کد خبر : 26673 / /
/

در دکوراسیون آشپزخانه های ایرانی، پیشخوان سنگ مصنوعی می تواند جلوه سنگ طبیعی را با قیمت کمتری به شما بدهد. البته انتخاب متریال و رنگ کابینت سنگ مصنوعی باید با کابینت و سایر اجزای آشپزخانه همخوانی داشته باشد تا ظاهری زیبا ایجاد کند. توجه داشته باشید که انتخاب سنگ مصنوعی برای رویه کابینت که با دکوراسیون آشپزخانه همخوانی ندارد (هر چند گران باشد) می تواند جلوه دکوراسیون داخلی خانه را مختل کند. بنابراین باید انواع سنگ های مصنوعی را بشناسید و با ویژگی های آنها آشنا شوید.

 

 

در این مقاله شما را با انواع کابینت سنگ مصنوعی و طبیعی، مزایا، معایب و انواع مختلف آنها آشنا می کنیم. پس اگر قصد خرید یک صفحه کابینت سنگ مصنوعی مناسب برای آشپزخانه خود را دارید، مطالعه این مقاله را تا انتها ادامه دهید.

سنگ مصنوعی روی صفحه کابینت چیست و چگونه تولید می شود؟

6

پیشخوان سنگ مصنوعی که به نام پیشخوان سنگ مهندسی نیز شناخته می شود، نوعی صفحه کابینت است که به طور طبیعی از معادن استخراج نمی شود، بلکه توسط افراد در کارگاه ها تولید می شود و کیفیت آن در برخی از مواقع حتی از سنگ طبیعی هم بهتر است، این طبیعی است، زیرا تمامی ایراداتی که در سنگ طبیعی مشاهده میشد، با روش های خاص و مهندسی شده در سنگ های مصنوعی نه تنها یافت نمی‫شوند بلکه مزایای خیلی بیشتری نیز نسبت به سنگ طبیعی دارند.

چه زمانی مقایسه بین صفحه کابینت طبیعی با مصنوعی صحیح است؟

  • قانون مقایسه برای برخی از متریال ها صدق می‫کند. به عنوان مثال منطقی نیست که متریال کورین را که یک سنگ مصنوعیست، با گرانیت یا مرمر که از مقاوم ترین سنگ های طبیعی هستند، مقایسه کنید. کورین یا سنگ دکتون یا ام دی اف با اینکه متریال مصنوعی هستند، اما به هیچ عنوان قابل مقایسه با سنگ طبیعی نیستند و کیفیت آنها صرفا با متریال های هم‫رده‫ی خودشان قابل مقایسه است.
  • مقایسه ی سنگ طبیعی با مصنوعی زمانی درست است که با متریال های مشابه خود مقایسه شود. به عنوان مقایسه و بررسی صفحه کابینت سنگ طبیعی مرمر و گرانیت و مرمریت با صفحه کابینت سنگ مصنوعی spl  و مارمونایت و کوارتز، درست است. زیرا این سنگ های مصنوعی نسبت به سنگ های طبیعی به گونه ای مهندسی شده اند که دربرابر هرعاملی که آسیب رسان به سنگ صفحه کابینت است(ضربه، خط و خش، رطوبت، خوردگی، سوختگی و...) مقاومت بالای 70% از خود نشان می‫دهند، مخصوصاً محصول اس پی ال (spl) که مقاومتی بالای 95% دربرابر هرگونه آسیب دارد.

مزایای صفحه کابینت سنگ مصنوعی:

  • از آنجایی که تنها بخشی از ساختار صفحات کابینت سنگ مصنوعی از سنگ طبیعی ساخته شده است، به طور طبیعی ارزان‫تر از صفحات سنگ طبیعی هستند.
  • با توجه به مهندسی بودن و تحت کنترل بودن این سنگ های صفحه کابینت(سنگ spl و مارمونایت) شاهد تنوع بسیار زیادی در مدل، رنگ و فینیش های آنها هستیم. بر خلاف صفحه کابینت سنگ طبیعی، کنترل دقیقی بر روی طرح و رنگ سنگ های مصنوعی صورت می‫گیرد.
  • سنگ های مصنوعی کمتر از سنگ های طبیعی درز در اجرا دارند، به عنوان مثال در نصب نهایی متریال کورین به هیچ عنوان درزی در کار دیده نخواهد شد.
  • سنگ های مصنوعی برای میز آشپزخانه در مقایسه با سایر صفحات کابینت مقاومت و استحکام بیشتری دارند. زیرا در تولید این صفحات از مواد خاصی استفاده می شود و از طرفی نیز به کمک متریال های طبیعی تقویت می شوند.
  • پنل های کابینت سنگ مصنوعی spl و مارمونایت به راحتی نصب می شوند.
  • نظافت انواع سنگ مصنوعی رویه کابینت کار آسانی است و خوشبختانه اکثر این سطوح در برابر رطوبت مقاوم هستند.
  • داشتن مقاومت دربرابر حرارت و رطوبت بالا نیز موضوع مهمی در صفحه کابینت است که خوشبختانه در صفحات سنگ مصنوعی به خصوص اس پی ال به خوبی دیده می شود.
  • خوردگی و لب پریدگی در این محصولات خیلی خیلی کم است. برعکس سنگ های طبیعی!
  • صفحه کابینت سنگ مصنوعی وزن کمتری نسبت به صفحه کابینت سنگ طبیعی دارد.

معایب صفحات کابینت سنگ مصنوعی چیست؟

  • به طور کلی سنگ ها (چه مصنوعی و چه طبیعی) در زمستان افت دما دارند.
  • به دلیل وجود مواد پلیمری با محیط زیست سازگاری ندارند.
  • صفحه کابینت کورین دربرابر خط و خش زیاد مقاوم نیست، به دلیل وجود میزان بالای رزین در ماهیت آن
  • کورین دربرابر حرارت های بالا مقاوم نیست و دربرابر حرارت غیرمستقیم ظروف داغ مانند قابلمه یا ماهیتابه ذوب می‫شود.

پنل های کابینت سنگ مصنوعی معایب زیادی ندارند و اغلب جزو پرطرفدارترین متریای های صفحه کابینتی محسوب می شوند.

هنگام بحث در مورد کانتر و صفحه کابینت، شما چندین گزینه دارید، سنگ طبیعی، پیشخوان سنگ مصنوعی مانند SPL، کوارتز، کورین و غیره، چوب.

سنگ های طبیعی مانند گرانیت و مرمر از سنگ های جامد استخراج می شوند، به صورت تخته ای بریده می شوند و به سطحی براق و صاف و پرداخت شده تبدیل می شوند.

انواع سنگ طبیعی رویه کابینت

7

استفاده از سنگ طبیعی به عنوان رویه کابینت آشپزخانه می تواند ظاهری چشمگیر و زیبا و همچنین فضایی مجلل به آشپزخانه ببخشد. سنگ های قابل استفاده برای رویه کابینت گرانیت، مرمریت و مرمر می باشد. همچنین جدا از انتخاب متریال، رنگ و اندازه کابینت مورد نظر شما نیز بسیار مهم است.

سنگ های مرمر:

سنگ مرمر یکی از پرطرفدارترین انواع سنگ برای رویه کابینت آشپزخانه است و به دلیل زیبایی و ماندگاری بالا بسیار محبوب است. در زیر چند نوع سنگ مرمر برای رویه کابینت آشپزخانه آورده شده است:

• سنگ مرمر کارارا: یکی از معدود انواع سنگ مرمر است که رنگ سفید روشنی دارد و با رگه های طبیعی خاکستری و کرم تزئین شده است. این نوع سنگ مرمر بسیار مقاوم و بادوام بوده و به دلیل ظاهر خاص خود بسیار محبوب است.

• سنگ مرمر کالاکاتا: این نوع سنگ مرمر به رنگ سفید با رگه های خاکستری و طلایی شناخته می شود و شباهت زیادی به مرمر کارارا دارد. با این حال، Calacatta دارای رگه های گسترده تری است که آن را از Carrara متمایز می کند.

• مرمر امپرادور: این نوع مرمر به رنگ قهوه ای تیره و با رگه های خاکستری و کرم تزئین شده است. این نوع سنگ مرمر دارای پتینه های مختلف به شکل طبیعی است.

سنگ های گرانیت:

گرانیت، که به طور کلی یک ماده محبوب برای میز و صفحه کابینت است، یک سنگ طبیعی است که در ده ها رنگ و الگوی منحصر به فرد وجود دارد که برخی از آنها در زیر ذکر شده است:

• گرانیت سیاه

• گرانیت سفید

• گرانیت قهوه ای

• گرانیت خاکستری

گرانیت یک سنگ متخلخل است که برای محافظت از سنگ باید آن را آب بندی کنید. اگر غذا یا نوشیدنی ریختید، فوراً آن را تمیز کنید.

مزایا و معایب صفحه کابینت سنگ طبیعی:

8

در کل، صفحات کابینت سنگ طبیعی دارای ظاهر زیبا، دوام بالا و سهولت در نگهداری هستند، اما نیاز به نصب توسط کارشناس و نگهداری دارند و قیمت آن‌ها بالاست.

سخن پایانی:

یکی از چالش برانگیزترین انتخاب ها در هنگام دکوراسیون آشپزخانه، انتخاب و خرید روکش و صفحه کابینت است. سنگ های مصنوعی به عنوان رویه‫ی کابینت در صورت انتخاب صحیح (توجه به میزان جذب آب و مقاومت در برابر سایش و خمش)، علاوه بر زیبایی ظاهری و کیفیت عالی، ماندگاری قابل توجهی در برابر لکه، حرارت و خط و خش دارد.

 

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.