کد خبر : 21758 / /
/

 

چکیده : ماشین‌های چینی زیادی در بازار ایران حضور دارند که برخی از آن‌ها از جعبه‌دنده‌های اتوماتیک و برخی دیگر از گیربکس‌های دنده‌ای استفاده می‌کنند. گیربکس استفاده شده در مدل‌های اتوماتیک با هم متفاوت است

 

 

ماشین‌های چینی از گیربکس‌های اتوماتیک مختلفی استفاده می‌کنند

ماشین‌های چینی زیادی در بازار ایران حضور دارند که برخی از آن‌ها از جعبه‌دنده‌های اتوماتیک و برخی دیگر از گیربکس‌های دنده‌ای استفاده می‌کنند. گیربکس استفاده شده در مدل‌های اتوماتیک با هم متفاوت است و از جمله آن‌ها می‌توان به سی وی تی، دو کلاچه و AT اشاره کرد. در این مطلب بهترین گیربکس ماشین‌های چینی را معرفی می‌کنیم.

 

انواع گیربکس‌های اتوماتیک مورد استفاده در ماشین‌های چینی

در خودروهای چینی از گیربکس‌های اتوماتیک مختلفی استفاده می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان سی وی تی، دو کلاچه و اتوماتیک معمولی اشاره کرد. هرکدام از این جعبه‌دنده‌ها مکانیزم خاص خود را دارند و در نسل‌ها و برنامه‌ریزی‌های مختلفی هم در ماشین‌های چینی استفاده می‌شوند.

 

گیربکس سی وی تی؛ اقتصادی و مناسب مصارف عادی

گیربکس‌های سی وی تی را می‌توان در دسته‌بندی جعبه‌دنده‌های اقتصادی قرار داد. در این گیربکس‌ها خبری از چرخ‌دنده‌های معمولی گیربکس‌های AT یا DCT نیست. بلکه در گیربکس‌های سی وی تی، یک چرخ‌دنده بزرگ مخروطی شکل وجود دارد که یک زنجیر دور آن می‌چرخد. زمانی که پای خود را روی پدال گاز فشار می‌دهید، این زنجیر شروع به حرکت از حالت سنگین گیربکس به سبک می‌کند و در نتیجه ماشین شروع به شتاب‌گیری می‌کند.

گیربکس‌های سی وی تی با هدف اقتصادی بودن طراحی شده‌اند. این جعبه‌دنده‌ها در زمان شتاب‌گیری دور موتور ماشین را بالا می‌برند تا موتور بتواند بالاترین میزان گشتاور را داشته باشد. همچنین بعد از شتاب‌گیری و در حرکت‌های با سرعت ثابت هم گیربکس دور موتور را تا حدود هزار و پانصد کاهش می‌دهد تا مصرف سوخت ماشین کنترل شود. این باعث می‌شود تا در عین اینکه خودروی شما شتاب‌گیری نسبتا مناسبی دارد، مصرف سوخت موتور هم کاهش پیدا کند.

برخی از مدل‌های گیربکس‌های سی وی تی حالت تیپ‌ترونیک یا همان تعویض دنده به صورت دستی دارند. از آن‌جایی که در این گیربکس‌ها خبری از تعویض دنده نیست، با سبک و سنگین کردن دنده‌ها، دور موتور به صورت نرم‌افزاری کاهش و افزایش پیدا می‌کند.

 

گیربکس‌های دو کلاچه؛ یکی از بهترین انواع گیربکس و مناسب برای خودروهای چینی

گیربکس‌های دو کلاچه از جمله انواع جعبه‌دنده‌های اتوماتیک هستند که برخی از خودروهای چینی مانند لاماری ایما، ام وی ام ایکس 55، جک اس 5 و بهمن فیدلیتی از این گیربکس‌ها استفاده می‌کنند. گیربکس‌های دو کلاچه بر خلاف گیربکس‌های معمولی اتوماتیک از صفحات کلاچ زوج و فرد استفاده می‌کنند و این باعث می‌شود که تعویض دنده‌ها با سرعت بالاتری انجام شود. گیربکس‌های دو کلاچه در صورت خرابی باید حتما توسط تعمیرکاران ماهر تعمیر شوند. برای این منظور، مجموعه تعمیرکار می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. در این مجموعه انواع خودروهای چینی، کره‌ای، ژاپنی و اروپایی برای تعمیر جعبه‌دنده پذیرفته می‌شوند.

گیربکس‌های دو کلاچه را می‌تواند به دو نوع تر و خشک تقسیم کرد. لاماری ایما و جک اس 5 از گیربکس‌های دو کلاچه تر و ام وی ام ایکس 55 و بهمن فیدلیتی از جعبه‌دنده‌های دو کلاچه خشک استفاده می‌کند. گیربکس‌های دو کلاچه تر تعویض دنده‌ها را با سرعت نسبتا کمتری انجام می‌دهند. اما همیشه دمای این گیربکس‌ها در وضعیت متعادلی قرار دارد و در ترافیک‌ها هم مشکلی نخواهید داشت. همان‌طور که از نام آن‌ها مشخص است، در گیربکس‌های دو کلاچه خشک خبری از روغن واسکازین نیست و در نتیجه، اصطکاک میان قطعات بیشتر است. همچنین در ترافیک‌های سنگین هم گیربکس ممکن است داغ کند و وارد حالت اضطراری شود. اما در گیربکس‌های خشک، تعویض دنده با سرعت بالاتری انجام می‌شود.

 

گیربکس‌های AT معمولی؛ ساده اما محبوب

در بسیاری از ماشین‌های چینی بازار از گیربکس‌های AT معمولی استفاده می‌شود. چانگان cs35، برلیانس‌های سری 300، دیگنیتی پرستیژ، ام وی ام ایکس 33 نسل جدید و فردا T5 از جمله خودروهایی هستند که از این نوع گیربکس‌ها استفاده می‌کنند.

گیربکس‌های AT در برخی از خودروها مانند برلیانس سری 300 از فناوری نسبتا قدیمی برخوردار و از نوع چهار دنده هستند. این در حالی است که گیربکس استفاده شده در فردا تی 5 و دیگنیتی پرستیژ از نوع اتوماتیک 6 سرعته هستند و حالت‌های مختلف را هم برای رانندگی ارائه می‌دهند.

images_1662834840.png

معرفی بهترین گیربکس دنده‌ای ماشین‌های چینی

بسیاری از ماشین‌های چینی بازار ایران از گیربکس‌های دنده‌ای استفاده می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به برلیانس سری 200 و 300، ام وی ام ایکس 22، ام وی ام 315، لیفان ایکس 60، لیفان 620، جک اس 5 و جک جی 4 اشاره کرد. لیفان ایکس شصت با گیربکس دنده‌ای مدل هیلمنی و همین‌طور جک اس 5 دنده‌ای که مجهز به گیربکس شش سرعته است، بهترین نوع گیربکس‌های دنده‌ای را در میان ماشین‌های چینی دارند.

فاکتورهای مهم در معرفی بهترین گیربکس ماشین‌های چینی

برای معرفی بهترین گیربکس ماشین‌های چینی باید فاکتورهای مختلفی را در نظر گرفت که از جمله آن‌ها می‌توان به حالت‌های رانندگی گیربکس، برند تولید کننده، نوع گیربکس و مچ بودن آن با موتور اشاره کرد. با در حالت کلی، خودروهای جک اس 5 نیوفیس، لاماری ایما، چری تیگو 7 به عنوان خودروهای پرشتاب و لیفان ایکس شصت، جک اس 3 و برلیانس سری 300 در دسته خودروهای اقتصادی بهترین گیربکس‌ها را در میان خودروهای چینی حاضر در بازار ایران دارند.

تعمیر گیربکس اتوماتیک

تعمیر انواع گیربکس ماشین‌های چینی با ضمانت‌نامه کتبی در مرکز تعمیرکار

هرچقدر هم که گیربکس یک خودروی چینی خوب و باکیفیت باشد، در صورت عدم تعویض به موقع لوازم مصرفی و یا استفاده غیراصولی ممکن است خراب شود. برای تعمیر گیربکس ماشین‌های چینی توصیه می‌کنیم به سراغ مراکز تخصصی این مدل ماشین‌ها بروید. تعمیرکار یکی از بهترین تعمیرگاه‌های گیربکس اتوماتیک در تهران است که در صورت خرابی و عدم امکان انتقال خودرو به تعمیرگاه می‌توانید از خدمات خودروبر رایگان آن استفاده کنید. همچنین تمام خدمات تعمیرات گیربکس در این مجموعه هم با ضمانت‌نامه کتبی یک ساله انجام می‌شوند.

 

برچسب ها : خودرو

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.