کد خبر : 2686 / /
/

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری مشترک با همتای عراقی گفت: امیدواریم دولت جدید آمریکا با سیاست معقول و اجرای تعهداتش بتواند سریع‌تر به برجام برگردد و همه طرف‌ها تعهدات را اجرا کنند.

گفتگوی محمدجواد ظریف از دیروز به جنجال رسانه های تبدیل شده است. محمدجوادظریف یک گفتگوی سه ساعته با سعید لیلاز دارد. محمدجواد ظریف در این گفتگو به موضوعات مهمی در خصوص دیپلماسی می پردازد. محمدجواد ظریف به دوگانه های دیپلماسی و میدان در این مصاحبه می پردازد. توضیحات بیشتر درباره این مصاحبه محمدجواد ظریف را در ادامه دنبال کنید.

ظریف : امیدواریم آمریکا با اجرای تعهداتش سریع تر به برجام بازگردد

گفتگوی جنجالی محمدجواد ظریف 

ظریف

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که پیش از ظهر امروز (دوشنبه) در دومین مقصد سفرش به منطقه و پس از سفر به قطر وارد بغداد شد، با حضور در محل وزارت امور خارجه عراق با «فؤاد حسین» وزیر خارجه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزرای خارجه سپس در نشست خبری مشترک حضور یافته و به سؤالات خبرنگاران پاسخ دادند.

ظریف در ابتدای این نشست ضمن تسلیت به دولت و مردم عراق و قربانیان حادثه دردناک اخیر در بیمارستانی در بغداد، عنوان کرد: فرارسیدن ماه مبارک رمضان را به مردم خوب عراق تبریک عرض می‌کنم و امیدوارم این ماه الفت، مهربانی، برکت و رحمت برای همه ما در منطقه و برای برادران و خواهران عزیز در عراق باشد.

* امیدواریم هر روز نقش عراق در منطقه قوی‌تر و نقشی در جهت ثبات و آرامش در منطقه باشد/ از تلاش دولت عراق برای ایجاد زمینه‌های گفت‌وگو در منطقه تشکر می‌کنیم

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه 

محمدجواد ظریف

وزیر امور خارجه گفت: گفت‌وگوهای بسیار بسیار خوبی با آقای فؤاد حسین داشتیم، از مهمان نوازی صمیمانه و گرم ایشان و دولت عراق تشکر می‌‌کنم. از نقش محوری و قدرتمند عراق در منطقه استقبال کرده و امیدواریم هر روز نقش عراق در منطقه قوی‌تر و نقشی در جهت ثبات و آرامش در منطقه باشد.

ظریف اضافه کرد: از تلاشی که دولت عراق برای ایجاد زمینه‌های گفت‌‌وگو در منطقه انجام داده، تشکر می‌کنیم و امیدواریم این تلاش‌ها به گفت‌وگوی بیشتر و مفاهمه جدی‌تر در این منطقه بینجامد.

* دیگران می‌روند، ولی ما در این منطقه خواهیم بود

وی یادآور شد: همه ما در این منطقه همواره در کنار هم خواهیم بود، دیگران می‌روند ولی ما در این منطقه خواهیم بود و باید روابط خودمان را براساس حسن همجواری، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی و عدم مداخله در امور داخلی و دوستی، برادری و اخوت بنا بگذاریم و این سیاست جمهوری اسلامی در این منطقه بوده و خواهد بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: امروز فرصت کردیم درباره گفت‌وگوهای هسته‌ای بین ایران و کشورهای ۱+۴  (سه کشور اروپایی، چین و روسیه) صحبت کنیم. البته آمریکایی‌ها در وین هستند و ما گفت‌وگویی با آمریکا نداریم. ولی گفت‌وگوهای بسیار خوبی برای اجرای برجام داشتیم و امیدواریم دولت جدید آمریکا با یک سیاست معقول و اجرای تعهداتش بتواند سریع‌تر به برجام برگردد و تعهدات را همه طرف‌ها اجرا کنند. ما هم آمادگی داریم به محض اجرای تعهدات آمریکا و تایید و راستی آزمایی آنها، تعهدات خودمان را به صورت کامل برگردانیم و اجرا کنیم.

* روابط بسیار قوی و محکم ایران و عراق

وی روابط دوجانبه ایران و عراق را بسیار قوی و محکم و مورد نیاز هر دو کشور و منطقه برشمرد و افزود: علاقه‌مند به گسترش این روابط هستیم.

ظریف بیان کرد: امروز در زمینه‌های مختلف روابط اقتصادی، انرژی، حمل و نقل و اتصال راه‌ها و راه‌آهن دو کشور با هم صحبت کردیم. همکاری مشترک ایران برای مقابله با تروریسم و همکاری مشترک برای مقابله با جنایات فرامرزی، مواد مخدر، زمینه‌های بسیار مهمی برای همکاری است.

* ما دو کشوری هستیم که در برابر داعش با هم ایستادیم 

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: ما دو کشوری هستیم که در برابر داعش با هم ایستادیم و خون جوانان ایرانی و عراقی در مبارزه با تروریسم به هم آمیخته است و خون قهرمانان ما یعنی شهید سپهبد سلیمانی و شهید ابومحمدی المهندس که هر دو قهرمان مبارزه با داعش بودند و متاسفانه با اقدام غیرقانونی آمریکا در عراق به شهادت رسیدند. این به هم پیوستن خون‌های پاک شهدای ایرانی و عراقی؛ عراقی از همه قومیت‌ها و مذاهب، عراقی شیعه، سنی، یزیدی، مسیحی، کرد و عرب همه اینها خونشان با خون ایرانیان به هم آمیخته و این ارتباطی را بین دو کشور ما ایجاد کرده است که توسط هیچ‌کس گسسته نخواهد شد و ان‌شاءالله همیشه این ارتباط ما و عراق رو به گسترش خواهد بود.

فؤاد حسین نیز در این نشست خبری عنوان کرد: در گفت‌وگو با طرف ایرانی به جاهای مهمی رسیدم. 

وزیر امور خارجه  جمهوری اسلامی ایران همچنین در بدو ورود به بغداد با بیان اینکه ایران و عراق از هر جهت به هم پیوسته‌اند، گفت: مایل به گسترده‌تر شدن نقش عراق در منطقه هستیم. وی در دیدار با فؤاد حسین  از نقش مهم عراق در منطقه استقبال کرد و گفت: امیدواریم با ایفای این نقش توسط برادران عراقی شاهد تحولات مثبت در این کشور باشیم. 

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران پیش از این سفری به دوحه داشت و با امیر و وزیر خارجه قطر دیدار و گفت‌وگو کرد. وی امروز هم در بغداد با مقامات عراقی گفت‌وگو می‌کند و فردا نیز به منطقه کردستان عراق سفر خواهد کرد تا با مقامات این منطقه نیز به رایزنی بپردازد.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.