کد خبر : 4205 / /
/

متهم به قتل که از 24 سال قبل به قصاص محکوم شده بود سرانجام با جلب رضایت اولیای دم از کابوس اعدام رهایی یافت.

 

متهم به قتل که از 24 سال قبل به قصاص محکوم شده بود سرانجام با جلب رضایت اولیای دم از کابوس اعدام رهایی یافت.

مرد جوانی که 24‌سال قبل صاحبخانه زن مورد علاقه‌اش را به خاطر سرقت 340‌هزار تومان به قتل رسانده‌بود با کمک هیئت صلح و سازش دادسرای امور جنایی تهران و خیران موفق به جلب رضایت اولیای‌دم شد.

 اوایل شهریور سال76 مرد جوانی در تهران سراسیمه به اداره پلیس رفت و اعلام کرد پدر میانسالش به طور ناگهانی ناپدید شده‌است.

وی در توضیح ماجرا گفت: پدرم، پرویز وضع مالی خوبی دارد همیشه پول‌هایش را داخل کیف مخصوصی می‌گذارد.

دیروز پدرم برای انجام کاری از خانه بیرون رفت و کیف مخصوصش را نیز همراه خود برده بود و در حالی که منتظر او بودیم به خانه باز نگشت. ما خیلی نگرانش شدیم و از دیروز با تمامی دوستان و بستگان تماس گرفتیم و حتی احتمال دادیم که تصادف کرده و در بیمارستان بستری شده باشد و به همین دلیل به مراکز درمانی سر زدیم اما اثری از پدرم پیدا نکردیم و الان احتمال می‌دهیم که برای او اتفاق ناگوار افتاده باشد و به همین دلیل به اداره پلیس آمدیم و درخواست کمک داریم که پدرم را پیدا کنیم.

ردپای زن مستأجر

با اعلام شکایت مرد جوان تیمی از مأموران پلیس‌آگاهی به دستور بازپرس جنایی برای یافتن پرویز وارد عمل شدند.

نخستین بررسی‌ها نشان داد پرویز خانه‌ای در یکی از خیابان‌های مرکزی تهران دارد که به زن جوانی به نام مهین اجاره داده است.

همچنین مشخص شد پرویز روز حادثه قرار بوده برای گرفتن اجاره به خانه مهین برود. سپس مأموران پلیس برای پیدا کردن ردی از مرد گمشده راهی خانه مهین شدند که در یافتند وی پس از حادثه از خانه‌اش به مکان نامعلومی گریخته است.

بررسی‌های میدانی مأموران پلیس نشان داد روز حادثه همسایه‌ها صدای درگیری پرویز و مهین و مرد جوانی که همیشه به خانه مهین رفت و آمد داشته شنیده‌اند. همچنین همسایه‌ها اعلام کردند پرویز پس از درگیری از ساختمان خارج نشد اما مهین و مرد جوان سراسیمه از خانه بیرون رفتند.

در چنین شرایطی مأموران پلیس احتمال دادند که پرویز از سویی مهین و مرد جوان داخل خانه به قتل رسیده است و بدین ترتیب با دستور قضایی وارد خانه مهین شدند.

کشف جسد در آب انبار

مأموران پلیس در بازرسی از خانه مهین با آثاری از درگیری روبه‌رو شدند و پس از جست‌وجوی زیاد پیراهن خونین پرویز را نیز کشف کردند که نشان می‌داد مرد صاحبخانه در همین مکان به قتل رسیده و جسدش نیز داخل ساختمان است. مأموران پلیس در ادامه جست‌وجو‌ها جسد دست و پا بسته پرویز را داخل آب انبار خانه کشف کردند که با ضربات چاقو به قتل رسیده بود. در بررسی‌ها مشخص شد زن و مرد جوان پس از انتقال جسد به آب انبار فقط موفق شده‌اند روی آن را با پارچه بپوشانند و بدون اینکه وسایل خانه را به مکان دیگری منتقل کنند به سرعت از خانه فرار کرده‌اند که دستگیر نشوند.

دستگیری زن مستأجر

همزمان با انتقال جسد مقتول به پزشکی قانونی، کارآگاهان جنایی تحقیقات خود را برای دستگیری مهین آغاز کردند و خیلی زود موفق شدند وی را در مخفیگاهش شناسایی و بازداشت کنند.

متهم پس از دستگیری به قتل صاحبخانه با همدستی مرد مورد علاقه‌اش به نام شاهرخ اعتراف کرد. وی در توضیح حادثه گفت: پرویز معمولاً برای گرفتن اجاره در پایان هر ماه به خانه‌ام می‌آمد. شب حادثه وقتی وارد خانه من شد شاهرخ مهمان من بود که پرویز با دیدن او اعتراض کرد و گفت «من خانه را به یک نفر اجاره داده‌ام» که من قول دادم، شاهرخ را از آن شب به بعد به خانه‌ام راه ندهم .

من آن لحظه پول اجاره ‌ را نداشتم که قرار شد پرویز چند ساعت بعد دوباره به خانه برگردد و اجاره‌اش را بگیرد. وقتی پرویز از خانه‌ام بیرون رفت به شاهرخ گفتم که صاحبخانه‌ام همیشه داخل کیفش همیشه مقدار زیادی پول می‌گذارد و وقتی هم اجاره را به او می‌دهم پول‌ها را داخل همان کیفی که همراه دارد می‌گذارد. شاهرخ با شنیدن حرف‌های من وسوسه شد و نقشه سرقت کیف پول پرویز را طراحی کرد و من هم قبول کردم. وی ادامه داد: ساعتی بعد وقتی پرویز دوباره با همان کیف پر از پول وارد خانه من شد طبق نقشه من داخل چای او مواد بی‌هوشی ریختم و او هم پس از نوشیدن چای از هوش رفت که مرد مورد علاقه‌ام او را با چاقو به قتل رساند. پس از این ۳۴۰‌هزار تومان که 140‌هزار تومان پول نقد و ۲۰۰‌هزار تومان چک پول مسافرتی داخل کیفش بود سرقت و از خانه فرار کردیم.

دستگیری قاتل

با اعتراف زن جوان مأموران پلیس شاهرخ را به عنوان قاتل تحت تعقیب قرار دادند و در نهایت پس از چند روز وی را دستگیر کردند. متهم در بازجویی‌ها با تأیید حرف‌های مهین به قتل پرویز با انگیزه سرقت اعتراف کرد. دو متهم پس از تحقیقات تکمیلی در دادگاه کیفری یک استان تهران محاکمه شدند. اولیای‌دم برای متهمان درخواست اشد مجازات کردند و هیئت قضایی شاهرخ را به جرم قتل عمد به قصاص و مهین را به جرم معاونت در قتل صاحبخانه‌اش به زندان محکوم کردند.

بخشش قاتل

حکم قصاص قاتل پس از تأیید در دیوان‌عالی کشور برای سیر مراحل اجرای حکم به دادسرای امور جنایی تهران فرستاده شد. چندی قبل قاتل پس از گرفتن استیذان حکمش از رئیس قوه‌قضائیه در زندان رجایی‌شهر پای چوبه‌دار حاضر شد. در حالی که طناب دار به گردن متهم آویخته شده بود تیم صلح و سازش دادسرای امور جنایی تهران به سرپرستی قاضی محمد شهریاری تلاش زیادی برای گرفتن رضایت از اولیای‌دم انجام دادند تا اینکه اولیای‌دم اعلام کردند در صورتی قاتل را می‌بخشند که دیه پرداخت کند. بدین ترتیب قاتل از پای چوبه دار به سلولش بازگشت اما نتوانست دیه مقتول را جمع‌آوری کند.

در حالی‌که قاتل پس از گذشت مهلتش موفق به پرداخت دیه به اولیای‌دم نشده بود، وی چند روز قبل برای دومین بار پای چوبه دار حاضر شد که این بار هم هیئت صلح و سازش دادسرای امور جنایی تهران وارد عمل شدند و برای متهم درخواست مهلت کردند و قاتل دوباره از پای چوبه دار به سلولش بازگشت. در نهایت چند روز قبل متهم با کمک خیرین موفق شد دیه مقتول را به اولیای‌دم پرداخت کند و پس از ۲۴‌سال انتظار چوبه دار به زندگی دوباره امیدوار شد.

متهم به زودی از زندان آزاد خواهد شد.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.