویب نمود که جاماندگان سهام عدالت در سال 1401 بتوانند مجددا ثبت نام کنند. این طرح برای اقشار ضعیف جامعه در نظر گرفته شده است که بر اساس آن، ثبت نام برای 3 گروه اصلی از جاماندگان سهام عدالت امکان‌پذیر خواهد بود. این گروه‌ها شامل:

افرادی که در دور اول ثبت نام سهام عدالت، به هر دلیلی (خرابی زیرساخت‌های سیستمی و …) موفق به ثبت نام نشدند.

افرادی که پس از اجرایی شدن طرح سهام عدالت عضو سازمان‌های حمایتی و یا کمیته مستضعفان شده‌اند.

افرادی که جزء 6 دهک اول و اقشار ضعیف جامعه می‌باشند که دولت موظف است از آنها حمایت کند.

زمان تخصیص سهام عدالت به جاماندگان مشخص شد

رئیس سازمان خصوصی سازی با تاکید بر اینکه از تیرماه 1401 فرایند تخصیص سهان عدالت آغاز می‌شود، گفت: تعداد سه میلیون و 363 هزار و 700 نفر تحت پوشش نهادهای حمایتی، سهام عدالت ندارند که باید به آنها تعلق بگیرد.

کلام آخر

همانطور که در متن مقاله مشاهده نمودید، ثبت سهام عدالت برای جاماندگان در سال 1401 از سامانه سهام عدالت انجام می‌گیرد. طبق تصمیمات گرفته شده در مجلس شورای اسلامی تاریخ ثبت نام سهام عدالت 1401 از خرداد ماه این سال خواهد بود. لازم به ذکر است که هنوز زمان دقیقی برای آغاز نام نویسی اعلام نشده است اما اعلام شده که ثبت نام تمامی افراد جا مانده  و کودکان تازه متولد شده برای دریافت سهام عدالت تا پایان سال جاری انجام می‌گیرد.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.