کد خبر : 11710 / /
/

قیمت خودرو|جدیدترین قیمت خودرو| اخبار بازار خودرو| اخبار قیمت خودرو

آمار‌ها نشان می‌دهد تولید خودرو در هشت ماه سال‌جاری پنج درصد رشد کرده و همزمان با آن نرخ فروش خودروی کارخانه‌ای ۶۴٫۵ درصد افزایش یافته است، این موضوع به رشد ۱۰۸ درصدی درآمد شرکت‌های خودرو‌سازی‌ منجر شده است با این حال این افزایش درآمد به‌معنای افزایش سود این شرکت‌ها نیست و شرکت‌های خودرو‌ساز همچنان زیان‌ده‌ترین صنعت در اقتصاد ایران هستند.

قیمت خودرو طی 8 ماه گذشته افزایش داشته است. قیمت خودرو بعد از اعلام آزادسازی واردات به طور موقت کاهشی شده بود. قیمت خودرو اما مدتی بعد با افزایش قیمت کارخانه ای ایران خودرو و سایپا بار دیگر افزایش یافت. قیمت خودرو در ایران از میزان تورم بالاتر است. جدیدترین قیمت خودرو را در «خبر روز» دنبال کنید.

افزایش قیمت خودرو

در هشت ماه امسال میانگین قیمت کارخانه‌ای خودرو ۶۴ درصد افزایش یافته است. این رقم ۲٫۵ برابر بیشتر از رشد شاخص تورم در هشت ماهه امسال است. شاخص تورم از پایان سال گذشته تا پایان آبان ماه امسال تنها ۲۵ درصد رشد داشته است.

 روزنامه همشهری محاسبه کرده که در هشت ماهه امسال میانگین قیمت خودرو درب کارخانه ۶۴ درصد رشد داشته و محاسبات تجارت‌نیوز از آمارهای مرکز آمار گویای این است که در این مدت شاخص تورم از ۲۹۸٫۱ به ۳۷۳ واحد رسیده است. یعنی ۲۵ درصد رشد تورم در این مدت.

همشهری نوشته است:

آمار‌ها نشان می‌دهد تولید خودرو در هشت ماه سال‌جاری پنج درصد رشد کرده و همزمان با آن نرخ فروش خودروی کارخانه‌ای ۶۴٫۵ درصد افزایش یافته است، این موضوع به رشد ۱۰۸ درصدی درآمد شرکت‌های خودرو‌سازی‌ منجر شده است با این حال این افزایش درآمد به‌معنای افزایش سود این شرکت‌ها نیست و شرکت‌های خودرو‌ساز همچنان زیان‌ده‌ترین صنعت در اقتصاد ایران هستند.

بازار خودرو، روز‌های خوبی را سپری نمی‌کند، قیمت‌ها به‌طور مداوم رشد می‌کند، برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند رشد قیمت‌ها در ماه‌های آینده هم ادامه یابد.

برآورد‌ها نشان می‌دهد حجم تقاضا برای خرید خودرو در ایران سالانه بین یک تا ۱٫۵ میلیون دستگاه خودرو است با این حال حسن کریمی‌سنجری، کارشناس بازار خودرو پیش از این برآورد کرده بود: ظرفیت تقاضای خودرو در بازار ایران در شرایط مطلوب بین یک میلیون تا یک‌میلیون‌و۴۰۰هزار خودرو است، نه در وضعیت کنونی که قدرت خرید کاهش یافته است.

قیمت خودرو| فاصله تولید و تقاضا

آمار‌ها نشان می‌دهد خودروسازان در هشت ماه سال‌جاری ۶۰۷ هزار و ۶۸۷ دستگاه خودرو تولیدکرده‌اند که این میزان نسبت به سال قبل ۴٫۹درصد رشد نشان می‌دهد.

شرکت‌های خودرو‌ساز ماهانه به‌طور متوسط ۷۶ هزار دستگاه خودرو تولید کرده‌اند چنانچه روند تولید با سرعت کنونی ادامه داشته باشد، می‌توان امیدوار بود تا پایان سال ۳۰۵ هزار خودروی جدید تولید شود و جمع کل تولید صنعت خودرو در سال ۱۴۰۰ به ۹۰۰ تا ۹۵۰ هزار دستگاه برسد.

با این حال با توجه به نوسان‌های تولید در ماه‌های جاری به‌نظر نمی‌رسد شرکت‌های خودرو‌ساز به این هدف دست یابند، هنوز بین تولید و تقاضا شکاف زیادی وجود دارد و به‌نظر می‌رسد بخشی از دلایل رشد قیمت خودرو به غیراز افزایش قیمت نهاده‌های تولید همین شکاف بین تولید و تقاضا باشد.

اطلاعات جزئی‌تر از میزان تولید شرکت‌های خودروساز نشان می‌دهد میزان تولید شرکت ایران خودرو در هشت ماه سال‌جاری فقط نیم درصد و سایپا شش درصد نسبت به‌مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.

قیمت خودرو| افزایش نرخ فروش کارخانه

مقایسه میانگین قیمت محصولات شرکت‌های خودرو‌سازی‌ در هشت ماه امسال نسبت به هشت ماه پارسال روند روبه رشد را نشان می‌دهد.

بخشی از دلایل رشد ۱۰۸ درصدی درآمد این شرکت‌ها ناشی از افزایش نرخ فروش محصولاتشان بوده است زیرا طبق مستندات موجود قیمت محصولات شرکت‌های ایران‌خودرو، سایپا، پارس‌خودرو و زامیاد در هشت ماه امسال به‌طور میانگین ۶۴٫۵ درصد رشد کرده است. بیشترین رشد قیمت در هشت ماه امسال مربوط به ‌خودروهای تولیدی در شرکت‌های زامیاد و ایران خودرو بوده است.

میانگین قیمت محصولات زامیاد در هشت ماه امسال نسبت به پارسال ۹۱ درصد و نرخ محصولات ایران خودرو ۷۶ درصد افزایش یافته است.

میانگین سبد محصولات زامیاد در سال گذشته ۱۴۸میلیون‌و۵۰۰هزار تومان بود که این میزان امسال با ۱۳۵ میلیون تومان افزایش به ۲۸۳میلیون‌و۵۰۰هزار تومان رسیده است.

میانگین قیمت سبد محصولات ایران خودرو هم درسال‌جاری ۱۰۷میلیون تومان افزایش یافته است. یعنی اینکه برای خرید یک سبد از محصولات ایران خودرو در سال‌جاری به قیمت کارخانه باید ۲۴۷میلیون تومان بیشتر از پارسال پرداخت شود. همچنین نرخ فروش محصولات سایپا نیز در هت ماه سال‌جاری ۴۳ درصد نسبت به پارسال افزایش یافته است.

همزمان با آغاز مذاکرات، در مقابل رشد حدود نیم درصدی قیمت طلا، سکه و دلار بازار آزاد، شاخص بورس افت کرد و قیمت دلار صرافی ملی هم ارزان شد. در این میان بیشترین تغییرات برای پراید بود که بیش از یک درصد گران شد.

همزمان با آغاز مذاکرات وین، بازارها در روز مذاکرات چه واکنشی نشان دادند؟

در مقابل رشد نیم درصدی طلا، سکه و قیمت دلار بازار آزاد، شاخص بورس افت کرد و قیمت دلار صرافی ملی هم ارزان شد. در این میان بیشترین تغییرات برای پراید بود که یک درصد گران شد.

در روز گذشته قیمت طلا سه هزار تومان گران شد و از یک میلیون و ۲۶۵ هزار تومان به یک میلیون و ۲۶۸ هزار تومان رسید. میزان تغییر آن ۰٫۲ درصد رشد بود.

قیمت سکه تمام هم در روز گذشته ۰٫۵ درصد رشد کرد و به ۱۲ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان رسید. میزان رشد قیمت سکه در حد ۶۰ هزار تومان بود.

قیمت دلار در بازار آزاد ۲۰۰ تومان افزایش یافت و در محدوده ۲۹ هزار و ۳۸۰ تومان قرار گرفت. این نرخ را دنیای اقتصاد گزارش داد که نشان از رشد ۰٫۶ درصدی قیمت دلار بازار آزاد می‌دهد. اما در مقابل قیمت دلار صرافی ملی روز گذشته ۲۰۲ تومان معادل ۰٫۸ درصد ارزان شد.

شاخص بورس هم افت کرد و با بیش از ۴ هزار واحد کاهش افت ۰٫۳ درصدی را ثبت کرد. بورس امروز با شاخص یک میلیون و ۳۶۳ هزار واحدی آغاز به کار خواهد کرد.

اما در این میان بیشترین واکنش برای بازار خودرو بود که قیمت پراید روز گذشته دو میلیون تومان گران شد و به ۱۷۰ میلیون تومان رسید. شب گذشته خبرآنلاین این نرخ را برای پراید مدل ۱۱۱ گزارش داد که مقایسه‌های تجارت‌نیوز حاکی از افزایش ۱٫۱ درصدی قیمت پراید در روز گذشته است.

بدین ترتیب در روز گذشته هر گرم طلا سه هزار تومان گران شد، هر سکه تمام ۶٠ هزار تومان گران شد، شاخص بورس چهار هزار واحد کاهش یافت، دلار بازار آزاد ٢٠٠ تومان گران شد، دلار صرافی ملی ٢٠٠ تومان ارزان شد و پراید دو میلیون تومان گران شد.

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.