کد خبر : 9532 / /
/

دلار که در مردادماه، رشد دو رقمی را به ثبت رسانده بود، در آخرین ماه تابستان، روزهای آرامی را پشت سر گذاشت. یکی از نشانه‌های آرامش بازار، محدود شدن بازدهی اسکناس آمریکایی بود.

 

دلار روز سه‌شنبه ۱۷۰ تومان رشد را به ثبت رساند و روز چهارشنبه ۵۰ تومان افزایش را تجربه کرد. با این دو افزایش، دلار در شهریورماه روی عدد ۲۷ هزار و ۵۷۰ تومان به کار خود پایان داد. اما چرا قیمت دلار در روزهای پایانی شهریور افزایش یافت؟

دلار که در مردادماه، رشد دو رقمی را به ثبت رسانده بود، در آخرین ماه تابستان، روزهای آرامی را پشت سر گذاشت. یکی از نشانه‌های آرامش بازار، محدود شدن بازدهی اسکناس آمریکایی بود.

قیمت دلار در شهریورماه به افزایش ۶ دهم درصدی اکتفا کرد. بخشی از این رشد نیز ناشی از افزایش قیمت دلار در دو روز انتهایی شهریورماه بود. دلار روز سه‌شنبه ۱۷۰ تومان رشد و روز چهارشنبه ۵۰ تومان گران شد. با این دو افزایش، دلار در شهریورماه روی عدد ۲۷ هزار و ۵۷۰ تومان به کار خود پایان داد. یک ماه قبل، اسکناس آمریکایی در محدوده ۲۷ هزار و ۴۰۰ تومان قرار داشت.

وضعیت دلار در شهریور ماه 1400

بیشترین قیمتی که دلار در آخرین ماه تابستان ثبت کرد، مربوط به ۶ شهریور بود که این ارز به محدوده ۲۸ هزار و ۱۰۰ تومان رسید. پس از ثبت چنین رکوردی، بازار با سرعت در موقعیت نزولی قرار گرفت و قیمت در ۸ شهریورماه به زیر کانال ۲۷ هزار تومانی رفت.

به این ترتیب می‌توان گفت که بازار در روزهای ابتدایی شهریورماه نوسانات کاهشی و افزایشی قابل توجهی داشت ولی به مرور فضای بازار آرام‌تر شد. دلار از ۸ تا ۱۵ شهریورماه در دامنه کوچک ۲۶ هزار و ۸۰۰ تا ۲۷ هزار و ۲۰۰ تومان زندانی شد و در نیمه دوم شهریورماه نیز توان عبور از محدوده ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان را از خود نشان نداد.

البته در نیمه دوم شهریورماه اسکناس آمریکایی نتوانست به زیر کانال ۲۷ هزار تومانی برود. در هفته آخر شهریورماه نیز دلار در فاصله بین ۲۷ هزار و ۳۰۰ تا ۲۷ هزار و ۶۰۰ تومان سرگردان بود.

دلار چند روز در کانال ۲۸ نوسان کرد؟

عمده نوسانات دلار در شهریورماه در کانال ۲۷ هزار تومانی صورت گرفت و تنها قیمت یک روز در کانال ۲۸ هزار تومان، معاملات خود را انجام داد. دو بار نیز اسکناس آمریکایی زیر کانال ۲۷ هزار تومانی معامله شد.

با این اوصاف می‌توان گفت دلار در آخرین ماه تابستان در کانال ۲۷ هزار تومان آرام گرفت. به باور تحلیل‌گران فنی، دلار در صورتی می‌تواند با ورود تقاضای جدید و عبور از کانال ۲۷ هزار تومانی مواجه شود که از محدوده ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومانی عبور کند. در مقابل، انتظارات کاهشی در شرایطی در بازار فعال می‌شود که محدوده ۲۷ هزار و ۲۰۰ تومان از دست برود.

دلیل رشد دلار در انتهای شهریورماه

به گفته فعالان، یکی از مهم‌ترین عواملی که موجب شد دلار در روزهای آخر شهریورماه رشد قیمت را تجربه کند، برداشت معامله‌گران از صحبت‌های مقام‌های ایرانی و غربی درباره مذاکرات هسته‌ای بود. در حالی که در ابتدای هفته معامله‌گران تصور می‌کردند به زودی مذاکرات هسته‌ای آغاز خواهد شد، در اواسط هفته، این باور تا حدی تعدیل شد.

برخی معامله‌گران عنوان می‌کردند که صحبت‌های رئیس‌جمهور ایران و آمریکا نشان می‌داد که در مواضع دو طرف نسبت به چند ماه پیش تغییری ایجاد نشده است. ایران خواستار لغو همه تحریم‌هاست و آمریکا به دنبال برگشت یکباره ایران به برجام. البته با وجود چنین انتظاراتی، همچنان امیدواری نسبت به لغو تحریم‌ها در بازار وجود دارد و همین عامل موجب شده است که خریداران درازمدت وارد بازار نشوند.(منبع: دنیای اقتصاد)

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.