کد خبر : 2969 / /
/

۲۸ خرداد ۱۴۰۰ انتخابات ریاست جمهوری در ایران برگزار می‌‌شود. سیزدهمین دوره از انتخاباتی که برخی می‌گویند مهم‌ترین انتخابات در ادوار گذشته است و برخی می‌گویند نتیجه آن هیچ اثری بر سرنوشت مردم ندارد.

انتخابات 1400 قرار است در خرداد 1400 برگزار گردد. با وجود اینکه زمان کمی تا انتخابات 1400 باقی مانده است هنوز شور و شوق انتخاباتی در میان مردم دیده نمی شود. افرادی برای انتخابات 1400 اعلام کرده اند که ثبت نام خواهند کرد. گمانه زنی هایی درباره میزان مشارکت در انتخابات 1400 شده است. در ادامه با نامزدهای   انتخابات 1400  آشنا شوید.

۲۸ خرداد ۱۴۰۰ انتخابات ریاست جمهوری در ایران برگزار می‌‌شود. سیزدهمین دوره از انتخاباتی که برخی می‌گویند مهم‌ترین انتخابات در ادوار گذشته است و برخی می‌گویند نتیجه آن هیچ اثری بر سرنوشت مردم ندارد.

بسیاری می‌گویند مردم با صندوق‌های رای قهر کرده‌اند و نه تکرار «رای می‌دهم» تاثیر دارد و نه وعده چند برابر شدن یارانه و مذاکره و مانند آن.

چراکه آنها در فاصله ۱۶ سال هم خروجی دولت اعتدالی روحانی را دیده‌اند و همه نتیجه دولت اصولگرای احمدی‌نژاد را. اما خروجی هر دو حداقل برای مردم یکسان بود. در هر دو دولت تورم رکورد زد،‌ نرخ ارز چند برابر شد و تحریم‌ها همه ابعاد زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داد. برای همین بسیاری گمان می‌کنند فارغ از اینکه کدام دولت با کدام خط‌‌مشی و دیدگاه سیاسی و اقتصادی بر سر کار بیاید، خروجی یکسان است و تاثیر آن حداقل بر سفره و معیشت مردم فرقی ندارد.

از سال ۵۸ تا کنون، ۱۲دولت در ایران بر سر کار آمده. ۱۲ دولت متفاوت با عملکردهای مختلف و از برخی جهات کاملا مشابه همدیگر.

مردم گاهی به امید بهبود اقتصادی پای صندوق‌های رای رفته‌اند و گاهی به امید گشایش‌های سیاسی و مدنی. گاهی به کاندیدایی رای داده‌اند که حرف از سازندگی زده و گاهی به کاندیدایی که وعده گفتگوی تمدن‌ها را داده است. گاهی به آوردن نفت بر سر سفره‌شان رای داده‌اند و گاهی به چرخیدن چرخ زندگی و چرخ سانتریفیوژها همزمان و در کنار هم.

اما امید مردم این بار به چیست و آنها این بار به کدام شعار رای می‌دهند؟ از طرفی دولت بعدی با چه شعاری بر سر کار می‌آید و چگونه قرار است شرایط آشفته اقتصادی و ناامیدی اجتماعی را بهبود دهد؟

اما چه کسانی در انتخابات این دوره ثبت‌نام می‌کنند، چه کسانی تایید صلاحیت می‌شوند، شعارهای هر کاندیدا چیست و چقدر با واقعیت‌های اقتصاد ما منطبق است، کدام کاندیدا فقط وعده می‌دهد و کدام برای آینده برنامه دارد؟ همه اینها سوالاتی است تجارت‌نیوز در صفحه اختصاصی انتخابات ۱۴۰۰ به آنها جواب می‌دهد.

در مدت باقیمانده تا برگزاری انتخابات شما می‌توانید آخرین رویدادها، تحلیل‌ها و اظهارنظرهای سیاسی و اقتصادی را در این صفحه دنبال کنید.

انتخابات 1400/ رئیس جمهور شوم ۶ ماهه کرونا را جمع می‌کنم

شاهین محمدصادقی، رئیس بسیج جامعه پزشکی و یکی از داوطلب انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰:

گفتم اگر رییس جمهور شوم ۶ ماهه کرونا را جمع می‌کنم؛ اگر طرح شهید سلیمانی را متوقف نمی‌کردند این اتفاق می‌افتاد.

افتخار میکنم که مشاور قاسم سلیمانی بودم. 

قول دروغ به مردم نمی‌دهم و با تمام توان به مردم خدمت خواهم کرد. اینکه امروز جوانان ما حاضرند به گرجستان و تاجیکستان و ترکمنستان بروند ولی در کشور نمانند، حاصل رفتار غلط دولت مردان ما است.|باشگاه خبرنگاران جوان

اتحاد جلیلی و رئیسی برای انتخابات ۱۴۰۰؟

سیدحسین نقوی حسینی، رئیس ستاد انتخابات استان تهران سعید جلیلی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲:

قطعا در صحنه انتخابات ریاست جمهوری باید تیمی حضور پیدا کرد. اگر آقای جلیلی همزمان با آقای رئیسی نامزد انتخابات شود، قطعا هماهنگی بین آنها وجود دارد.

انتخابات 1400

اگر آیت الله رئیسی نامزد نشود، آقایان جلیلی، قالیباف و نیکزاد همه نامزد هستند و قطعا هم تا آخر در صحنه رقابت باقی می‌مانند. 

آقای محسن رضایی در آن مجموعه تفاهمی حرکت نمی‌کند و قبلا هم اعلام کرده و الان هم می‌گوید «برنامه دارم و تا آخر می‌مانم و برنامه‌ام را ارائه می‌کنم» بنابراین چه آیت الله رئیسی بیاید و چه نیاید آقای رضایی در عرصه رقابت می‌ماند و قرار هم نیست با کسی هماهنگ کند.

واقعا صحنه را برای حضور آقای علی لاریجانی اصلا فراهم نمی‌بینم. ایشان شخصیتی نیست که بدون بررسی و تنظیم روابط و مناسبات وارد صحنه شود. به هر حال او همه مناسبات را تنظیم می‌کند اگر یک حمایت جریانی متحد و محکم پشت خود ببیند، ممکن است حضور پیدا کند ولی اگر چنین شرایطی فراهم نشود، او نخواهد آمد. | نامه‌نیوز

احمدی نژاد نامزد انتخابات می‌شود؟

حسین کنعانی مقدم، فعال اصولگرا و عضو جبهه ایستادگی گفت:

️احمدی‌نژاد مانور سیاسی می‌دهد، اما  می‌داند که ممکن است در انتخابات آینده صلاحیتش تایید نشود؛ اما رای خود را جمع می‌کند برای اینکه از فرد دیگری حمایت کند.

️به نظر می‌آید به دنبال فضاسازی است که خودش را به عنوان یک اپوزیسیون داخلی مطرح کند و آرای خاکستری را به سمت خودش سرازیر کند، یعنی هر کسی مخالف است می‌گوید باید برویم به احمدی نژاد رای بدهیم چرا که بهتر از این اپوزیسیون داخلی پیدا نمی‌کنیم که موقعیت و جایگاه نیز داشته باشد.

احمدی نژاد خودش را به یک تله انفجاری وارد می‌کند که ممکن است به مرگ سیاسی‌اش ختم شود.|خبرآنلاین

گزینه‌های حزب اتحاد ملت برای انتخابات

سخنگوی حزب اتحاد ملت هم دیروز به «اعتماد» خبر داده که قرار است سیدمصطفی تاج‌زاده، محمدجواد ظریف، اسحاق جهانگیری، شهیندخت مولاوردی و محمد صدر را به عنوان نامزدهای خود معرفی کنند.

با در نظر گرفتن احتما رد صلاحیت تاجزاده که تقریبا مشخص است، همچنین احتمال رد صلاحیت مولاوردی که هم پرونده قضایی دارد و هم به واسطه بی‌سابقه بودن تایید صلاحیت زنان شانس کمتری دارد، توجه‌ها معطوف گزینه‌های دیگر می‌شود. | نامه نیوز

نامه انتخاباتی آخوندی به روحانی

عباس آخوندی وزیر اسبق راه در نامه‌ای به حسن روحانی از ردصلاحیت‌های گسترده در انتخابات شوراهای شهر گلایه کرد. در این نامه آمده است:

باستحضار می‌رساند که اخبار حاکی از ردِّ صلاحیت گسترده‌ی تعداد زیادی از داوطلبان عضویت شوراهای اسلامی شهرها و روستاها، از جمله اعضای حاضر این شوراها در بسیاری از شهرها از سوی هیات‌های نظارت دارد.

بی‌گمان این اقدام ضربه سهمگینی به حیثیت و اعتبار انتخابات و حسن رعایت حقوق شهروندی ایرانیان می‌زند. و این فضای سرد انتخاباتی حاکم بر عرصه‌ی سیاسی ایران را بسیار سردتر می‌کند.

نظر فائزه هاشمی در باره کاندیداتوری ظریف

فائزه هاشمی که برادرش از گزینه‌های اصلی اصلاحات در انتخابات پیش رو است گفته است: 

علی لاریجانی در اعتراضات ۸۸ یکبار از کلمه فتنه استفاده نکرد. لاریجانی برای ریاست جمهوری متعادل‌تر،  منطقی‌تر و عاقل‌تر است و کمتر شعار می‌دهد.

آقای ظریف مثل آقای روحانی است و اصلاح‌طلب محسوب نمی‌شود، نمی‌دانم چرا اصلاح‌طلبان به دنبال او هستند تا دوباره بگویند کاندیدای ما نبود.

ظریف یا سید‌حسن خمینی نمی‌توانند روسای‌جمهور موفقی باشند.

در شرایط فعلی یک اصولگرای عاقل و فعال بهتر از اصلاح‌طلبی منفعل است و می‌تواند موفق‌تر باشد. یک اصلاح‌طلب منفعل نمی‌تواند کاری انجام بدهد، پس چرا باید به او رأی بدهیم.

احتمال حضور جهرمی در انتخابات بیشتر شد

انتخابات 1400 با قانون جدید برگزار نمی‌شود

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفته است: انتخابات دوره سیزدهم ریاست جمهوری امسال بر اساس قانون فعلی برگزار خواهد شد. 

به گفته علی کریمی فیروزجایی، اختلاف نظر بین هیئت عالی نظارت و مجلس شورای اسلامی درباره برخی از مفاد قانون تصویبی مجلس همچنان لاینحل مانده است.

یکی از بندهای قانون جدید محدودیت سنی بود. به طوریکه فردی مثل آذری جهرمی نمی‌توانست برای انتخابات اعلام آمادگی کند. حالا به نظر می‌رسد احتمال اینکه وزیر جوان نیز به جمع داوطلبان انتخابات 1400 بپیوندد، افزایش یافته است.

انتخابات 1400

اعلام کاندیداتوری عارف در انتخابات 1400

یکی از چهره‌های نزدیک به محمدرضا عارف با اعلام خبر کاندیداتوری وی در انتخابات ریاست جمهوری گفت: احتمالا ایشان در یکی از روزهای ۲۱ یا ۲۲ اردبیهشت با حضور در وزارت کشور در انتخابات ثبت نام می‌کند. وی با شعار انتخاباتی «عدالت و مسئولیت» وارد عرصه می‌شود و «رنگ سفید» را نیز به عنوان نماد انتخاباتی خود برگزیده است.

واکنش سردار کوثری به مخالفان کاندیداتوری نظامیان

 محمداسماعیل کوثری، نماینده سابق تهران در مجلس، یکی از ۳۴۲ نفری است که کاندیدا شده است گفت: 

نمی‌خواهند بچه‌های جنگ و حزب‌اللهی وارد صحنه و مدیریت کشور شوند. اینها امروز نظامی نیستند و از مجموعه نظامی خودشان جدا شده و کاندیدا شده‌اند. ضمناً هیچ کجای قانون نیامده که افراد با سابقه کار نظامی از کاندیداتوری منع شده باشند.

شعار انتخاباتی محسن رضایی

محسن رضایی پس از اعلام رسمی کاندیداتوری در انتخابات 1400، «دولت نهضت ملی برای آبادانی ایران و مبارزه با فساد و شبکه نفوذ» را شعار خود اعلام کرده و گفته است: زمانی که شبکه نفوذ، ساختار دولت را به فساد و جاسوسی و مزدوری و اشرافی‌گری آلوده کرده است، وظیفه من به عنوان یک سرباز حضور در میدان و بسیج نیروهای وطن‌دوست و جوان‌های انقلابی است.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.