کد خبر : 13657 / /
/

کیست مویی

یکی از شایع ترین و دردناک ترین بیماری های ناحیه نشیمنگاه بیماری کیست مویی است. این بیماری اغلب مردان جوان را درگیر می کند و بر اساس یافته های پزشکی با کم تحرکی و نشستن های طولانی مدت به طور مثال برای رانندگی در ارتباط است. خوشبختانه این بیماری مهلک و کشنده نبوده و درمان قطعی آن کشف شده است. در ادامه این بحث به بررسی کامل این عارضه، علت‌ها، علائم و مهمترین روش درمان آن که کمتر از نیم ساعت به طول می انجامد. می پردازیم:

بیماری کیست مویی چیست؟

کیست مویی نوعی بیماری عفونی است که در اثر برگشت مو به داخل پوست و به دنبال آن عفونت ایجاد می شود. کیست مویی شبیه برجستگی یا تورفتگی شبیه به سوراخ روی پوست مشاهده می شود. در مواردی که کیست عفونت میکند، برجسته شده و شبیه آبسه قابل مشاهده است.

کیست مویی می تواند در بخش های مختلف بدن مثل زیر بغل بین انگشتان و غیره ایجاد شود. اما شایع ترین نوعی بیماری کیست موی مقعد است که پایین تر از کمر و بین دو کفل ایجاد می شود.

علت کیست مو چیست؟

علت این بیماری تحت فشار قرار گرفتن و سایش پوست این ناحیه است. برخی از پزشکان بر این عقیده هستند که کیست مویی می تواند با بیماری های ژنتیکی و دی ان ای افراد در ارتباط باشد. چرا که کیست مویی بیشتر در میان اعضای یک خانواده مشاهده میشود.

البته در برخی موارد کیست‌مویی می‌تواند بعد از انجام یک جراحی یا ضربه بدن نیز شکل بگیرد. بنابراین نمی‌توان علت مشخصی را برای این بیماری تعیین کرد. از مهمترین عوامل شایع و تاثیرگذار در ایجاد این بیماری می توان به این موارد اشاره کنیم:

  • بی تحرکی زیاد نشستن
  • استفاده از لباسهای تنگ و الیاف مصنوعی
  • سابقه خانوادگی ابتلا به کیست
  • سابقه جراحی یا ضربه
  • چاقی  یا اضافه وزن
  • داشتن موهای ضخیم و پرپشت
  • عدم رعایت بهداشت

نشانه های کیست مویی چیست؟

علائم و نشانه های کیست مویی بستگی به میزان عفونت و پیشرفت این عارضه دارد. در مواردی که میزان عفونت بیشتر شده ابعاد کیست مویی هم افزایش می‌یابد، بنابراین بهتر است در صورت مشاهده اولین علائم و نشانه های بیماری برای درمان قطعی با پزشک مشورت کنید. مهمترین این علائم عبارتند از؛

  • درد شدید ناحیه کمر یا باسن
  • خونریزی از زخم
  • ترشحات عفونی و بدبو
  • مشاهده ناحیه برجسته یا فرورفته روی کمر پایین تر از آن

در صورتی که بیماری پیشرفت کند و برای درمان آن اقدامی انجام نشود، ممکن است علائم زیر نیز مشاهده شود.

  • تب
  • احساس گرما در اطراف زخم
  • بوی بد ناشی از کیست مویی

این علائم در نتیجه گسترش عفونت ایجاد میشود و خطرناک هستند.

عوارض کیست مویی

عوارض این بیماری نادر هستند و این عوارض زمانی ایجاد می شوند که بیمار نسبت به درمان این عارضه بی توجه بوده و یا به هر دلیلی از مراجعه به پزشک امتناع ورزد.

یکی از خطرناکترین عوارضی که در نتیجه درمان نکردن کیست مویی ایجاد می‌شود سرطان پوست است. وقتی عفونت برای مدت طولانی دورن کیست باقی می ماند. به تدریج ساختار سلول ها و بافت های اطراف را تحت تاثیر قرار خواهد داد و امکان سرطانی شدن سلول‌ها وجود دارد.

همچنین وقتی برای مدت طولانی کیست را درمان نمی کنید، این امکان وجود دارد که عفونت وارد خون شده و مشکلات دیگری را در پی داشته باشد.

روش های پیشگیری

بیماران می توانند با انجام یکسری نکات از ایجاد کیست مویی و یا عوده مجدد آن جلوگیری کنند. این نکات عبارت هستند از؛

  • رعایت بهداشت مقعد و زدودن موهای زائد
  • استفاده از لباس های تمیز و نخ مخفی و ترجیحاً کمی گشادتر
  • پرهیز از طولانی مدت نشستن، بهتر است، حداقل هر یک ساعت یک بار از جای خود بلند شده و چند قدم راه بروید.
  • حفظ وزن در حالت تعادل

تشخیص کیست 

جهت تشخیص این بیماری لازم است به پزشک متخصص جراح مراجعه کنید. فرایند تشخیص با معاینه جسمی شروع می شود و معمولاً در طی معاینه پزشک بیماری را به درستی تشخیص خواهد داد، اما جهت مشاهده دقیق تر وسعت کیست‌ مویی انجام ام آر آی عکسبرداری تجویز می شود.

درمان کیست مویی

جهت درمان قطعی کیست مویی باید تحت جراحی قرار بگیرید تا محدوده کیست تخلیه شده و از عود مجدد بیماری جلوگیری شود. برای این منظور دو روش جراحی سنتی و لیزر وجود دارند که در ادامه مفصلاً به هر یک از این جراحی ها می پردازیم:

عمل کیست مویی با لیزر

بهترین قطعی ترین و موثرترین روش درمان کیست مویی با لیزر است.  در روش درمان با لیزر نیازی به مراجعه به بیمارستان و دریافت داروی بیهوشی عمومی نیست. فقط بیمار برای اینکه راحت تر باشد و احساس آرامش بیشتری کند، تحت بی حسی موضعی قرار می گیرد. این بی حسی موضعی بوده یعنی دارو به موضع کیست تزریق میشود تا فقط همان ناحیه موقتاً بی حس شود.

سپس به آرامی محل عارضه یا همان کیست به وسیله ی اشعه ی لیزر برش داده می شود و تخلیه می گردد. با تاباندن اشعه ی لیزر به اعصاب آسیب دیده و ترمیم آنها بیمار هیچ گونه احساس دردی ندارد و با سوزاندن مویرگها و عروق خونی اطراف ناحیه ی کیست مویی، خروجی آن ها همزمان ترمیم شده و درد و خونریزی به حداقل می رسد. برای انجام لیزر کیست مویی تهران می توانید به کلینیک نوین واقع در میدان ونک مراجعه کنید.

جراحی سنتی کیست مویی

جراحی سنتی روش قدیمی تر درمان کیست است که به دلیل عوارض متعدد چند سالی است که به ندرت انجام آن به بیماران توصیه می شود.

برای انجام جراحی سنتی باید به بیمارستان مراجعه کنید و تحت بیهوشی عمومی ناحیه کیست به طور کامل تخلیه شود. وسعت زخم کیست مویی بعد از تخلیه از اندازه یک گردو تا اندازه یک پرتقال متغیر است و این بستگی به میزان عفونت و پیشروی کیست دارد. هرچقدر بیماران سریع‌تر برای درمان مراجعه کند، اندازه زخم آنها کوچکتر خواهد بود.

این زخم با پانسمان پوشانده می شود البته در مواردی که احتمال عفونت بیشتر است، زخم را بخیه می زنند اما این کار احتمال عود مجدد بیماری را تا چندین برابر افزایش می دهد. ترمیم کامل زخم کیست مویی که با جراحی سنتی برداشته شده، ممکن است ماه ها زمان نیاز داشته باشد. مراقبت از زخم و تعویض پانسمان اهمیت بسیار زیادی دارد و عوارض این بیماری یعنی همان عفونت جلوگیری خواهد کرد.

جراحی سنتی علاوه بر عفونت می‌تواند احتمال بی اختیاری در کنترل مدفوع و گاز روده و عود مجدد بیماری را تا چندین برابر افزایش دهد.

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.