کد خبر : 1460 / /
/

چهار سناتور جمهوری‌خواه از دولت آمریکا خواستند تحریم‌های ایران را به عنوان یک اهرم فشار حفظ کند و به توافق هسته‌ای بازنگردد.

برجام که توافق جامع و نهایی هسته‌ای وین و در غرب توافق هسته‌ای ایران یا توافق ایران هم نامیده می‌شود، در راستای توافق جامع بر سر برنامه هسته‌ای ایران و به دنبال تفاهم هسته‌ای لوزان، در سه‌شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ (۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵) در وین اتریش بین ایران، اتحادیه اروپا و گروه ۱+۵ (چین، فرانسه، روسیه، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا به علاوه آلمان) بسته شد. بر اساس برجام،  ۱۵ سال بعد، ایران موافقت کرده‌است که اورانیوم را بیش از ۳٫۶۷درصد غنی‌سازی نکند یا تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم جدید یا رآکتور آب‌سنگین جدیدی را نسازد.بر اساس توافق برجام، ایران ذخایر اورانیم غنی شده متوسط خودش را پاکسازی خواهد کرد و ذخیره‌سازی اورانیوم با غنای کم را تا ۹۸ درصد قطع می‌کند، تعداد سانتریفیوژها را حدود دو سوم و حداقل به مدت ۱۵ سال کاهش می‌دهد. در نتیجه توافقنامه برجام که تاییدیه پایدار متعهدین آن را به همراه دارد، ایران از تحریم‌های علیه ایران شورای امنیت ملل متحد، اتحادیه اروپا و ایالات متحده (تحریم‌های ثانویه) بیرون خواهد آمد. آمریکا گفته است اگر ایران به برجام برگردد واشنگتن هم اقدام مشاهبهی انجام می دهد.

نامه سناتورهای جمهوری‌خواه به بایدن درباره برجام

چهار سناتور جمهوری‌خواه از دولت آمریکا خواستند تحریم‌های ایران را به عنوان یک اهرم فشار حفظ کند و به توافق هسته‌ای بازنگردد.

برجام

چهار سناتور جمهوری‌خواه آمریکا در نامه‌ای به «جو بایدن» رئیس جمهور این کشور بر لزوم تغییر رویکرد دولت در قبال ایران تأکید کردند.

«جیم اینهاف» سناتور ایالت اوکلاهما در پایگاه اینترنتی خود نوشت، به همراه «مارکو روبیو»، «پت تومی» و «تاد یانگ» سه نماینده جمهوری‌خواه دیگر مجلس سنای آمریکا در نامه‌ای به بایدن با لغو تحریم‌های ایران مخالفت کردند.

در این نامه آمده است: «ما با هرگونه اقدام در راستای بازگشت به توافق شکست‌خورده [برجام] یا هر توافق دیگری مخالفیم که به‌صورت یک‌جانبه به رژیم ایران که همچنان امنیت ایالات متحده و متحدان و شرکایمان را به خطر می‌اندازد، امتیاز دهد».

این سناتورها نوشتند: «تحریم‌هایی که آقای [رابرت] مالی [نماینده دولت آمریکا در امور ایران] مورد انتقاد قرار می‌دهد جدید نیستند».

آن‌ها در نامه خود مدعی شدند: «این‌ها تحریم‌هایی هستند که دولت‌های دموکرات و جمهوری‌خواه اعمال کرده‌اند تا رژیم ایران را به‌خاطر حمایت از تروریسم، برنامه غنی‌سازی هسته‌ای و برنامه موشکی بالستیک تنبیه کنند».

در ادامه این نامه آمده است: «تحریم‌های فعلی اهرم‌های فشار بزرگی را برای دولت شما در برابر رژیم ایران فراهم می‌کنند و باید به‌عنوان ابزاری برای رسیدگی به تمام جنبه‌های رفتارهای ثبات‌زدای ایران مورد استفاده قرار گیرند».

آن‌ها با اشاره به اظهارات مقامات دولت بایدن برای دریافت رأی اعتماد نوشتند: «مقامات ارشد دولت در کنگره تعهد داده‌اند که دولت بایدن برنامه دارد رویکرد جدیدی، جدا از دولت [باراک] اوباما درخصوص سیاست‌هایشان در قبال ایران اتخاذ کنند».

پایان دور نخست نشست حضوری کمیسیون مشترک برجام

«ند پرایس» سخنگوی وزار ت خارجه آمریکا شامگاه سه‌شنبه پس از اتمام نشست کمیسیون مشترک برجام در شهر وین اتریش گفت: «این گام به ما اجازه می‌دهد تا به جلو رفته و بازگشت دوجانبه به تعهدات که بایدن در دوران رقابت‌های انتخاباتی و پس از انتخاب شدن به آن اشاره کرده، حاصل شود».

کمیسیون برجام

دور‌ نخست نشست حضوری کمیسیون مشترک برجام که در «گراند هتل» شهر وین در حال برگزاری است، با توافق برای ادامه رایزنی‌ها در سطح کارشناسی پایان یافت. 

بر اساس توافق صورت گرفته، دو نشست کارشناسی موازی بین اعضای کمیسیون مشترک برجام جهت انجام رایزنی‌های فنی در حوزه رفع تحریم و هسته‌ای تشکیل شد. این نشست‌های کارشناسی قرار است به بحث و رایزنی در خصوص جنبه‌های فنی و جزئیات مسائل مربوط به لغو تحریم‌ها و مسائل هسته ای بپردازند و نتیجه بحث‌های خود را به کمیسیون گزارش کنند.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.