کد خبر : 22970 / /
/

احساس خاندوزی، وزیر اقتصاد چندی پیش از پرداخت سود سهام عدالت ۱۴۰۰ تا پایان آذر ۱۴۰۱ خبر داد. بر اساس جزییاتی که تاکنون منتشر شده، قرار است این سود برای ۴۹ میلیون سهامدار عدالت واریز شود.

 49 میلیون دارنده سهام عدالت تا پایان آذر ماه سود سهام عدالت خود را دریافت کنند. وزیر اقتصاد و دارایی از واریز سود سهام عدالت خبر داده است. سهام عدالت نوعی یارانه است که در زمان دولت نهم به مشمولین پرداخت شد.  اخبار سهام عدالت را در خبر روز دنبال کنید. 

چند روز پیش بود که وزیر اقتصاد خبر از واریز سود سهام عدالت سال ۱۴۰۰ داد. اما این سود چقدر است و به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تجارت‌نیوز، احساس خاندوزی، وزیر اقتصاد چندی پیش از پرداخت سود سهام عدالت ۱۴۰۰ تا پایان آذر ۱۴۰۱ خبر داد. بر اساس جزییاتی که تاکنون منتشر شده، قرار است این سود برای ۴۹ میلیون سهامدار عدالت واریز شود.

سود سهام عدالت چقدر است؟

سود سهام عدالت سال ۱۴۰۰ برای هر برگ سهام حدود ۵۰۰ هزار است. این سود احتمالا برای دارندگان سهام یک میلیونی دوبرابر یا معادل حدود یک میلیون تومان خواهد بود.

بر همین اساس یک خانواده چهار نفره تا پایان فصل پاییز حدود دو میلیون تومان سود سهام عدالت دریافت می‌کنند.

سهام عدالت متوفیان هزینه‌بر است؟

اقدامات مربوط به تعیین تکلیف سهام عدالت متوفیان در حال انجام است، اما زمان دقیق اجرای آن هنوز مشخص نیست.

حمیدرضا دانش کاظمی عضو شورای عالی بورس گفت: در آخرین جلسه شورای عالی بورس که در نخستین روزهای مهرماه برگزار شد، مصوبه تعیین تکلیف متوفیان سهام عدالت صادر شد. وراث باید درخواست خود را اعلام و برگه انحصار به وراثت را در اختیار داشته باشند.

دانش کاظمی به معضل موجود در زمینه سهام عدالت متوفیان تاکید کرد و ادامه داد: فرآیند سهام عدالت متوفیان از سال‌ها قبل بلاتکلیف مانده و مشکل اصلی این است که حتی شاید وراث هم فوت کرده باشند.

عضو شورای عالی بورس ادامه داد: اینکه چگونه بتوان سهام عدالت و سود این سهام را به دست وارث اصلی برسانیم، خود دارای یک فرآیند حقوقی است که باید آنها را طی کنیم.

دانش کاظمی تاکید کرد: پس از تصمیمات اتخاذ شده از سوی شورای عالی بورس در نهایت مصوب شد تا دفاتر خدمات الکترونیک قضایی امکانی را فراهم کند که سهامداران بتوانند از طریق برگه انحصار وراثت، فرمی را به‌صورت رایگان از طریق سامانه‌ای که به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی متصل است، پر کنند.

حمیدرضا دانش کاظمی ادامه داد: از سود سهام سال‌های گذشته فرد متوفی که در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی قرار دارد. هزینه انتقال به مبلغ کمتر از ۶٠هزار تومان کسر می‌شود و باقی منابع به همراه سهام و سودها به وراث منتقل خواهد شد. این مصوبه در شورای عالی بورس تصویب و در اختیار قوه قضاییه و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی داده شد تا این فضا عملیاتی شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه این مصوبه از چه زمانی به مرحله اجرا می‌رسد، گفت: اقدامات مربوط به این طرح به‌سرعت در حال انجام است، اما تعیین دقیق زمان اجرای آن اصلا کار ساده‌ای نیست.

این عضو شورای عالی بورس تاکید کرد: وراث باید به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنند. در آنجا تقاضای دریافت سهام داشته باشند، پس از آن شرکت سپرده‌گذاری به‌صورت خودکار سود و اصل سهام را در اختیار وراث قرار می‌دهد.

وی اظهار کرد: این موضوع باید قابل توجه باشد که تعیین تکلیف سهام عدالت متوفیان، نیازمند انحصار وراثت از طریق قوه قضاییه است زیرا نوع احکام مذهبی نسبت به سهام و مایملک باید متفاوت باشد.

تعداد جاماندگان سهام عدالت

اما تعداد جاماندگان سهام عدالت چند نفر است و دولت باید به چند نفر سهام عدالت پرداخت کند؟ اولین آمارهایی که در این خصوص مطرح شد، پرداخت سهام عدالت به حدود ۲۰ میلیون نفر بود. اگر مبنا چنین عددی باشد، با وجود پرداخت سود سهام عدالت به ۴۹ میلیون نفر، حدود ۷۰ میلیون نفر از جمعیت ایران مشمول سهام عدالت می‌شوند.

البته این آمار هرگز از سوی هیچ مسئولی تایید نشد تا اینکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، در مصوبه‌ای راهکاری برای تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت در سال ۱۴۰۱ مشخص کردند.

اما حدود سه ماه قبل حسین قربازاده، رییس سازمان خصوصی‌سازی، تعداد جاماندگان سهام عدالت را تنها سه میلیون و ۳۳۷ هزار نفر عنوان کرد و گفت این افراد تنها شامل افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند.

واریز سود 500 هزار تومانی سهام عدالت تا پایان پاییز

طبق اعلام وزیر اقتصاد، بخشی از سود سهام عدالت تا پایان پاییز واریز می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سهام عدالت در دولت نهم با هدف گسترش سهم بخش تعاون در اقتصاد ایران پا به میدان گذاشت. از آن زمان تاکنون اخبار متعددی درباره سهام عدالت منتشر شده است. از پرداخت سود سالانه تا واگذاری سهام عدالت به جاماندگان از جمله موضوعاتی بوده که در چند سال گذشته مورد توجه اهالی رسانه و سیاستمداران و اقتصاددانان بوده است.

طبق آخرین اعلام، جاماندگان سهام عدالت در مرحله اول حدود سه میلیون و 500 هزار نفر هستند که منابع واگذاری سهام عدالت به آنها نیز مصوبه هیات دولت را اخذ کرده است. در این مرحله افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در اولویت دریافت سهام عدالت قرار دارند.

* سهامداران عدالت منتظر سود ۵۰۰ هزار تومانی باشند

سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصاد و دارایی با اشاره به جلسه شورای عالی بورس ادامه داد: در این جلسه مصوب شد سود سهام عدالت شرکت‌های بورسی که مهلت آن‌ها برای واریز سود به پایان رسیده و سود سهام عدالت آن‌ها قابل وصول است، تا پایان پاییز برای همه ۴۹ میلیون نفر سهام‌دار عدالت واریز شود.

وزیر امور اقتصاد و دارایی در مورد میزان سود توضیح داد: میزان سود حدود ۵۰۰ هزار تومان به ازای هر برگه سهام عدالت است. سود باقیمانده، پایان سال به حساب ۴۹ میلیون سهامدار واریز می‌شود.

وی همچنین درمورد میزان باقی مانده سود سهام عدالت گفت: مبلغ باقی مانده سود سهام عدالت از شرکت‌هایی که هنوز مهلت دارند تا پایان سال جاری یا ابتدای سال ۱۴۰۲ انجام می‌شود و اخبار آن متعاقبا اعلام خواهد شد.

* سهام عدالت چقدر می‌ارزد؟

سبد سهام عدالت از تعدادی سهام ارزنده و نمادهای بزرگ بازار سرمایه تشکیل شده است که در هفته‌‌های گذشته با نوسان در میزان ارزش همراه بوده است. این سهام در بهمن ماه با کاهش ارزش مواجه شد و در اسفندماه نیز روند نوسانی داشت.

ارزش این سهام در هفته اول فروردین ماه برخلاف رشد شاخص‌های عملکردی بازار سرمایه، با کاهش ارزش مواجه شد، اما در هفته دوم فروردین ماه و با رشد شاخص کل، ارزش سهام عدالت نیز رشد قابل قبولی داشته است. البته ارزش این سهام در هفته سوم فروردین ماه با افت مواجه شد. ارزش این سهام در هفته چهارم فروردین ماه با رشد 4 درصدی که داشت افزایش قابل توجهی پیدا کرد.

سهام عدالت در تمام هفته‌های اردیبهشت ماه با افزایش ارزش روبرو شد. ارزش سهام عدالت در هفته اول اردیبهشت ماه با رشد 0.85 درصدی مواجه شده است. ارزش این سهام در هفته دوم اردیبهشت ماه کاهش 0.42 درصدی یافت. ارزش این سبد دارایی در هفته سوم اردیبهشت ماه رشد 0.68 درصدی را تجربه کرد. ارزش سهام عدالت در هفته پایانی اردیبهشت ماه با رشد 1.7 درصدی روبرو شد.

ارزش برگه های سهام عدالت در هفته ابتدایی خردادماه با کاهش 1.29 درصدی روبرو شد. این روند نزولی در هفته دوم خرداد نیز ادامه پیدا کرد و ارزش سهام عدالت در هفته گذشته با کاهش 2.13 درصدی مواجه شد.

این سهام عدالت در هفته سوم خردادماه باز هم با کاهش ارزش 1.55 درصدی روبرو شد که این مساله به دلیل افت در شاخص‌های عملکردی بورس رخ داده است. سبد سهام عدالت در هفته چهارم خردادماه با رشد 2 درصدی مواجه شد. ارزش این سهام در هفته پایانی خردادماه نیز با افت 2.15 درصدی داشت.

البته سبد سهام عدالت به دلیل تشکیل شدن از سهام شرکت‌های بزرگ، بسیار متاثر از شاخص کل بورس است. سهام عدالت در هفته ابتدایی تیرماه با افت 2.86 درصد مواجه شده است. این سهام هفته دوم تیرماه را با کاهش 1.39 درصدی در ارزش پشت سر گذاشته است. در حال حاضر و در هفته سوم تیرماه ارزش این سهام با کاهش 1.37 درصدی روبرو شده است. ارزش این سهام در هفته چهارم و پایانی تیرماه با افت 2 درصدی داشته است.

برگه‌های سهام عدالت در هفته ابتدایی مردادماه با کاهش 2.65 درصدی روبرو شده است؛ در هفته دوم مردادماه ارزش سهام عدالت 46 صدم درصد افت کرد، در هفته سوم مردادماه برخلاف شاخص‌های بورس، ارزش سهام عدالت 7.62 درصد کاهش یافت. در هفته چهارم مردادماه برخلاف هفته های گذشته، ارزش سهام عدالت با رشد 72 صدم درصدی روبرو شده است. ارزش سهام عدالت در هفته پایانی مردادماه با کاهش 1.64 صدم درصدی روبرو شده است.

بورس در ماه های گذشته با وضعیت نزولی همراه بوده است که این مساله بر روند ارزش برگه های سهام عدالت نیز تاثیر زیادی داشته است.

کاهش ارزش سهام عدالت در هفته های اول و دوم شهریور ادامه داشت و ارزش این سهام به ترتیب با کاهش 1.81 و 2.89 درصدی روبرو شد. ارزش برگه‌های سهام عدالت در هفته سوم شهریور ماه نیز با کاهش 1.32 درصدی همراه بوده است. سهام عدالت در هفته های گذشته با توجه به افت در شاخص های بورس با کاهش ارزش مواجه بوده و در هفته چهارم شهریور ماه بیشترین افت در 6 ماه گذشته را تجربه کرده است. ارزش سهام عدالت در هفته چهارم شهریورماه با افت 3.36 درصدی همراه بوده است.

* رشد ارزش سهام عدالت در هفته دوم آبان

سهام عدالت در هفته اول مهرماه پس از هفته ها افت، با رشد 82 صدم درصدی روبرو شد، اما در هفته دوم مهرماه ارزش سهام عدالت با کاهش 3.73 روبرو شده است. این افت در هفته سوم مهرماه نیز ادامه داشته و ارزش سهام عدالت در هفته گذشته کاهش 4 دهم درصدی را تجربه کرده است. ارزش این سهام در هفته چهارم مهرماه 58 صدم درصد کاهش یافت.

ارزش سهام عدالت در هفته ابتدایی آبان ماه نیز نزولی بود و 6.6 درصد افت کرد. در هفته دوم آبان ماه اما روند نزولی سهام عدالت متوقف شد و ارزش این سهام با 5.16 درصد افزایش مواجه شد.

این مساله در حالی رخ داده است که شاخص کل بورس در این هفته با افزایش 3.4 درصدی و شاخص کل هم‌وزن بورس نیز افزایش 1.21 درصدی داشته‌اند.

برگه‌های سهام عدالت در قیمت‌های اسمی 409 هزار تومانی، 492 هزار تومانی، 532 هزار تومانی و یک میلیون تومانی در هفته دوم آبان ماه به ترتیب با افزایش 255 هزار تومانی، 307 هزار تومانی، 332 هزار تومانی و 624 هزار تومانی نسبت به هفته گذشته مواجه شده‌اند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند، نمادهای حاضر در سبد سهام عدالت از ارزنده‌ترین سهم‌های بازار سرمایه هستند. با این حال، ارزش برگه‌های سهام عدالت در برگه‌های مختلف به ترتیب برابر است با 5 میلیون و 199 هزار تومان، 6 میلیون و 255 هزار تومان، 6 میلیون و 763 هزار تومان و 12 میلیون و 713 هزار تومان.

ارزش فعلی سهام عدالت نسبت به دوران اوج بازار در مرداد‌ سال 99 با افت 67 درصدی مواجه شده است. از مهمترین دلایل ریزش قیمت سهام عدالت، ‌ضعف مدیریت در شرکت های سرمایه‌گذاری و عدم برگزاری مجامع این شرکتها و نیز نبود بازارگردان حرفه‌ای برای این شرکتها به شمار می‌رود.

بنابراین گزارش، ارزش سهام عدالت نسبت به اول مرداد سال 99 برای چهار نوع سهام عدالت، به ترتیب با کاهش قیمت 10 میلیون و 379 هزار تومانی، 12 میلیون و 468 هزار تومانی، 13 میلیون و 501 هزار تومانی و 25 میلیون و 378 هزار تومانی روبرو شده است.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.