کد خبر : 24486 / /
/

نگاهی به جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان و کارمندان برای سال آینده نشان می‌دهد که قرار است حقوق بازنشستگان با افزایش دو میلیون تومانی به ۹ میلیون و ۲۴۱ هزار و ۲۰۰ تومان برسد.

حقوق بازنشستگان با فرمول جدید بیشتر می شود. حقوق بازنشستگان ترمیم شد. حقوق بازنشستگان از ابتدای سال جاری افزایش نداشت. حقوق بازنشستگان هر سال با تنش همراه است. جزئیات جدید از حقوق بازنشستگان را بخوانید.

بعد از خبر مهم افزایش دو میلیون تومانی حقوق بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشور، حالا این پرسش مهم مطرح می‌شود که سرنوشت افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به کجا رسید؟

بعد از خبر مهم افزایش دو میلیون تومانی حقوق بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشور، حالا این پرسش مهم مطرح می‌شود که سرنوشت افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به کجا رسید؟

نگاهی به جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان و کارمندان برای سال آینده نشان می‌دهد که قرار است حقوق بازنشستگان با افزایش دو میلیون تومانی به ۹ میلیون و ۲۴۱ هزار و ۲۰۰ تومان برسد. این در حالیست که در سال گذشته، حقوق بازنشستگان هفت میلیون و ۱۵۰ هزار تومان تعیین شده بود و در ابتدای امسال هم با اندک افزایشی به هفت میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید. البته، با توجه به میانگین نرخ تورم اقتصاد ایران یعنی ۴۵ درصد، کارشناسان اقتصادی هشدار داده‌اند که این میزان از افزایش حقوق پاسخگوی نیاز بازنشستگان نخواهد بود.

افزایش حقوق بازنشستگان از خرداد تا به امروز

در خردادماه امسال بود که میزان و نحوه افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به تصویب دولت رسید. بر اساس جمع‌بندی انجام گرفته مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی به طور میانگین ۳۰ درصد افزایش یافته است. همچنین، به طور مشخص در مصوبه دولت آمده است که «حقوق حداقلی‌بگیران، بازنشسته، از کار افتاده و مجموع مستمری بازماندگان سازمان تامین اجتماعی نباید از حداقل مزد کارگری کمتر باشد و با رعایت قوانین مربوط و لحاظ مصوبه شورای عالی کار، میزان دریافتی آنان معادل حداقل حقوق و دستمزد کارگران شاغل تعیین و با افزایش ۵۷.۴ درصدی همراه خواهد بود، به نحوی که از پنج میلیون و ۵۸۰ هزار تومان کمتر نباشد.»

چندی قبل، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی طی سخنانی اعلام کرد که حامل خبر خوشی برای بازنشستگان است. او از افزایش ۱۲۰ درصدی سهم سازمان تامین اجتماعی در پرداخت حق بیمه تکمیلی بازنشستگان نسبت به سال گذشته خبر داد. در عین حال هم اخیرا رئیس هیات مدیره کانون عالی بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی گفته است که از همه ظرفیت‌های موجود برای پیگیری مطالبات بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی استفاده خواهیم کرد. اما اینکه قرار است افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی تا چه میزان افزایش پیدا کند؟ باید گفت حقوق آذرماه حدود چهار میلیون بازنشسته و مستمری‌بگیر تامین ‌اجتماعی در روز یکشنبه بیستم آذر ماه بر اساس حروف الفبا آغاز شد و قرار است تا تاریخ سی‌ام آذر ماه یعنی فردا واریز آن به پایان برسد. آنگونه که مصوبه مجلس شورای اسلامی نشان می‌دهد قرار است تا پایان سال جاری معوقات ماه‌های گذشته از سال جاری نیز به حساب بازنشستگان این سازمان واریز شود.

حقوق بازنشستگان چقدر افزایش می‌یابد؟

برای سال آینده هم، آنگونه که رئیس سازمان اداری و استخدامی اعلام کرده است هنوز میزان افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان در لایحه بودجه نهایی نشده اما فرمول جدیدی برای این کار پیشنهاد شده و در حال بحث و بررسی است. مقرر شده حقوق بر اساس بهره‌وری دستگاه و نیروی انسانی افزایش پیدا کند.

پرداخت افزایش حقوق و معوقات کارکنان دولت و بازنشستگان لشکری و کشوری در آذرماه

نایب‌رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان لشکری و کشوری و همچنین پرداخت معوقات مهر و آبان آنها در پایان آذرماه پرداخت می‌شود.

«ولی اسماعیلی» نایب‌رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، درباره زمان اعمال افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان لشکری و کشوری، گفت: لایحه دولت برای افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری در مجلس تصویب و به تأیید شورای نگهبان رسیده و باید اجرایی شود.

وی افزود: طبق اطلاعات بنده باید افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان لشکری و کشوری از پایان آذرماه، پرداخت و در حقوق این گروه‌ها اعمال شود، گفت: قرار است که معوقات مهر و آبان نیز محاسبه و به همراه حقوق آذرماه به حساب آنها واریز شود.

نایب‌رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در توضیح علت تأخیر در پرداخت افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان لشکری و کشوری، گفت: یک بحث تأمین منابع و موضوع دیگر تغییر در احکام آنها بود و باعث تأخیر در پرداخت افزایش حقوق‌ها بود که در پیگیری‌های انجام شده این مشکلات بر طرف شده و افزایش حقوق‌ها و معوقات، پایان آذرماه به آنها پرداخت می‌شود.

به گزارش تسنیم، رسیدگی به جزئیات لایحه متناسب‌سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری در دستور کار نمایندگان در روز یکشنبه (هشتم آبان‌ماه سال جاری) قرار داشت که با رأی نمایندگان مواردی تصویب شد که براساس آن افزایش حقوق کارکنان دولت، افزایش 20 درصدی حقوق نیروهای انتظامی و مسلح، افزایش حقوق 900 هزار تومانی حقوق بازنشستگان بعلاوه 5 درصد، افزایش 100 و 50 درصدی حق اولاد و حق عائله‌مندی کارکنان و بازنشستگان و افزایش 30 درصدی مستمری مددجویان نهادهای حمایتی تصویب شد.

همچنین با مصوبه نمایندگان، معلمان مهرآفرین بدون برگزاری آزمون مشمول قانون رتبه‌بندی شدند.

در گفتگو با مهر عنوان شد؛

پیگیری مطالبات بر زمین مانده بازنشستگان تامین اجتماعی

رئیس هیأت مدیره کانون عالی بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی گفت: از همه ظرفیت‌های موجود برای پیگیری مطالبات بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی استفاده خواهیم کرد.

محمد اسدی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری بگیر تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین و منسجم‌ترین تشکل صنفی کشور از ظرفیت‌های بی نظیر ساختاری و تشکیلاتی برخوردار است. حدود ۳۶۰ کانون استانی و شهرستانی در سراسر کشور حلقه واسط بیش از ۴ میلیون بازنشسته و مستمری بگیر با مدیران و مسئولان هستند و با بدنه اجرایی کشور تعامل خوبی دارند.

وی در ادامه گفت: این کانون‌ها بر پایه اعتماد اقشار مختلف بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی و در بستر سازوکارهای قانونی مبتنی بر برگزاری مجامع انتخاباتی، شاکله اصلی کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری بگیر سراسر کشور را تشکیل می‌دهند. لذا کانون عالی هم به لحاظ بهره مندی از جایگاه ویژه و منحصر به فرد اجتماعی و هم به لحاظ حجم مسئولیت‌ها و تعهدات گوناگونی که بر عهده دارد طبیعی است که همواره در معرض قضاوت و پایش عملکرد قرار گیرد.

وی همچنین افزود: ما همواره از هم افزایی و مشارکت همه دلسوزان در پیشبرد اهداف کانون‌ها استقبال می‌کنیم و معتقد هستیم دستاوردهای ارزشمندی که تا کنون حاصل شده است مرهون مشارکت و مسئولیت پذیری کانون‌ها و کلیه بازنشستگان و مستمری بگیران بوده و باید برای حفظ آنها تلاش کنیم.

اسدی با اشاره به برخی از هجمه‌ها و انتقاداتی که در فضاهای مختلف اطلاع رسانی به ویژه کانال‌های فضای مجازی مطرح می‌شود گفت: لازمه حضور و خدمت در مسئولیت‌هایی مانند هیأت مدیره کانون‌های بازنشستگی که هیچ تعلق خاطر و وابستگی به مراکز قدرت و ثروت ندارند افزایش تحمل و ظرفیت انتقاد پذیری بالاست و در واقع هرچه از فضای عملگرایی دور شویم و ظرفیت‌های موجود را صرف درگیریهای صنفی و گروهی نمائیم در واقع فرصت‌ها را هدر داده‌ایم. گاهی لازم است آماج انواع بی مهری‌ها و حتی تهمت‌ها قرار بگیرید اما با صبر و شکیبایی به مسیری که انتخاب کرده‌اید ادامه دهید، اگر شناخت کافی و جامعی از جایگاه نوع و گستره فعالیت و همچنین تعاملات درون و برون سازمانی کانون‌ها وجود داشته باشد اظهار نظرهای نادرست و عجولانه مطرح نخواهد شد.

رئیس هیأت مدیره کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری بگیر سراسر کشور به اهمیت پیگیری موضوعات و مطالبات کلان و اصولی بازنشستگان و مستمری بگیران در دوره جدید مسئولیت خود اشاره کرد و گفت: برخی از مطالبات و خواسته‌های قانونی بازنشستگان و مستمری بگیران سالهاست محقق نشده بر زمین مانده و یا به صورت کامل اجرایی نشده است اموری که به مهمترین دغدغه‌های روزمره شأن مبدل شده و تأخیر در اجرای این مطالبات قانونی و برحق لطمات غیر قابل جبرانی بر کیفیت زندگی آنها وارد کرده است. لذا تیم کانون عالی پیگیری مجدانه این مسائل را بر اساس یک روند منطقی نظام مند و به دور از هیجان زدگی در دستور کار خود قرار داده است در همین راستا جلسات و دیدارهای متعددی را با مسئولان مختلف نهادهای تصمیم گیر و تصمیم ساز در مجلس و دولت برگزار نموده‌ایم و انشا این جلسات را بصورت اثر بخش ادامه خواهیم داد.

اسدی ادامه داد: همزمان از پیگیری مطالبات کلان و اولویت دار بازنشستگان از جمله اجرای ۲۵ درصد باقی مانده متناسب سازی حقوق، ارتقای سطح خدمات درمانی توجه به سلامت و رفاه بازنشستگان، تسهیلات بانکی، دریافت حق و سهم بازنشستگان از بودجه عمومی کشور از جمله سرانه درمان، جلوگیری از دست اندازی به ذخایر و سرمایه‌های بین نسلی بازنشستگان از جمله بانک رفاه کارگران، اجرای سیاستهای حمایتی مربوط به تقویت سطح معیشت بازنشستگان پرداخت بدهی‌های جاری و انباشته شده دولت به سازمان تأمین اجتماعی با هدف تقویت استقلال اداری و مالی و ارتقای سطح خدمات به جامعه ذینفعان و بسیاری از امور دیگر غافل نخواهیم شد.

وی همچنین خاطرنشان کرد در حوزه تقویت ساختار اداری و فرآیندهای اجرایی کانون عالی و همچنین کانون‌های شهرستانی و استانی نیز اقدامات تحولی در نظر داریم که ان شاالله در آینده تشریح خواهیم کرد.

رئیس هیأت مدیره کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری بگیر سراسر کشور با اشاره به فرارسیدن ایام پایانی سال و لزوم توجه و تمرکز مسئولان به موضوعات فرابخشی که ریل گذاری و سیاستگذاری‌های کلان کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهند از جمله افزایش سنواتی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی متناسب با نرخ واقعی تورم گفت باید تلاش کنیم که در بودجه سال آینده و برنامه هفتم، توسعه با جبران کاستی‌ها و عقب ماندگی‌های معیشتی درمانی و رفاهی بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی از بروز هرگونه تبعیض و نارضایتی جلوگیری شود.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.