کد خبر : 11693 / /
/

اولین دور مذاکرات هسته‌ای در دولت ابراهیم رئیسی و در عصر پساروحانی-ظریف، امروز در شرایطی آغاز می‌شود که تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با هدف «لغو تحریم‌ها» علیه ایران، روز شنبه در رأس هیاتی بلندپایه به ریاست علی باقری‌کنی، به وین پایتخت اتریش سفر کرد.

 

از روز گذشته تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای وارد وین شده و امروز دیدارها و مذاکرات مقدماتی انجام شده است. حالا قرار است فردا، هشتم آذرماه گفت‌گوهای اصلی کمیسیون مشترک برجام انجام شود. مذاکراتی که میان ایران و گروه ۱+۴ با هدف رفع تحریم‌های آمریکا انجام می‌شود.

آغاز مذاکرات هسته ای

اولین دور مذاکرات هسته‌ای در دولت ابراهیم رئیسی و در عصر پساروحانی-ظریف، امروز در شرایطی آغاز می‌شود که تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با هدف «لغو تحریم‌ها» علیه ایران، روز شنبه در رأس هیاتی بلندپایه به ریاست علی باقری‌کنی، به وین پایتخت اتریش سفر کرد.

محمدرضا غائبی، سرپرست نمایندگی ایران در سازمان‌های بین‌المللی اعلام کرده که تیم مذاکراتی ایران به ریاست باقری، معاون سیاسی وزارت خارجه از روز شنبه وارد وین شده است. این تیم، دیروز ملاقات‌هایی داشتند و امروز یکشنبه نیز ملاقات‌های دو جانبه و سه جانبه در سطوح کارشناسی و سطح روسای هیات‌های چین و روسیه و نیز با هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا آقای انریکه مورا برگزار می‌شود.

به گفته غائبی، گفت‌گوهای اصلی کمیسیون مشترک برجام فردا دوشنبه بعد از ظهر در محل هتل کوبورگ با حضور تمامی هیات‌های اصلی عضو برجام برگزار می‌شود. اما روند مذاکرات چگونه پیش‌بینی می‌شود؟

اولویت‌های دو طرف را مقایسه کنید

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران پیشتر با انتشار مطلبی در حساب کاربری خود در توئیتر در مقایسه رویکرد و اقدامات آمریکا و تروئیکای اروپا و جمهوری اسلامی ایران نوشت: در آستانه گفتگوهای وین، آمریکا و تروئیکای اروپایی، بیانیه‌های متقلبانه صادر می‌کنند، بر تحریم‌ها می‌افزایند، روایت‌های تحریف شده سرهم می‌کنند و در برابر تهدیدات اسرائیل سکوت می‌کنند.

وی با اشاره به اقدامات ایران نیز اعلام کرد: ایران، تیم مذاکره‌کننده جدی و سطح بالا تشکیل می‌دهد، خواستار توافق خوب، فوری و اجرای کامل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ می‌شود و رایزنی‌های منطقه‌ای انجام می‌دهد، کافی است اولویت‌های دو طرف را مقایسه کنید.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران قبلاً نیز با بیان اینکه «در میز مذاکرات وین آماده نیل به توافق خوب هستیم»، اضافه کرد که بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات یک اصل مهم و راهگشا است.

رابرت مالی: ما آماده‌ایم به برجام بازگردیم

به نقل از ایرنا رابرت مالی نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران نیز درخصوص مذاکرات وین ادعا کرده است که ما آماده‌ایم به برجام بازگردیم و تحریم های مغایر با آن را لغو کنیم.

رابرت مالی در گفتگو با رادیوی ملی آمریکا اعلام کرده که جو بایدن رییس جمهوری و آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا آشکارا اعلام کرده‌اند ما برای دیپلماسی حق ویژه قائل هستیم.

مالی در پایان در پاسخ به سوالی در مورد نحوه و ساز و کار مذاکرات در وین گفت که وی و هیئت همراه در هتلی خواهند بود و منتظر می‌مانند تا گزارشی که دیگران یعنی کسانی که ایران موافقت می‌کند با آنها صحبت کند، را بشنوند.

چه کسانی در مذاکرات رفع تحریم‌ها حضور دارند؟

تیم مذاکره‌کننده ایران برای رفع تحریم‌ها که از روز گذشته به سرپرستی علی باقری کنی راهی وین شده، متشکل از جمعی از برجسته‌ترین کارشناسان و مسئولان در حوزه‌های مختلف حقوقی، بانکی و انرژی هستند.

با مذاکره‌کنندگان کشورمان در گفت‌وهای وین آشنا شوید:

مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی

رضا نجفی،  معاون امور حقوقی و بین المللی

ابراهیم شیبانی، رییس کمیسیون اقتصادی شورای راهبردی روابط خارجی

علی فکری، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رییس کل سازمان سرمایه گذاری

احمد اسدزاده، سرپرست معاونت بین الملل و بازرگانی وزارت نفت

غلامرضا پناهی، عضو هیات عامل و معاون امور ارزی و بین الملل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

شرط ایران برای بازگشت آمریکا به برجام

به نقل از فارس، سخنگوی دستگاه دیپلماسی امروز ۸ آذر درباره اظهارات رابرت مالی درباره مذاکره مستقیم ایران و آمریکا در وین نیز اظهار کرد: اگر آمریکا برای رفع تحریم‌ها و رفع واقعی تحریم‌ها بیاید می‌تواند بلیت بازگشت به اتاق برجام را دریافت کند وگرنه همچنان در میز برجام باقی خواهد ماند. آنهایی که امروز این حرف‌ها را می‌زنند بخشی از کمپین فشار حداکثری ترامپ هستند. وقت ما و انرژی ۱+۴ را گرفتند که استدلال کنند بخشی از تحریم‌های دوران ترامپ را حفظ کنند. توصیه من این است که با اراده واقعی بیایند.

هیچ گفت وگوی دوجانبه با هیات آمریکایی انجام نمی‌شود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که آیا با آمریکا در وین مذاکره مستقیم خواهیم داشت، گفت: خیر.هیچ گفت و گوی دوجانبه با هیات آمریکایی انجام نمی‌شود.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان درباره حواشی ایجاد شده درباره ترکیب تیم مذاکره کننده ایران گفت: جمله معروفی است که می‌گوید به متن توجه کنید نه به حواشی البته این حاشیه‌ای که همه دوست دارند بر متن غلبه کند، از عزم جدی جمهوری اسلامی ایران برای تشکیل یک تیم ملی، استفاده از ظرفیت ملی و اراده جدی برای رفع تحریم‌هایی که ضد ایران اعمال شده، حکایت دارد.

وی افزود: ترکیب هیات مذاکره کننده ایران در وین نشان می‌دهد ما در چه ابعادی برای رفع تحریم‌ها تمرکز خواهیم کرد. اینها با همان رویکرد دولت سیزدهم که رفع تحریم‌هاست با جدیت در وین حاضر شدند.

خطیب زاده درپاسخ به اینکه آیا این خبر آمریکا که یک ملوان ایرانی را نجات داده درست است یا نه، گفت: از جزییات اطلاع ندارم و موضوع را باید از نیروی مرزبانی و مسلح بپرسید.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه با اشاره به سفر باقری معاون سیاسی وزیر خارجه به منطقه گفت: وزارت امور خارجه بخش موثری از اقدامات خود را در کشورهای همسایه پیگیری می‌کرد به ویژه طی ماه‌های اخیر در چهارچوب سیاست همسایگی روابط با کشورهای حوزه خلیج فارس را پیگیری کرده است. در این راستا آقای باقری طی هفته‌های اخیر به عمان و در ادامه به کشورهای کویت و امارات سفر کرد.(ایرنا)

مذاکرات احیای برجام؛ ساعت ۱۶:۳۰ در هتل کوبورگ وین

هفتمین دور از مذاکرات احیای برجام که اولین دور از این مذاکرات در دولت سیزدهم است، ساعت ۱۶:۳۰ امروز به وقت ایران در هتل کوبورگ وین، پایتخت کشور اتریش برگزار می‌شود.

انجام مذاکرات مقدماتی طرف‌های برجام در وین

انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توئیتر خود نوشت: «با بازگشت به وین برای برگزاری هفتمین دور گفتگو‌ها به منظور احیای برجام، اقدامات مقدماتی فشرده در جریان است.»

وی نوشت: «با همتایان اروپایی و آمریکایی در آستانه برگزاری کمیسیون مشترک دیدار خواهم داشت. ملاقات‌هایی نیز با باقری کنی، نماینده ایران سفیر وانگ کوآن، نماینده چین و میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه داشتم.»

پیشتر «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی مستقر در وین در سخنانی گفته بود انتظار می‌رود نشست‌های غیر رسمی پیش از آغاز مذاکرات رسمی در هتل کوبورگ اتریش انجام شود.

وی در توئیتی نوشت: چین، ایران و روسیه مشاوره‌های غیررسمی سه جانبه‌ای را در راستای آمادگی برای از سرگیری رسمی مذاکرات وین در ۲۹ نوامبر برگزار کردند. تبادل نظرات مفید و در وهله نخست، برای درک بهتر موضع به روز شده مذاکراتی تهران بود.

نشست سه جانبه هیأت‌های جمهوری اسلامی ایران، روسیه و چین به ریاست علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی و همچنین نماینده چین در وین دیشب برگزار شد.

مذاکره کننده ارشد ایران پس از این نشست سه جانبه با نریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و رایزنی کرد.

نشست کمیسیون مشترک برجام امروز (دوشنبه) هشتم آذر ماه حدود ساعت ۱۴ به وقت محلی در هتل کوبورگ شهر وین پایتخت اتریش برگزار می‌شود.(باشگاه خبرنگاران جوان)

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.