کد خبر : 12496 / /
/

یارانه معیشتی| یارانه نقدی در دولت رئیسی| یارانه ها در دولت جدید چه می شود؟

قرار است از دی ماه یارانه‌ها دو برابر شود و به مشمولان بن خرید کالا داده شود. در حال حاضر دو یارانه نقدی و معیشتی بنزین به خانوارها پرداخت می‌شود که به گفته معاون اقتصادی رئیس‌جمهور از این ماه علاوه بر یارانه‌ای که به صورت نقدی به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود بن خرید کالا نیز داده شود.

یارانه نقدی در دولت رئیسی قرار بود افزایش بیابد. افزایش یارانه نقدی در دی ماه وعده داده شده بود. یارانه نقدی در دی ماه قرار است در قالب بن به افراد داده شود. در حال حاضر دو یارانه نقدی و معیشتی بنزین به خانوارها پرداخت می‌شود. جزئیات یارانه نقدی را در «خبر روز» دنبال کنید.

دولت وعده داده که یارانه‌ها را از دی ماه افزایش دهد، گروهی از مردم نسبت به واریز یارانه جدید ناامید هستند و گروهی دیگر می‌گویند که چرا دایره مشمولان محدود است.

قرار است از دی ماه یارانه‌ها دو برابر شود و به مشمولان بن خرید کالا داده شود. در حال حاضر دو یارانه نقدی و معیشتی بنزین به خانوارها پرداخت می‌شود که به گفته معاون اقتصادی رئیس‌جمهور از این ماه علاوه بر یارانه‌ای که به صورت نقدی به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود بن خرید کالا نیز داده شود.

آنگونه که جعفر قادری، نماینده مجلس اعلام کرده یارانه جدید قرار است به هفت دهک اول جامعه پرداخت شود. دولت‌ هم در بودجه پیش‌بینی کرده که سه دهک از یارانه‌بگیران حذف شود. بنابراین احتمالا مشمولان همان ۶۰ میلیون نفری باشد که یارانه بنزین دریافت می‌کنند.

در خصوص مبلغ یارانه نیز پیش‌بینی می‌شوند که به یک خانوار چهار نفره، مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به صورت نقدی و ۴۰۰ هزار تومان نیز به صورت بن کارت خرید کالا پرداخت می‌شود.

یارانه نقدی| واکنش به تصمیم دولت

واکنش مخاطبان به این تصمیم دولت به شرح زیر است:

گروهی از مردم می‌گویند چرا دولت مشمولان را هفت دهک اعلام کرده، چرا که هفت دهک یعنی کسانی که یارانه معیشتی می‌گیرند. در حالی که برخی از خانوارها مستحق دریافت یارانه هستند اما هیچ یارانه‌ای نمی‌گیرند.

«تجربه ثابت کرده اگه ۱۰۰ تومن جیب مردم بریزی ۱۰ برابرشو از جیب دیگه ش در میاری»

«والا هی میگن از آذر از دی یارانه زیاد میشه مسخره کردن ملت رو مردم تخم مرغ هم نمیتونن بخرن بخورن برنج خیلی گرون شده فکر کنم بدبخت مردم کارگر باید عید به عید برنج بخورن کی به این مردم میرسه خدا میدونه همه دارن تلف میشن اینا هم با این وعده ها کلک زدن مردم بیچاره رو»

«این یارانه به اصطلاح معیشتی کاملا ناعادلانه است وبه کسانی پرداخت میشود که اصلا نیازمند نیستند»

«اگر قرار باشد یارنه ها زید شود باید برای کل مردم زیاد شود نه برای یک عده بقیه ای مردم فقط نظارگر باشند باید عدالت بر قرار باشد به یکی بدن به یکی ندن این یعنی نمیدانم چی»

یارانه نقدی| این یارانه هم مثل یارانه‌های قبلی

از آنجایی که رئیس دولت وعده افزایش یارانه‌ها از آذر ماه را داد و معاون اقتصادی او نیز وعده خبر خوش در آذر ماه را داده بود که هیچ یک اجرایی نشد. حالا عده‌ای از مردم نسبت به این خبر افزایش یارانه‌ها ناامید هستند و آن را باور نکرده‌اند.

«هر چه اذر ماه یارانه اضافه شد منتظر دی باشید دلتون خوش کردید به یارانه که معلوم نیس میدن یانه اینم مثل روحانی»

«والا هی میگن از آذر از دی یارانه زیاد میشه مسخره کردن ملت رو مردم تخم مرغ هم نمیتونن بخرن بخورن برنج خیلی گرون شده فکر کنم بدبخت مردم کارگر باید عید به عید برنج بخورن کی به این مردم میرسه خدا میدونه همه دارن تلف میشن اینا هم با این وعده ها کلک زدن مردم بیچاره زو

«به خدا توکل هی میگن اول آذر آخر آذر بالاخره دی یا آذر یارانه ها زیاد میشه ؟؟؟؟»

«بنده خدا این دولت فقط امروز فردا می‌کنه دل ما خوش می‌کنه کدام یارانه کدام پول دلتون خوش کنید ک بهتون میده»

از آنجایی که دولت سابقه اجرایی نکردن وعده‌های خود را دارد و با ورود به دی ماه هنوز جزئیات این یارانه مشخص نیست، این پیش‌بینی مردم برای پرداخت یارانه از دی ماه نیز دور خیلی احتمال بعیدی نیست.

یارانه نقدی این افراد حذف می شود

طبق بند «ب» تبصره ۱۴ لایحه بودجه سال آینده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید با همکاری سازمان هدفمندی یارانه‌ها و با استفاده از پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان حداکثر ظرف سه ماه پس از ابلاغ قانون بودجه ضمن دهک‌بندی درآمدی کلیه خانوارهای یارانه‌بگیر از طریق شاخص‌های متقن و ثبتی قابل اتکاء نسبت به حذف یارانه نقدی و معیشتی خانوارهای پردرآمد اقدام کند.

براین اساس مقرر شده منابع حاصل از حذف یارانه پردرآمدها صرف پرداخت یارانه جهت حمایت از اقشار آسیب‌پذیر با اولویت خانوارهای تحت پوشش و پشت نوبتی نهادهای حمایتی شود.

سرپرستان خانوارهای معترض به حذف یارانه می‌توانند در سامانه الکترونیکی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت نام کرده تا پرونده آنها براساس اطلاعات و داده‌های موجود و میدانی توسط کمیته امداد امام خمینی (ره) بررسی و در صورت وارد بودن اعتراض یارانه آنها مجددا برقرار شود.

این در حالی است که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ هیچ‌گونه تکلیفی برای دولت جهت حذف یارانه افراد پردرآمد وجود نداشت آن هم در شرایطی که طی سال‌های قبل همواره در قوانین بودجه دولت موظف می‌شد تا یارانه سه دهک درآمدی را حذف کند.

با این حال دولت هیچ‌گاه حتی زمانی که در قانون مکلف به حذف یارانه دهک‌های پردرآمد بود اقدام جدی در این رابطه انجام نداد.

برای سال آینده در مجموع بیش از ۷۳ هزار میلیارد تومان برای یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی و همچنین یارانه معیشتی مربوط به بنزین پیش بینی شده است که تغییری نسبت به گذشته ندارد و نشان دهنده افزایش مبلغ یارانه نیست مگر اینکه حذف انجام شود.

آنچه که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ در مورد پرداخت یارانه نقدی در تبصره ۱۴ مورد توجه قرار گرفته، عدم تغییر مبلغی است که برای پرداخت طی سال‌های گذشته اعمال شده بود؛ به طوری که ۴۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بابت یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی و یارانه غیرنقدی پیش بینی شده است که این مبلغ طی سال‌های گذشته همواره در همین حدود ثابت بوده است.

از سوی دیگر برای یارانه معیشتی که از سال ۱۳۹۸ و بعد از افزایش قیمت بنزین پرداخت می‌شود ۳۱ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است.

یارانه نقدی تغییر نمی کند

براین اساس با این ارقام درصورت ثابت ماندن تعداد یارانه‌بگیران، تغییری در مبلغ یارانه اتفاق نخواهد افتاد مگر این‌که دولت برنامه دیگری داشته و با حذف بخش قابل توجهی از یارانه بگیران نسبت به پرداخت ارقام بالاتر و یکی شدن دو یارانه در ادامه اقدام کند. این در حالی است که سقف کل منابع و مصارف هدفمندی یارانه‌ها در سال آینده با رقم ۴۷۰ هزار میلیارد تومان بسته شده است.

در لایحه بودجه سال آینده پیش‌بینی در رابطه با پرداخت ارز ترجیحی نشده و نشان از اقدام دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰ دارد.

در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ که امروز به مجلس ارائه شد در تبصره‌ها خبری از پرداخت ارز ترجیحی نیست و به نظر می‌رسد دولت برنامه خود برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را در سال آینده اجرایی خواهد کرد.

با این حال در جدول تبصره ۱۴ مربوط به هدفمندی یارانه‌ها در دو ردیف مبالغی را برای جبران اصلاح نرخ کالاهای اساسی در نظر گرفته است به طوری که حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان برای جبران اصلاح نرخ کالاهای اساسی، دارو، یارانه نان و خرید تضمینی گندم پیش‌بینی شده و در بخش دیگر ۴۰۰۰ میلیارد تومان برای یارانه نهاده‌های کشاورزی، تنظیم بازار کالاهای اساسی و ضروری و تادیه تعهدات مربوطه پیش بینی شده است.

در بودجه سال جاری دولت هشت میلیارد دلار بابت ارز ۴۲۰۰ تومانی پیش بینی کرده بود که در نیمه سال این رقم به پایان رسیده بود.

در حال حاضر شش قلم کالای اساسی شامل گندم، جو، ذرت، سویا، روغن خام و دانه های روغنی به همراه بخشی از دارو و تجهیزات پزشکی ارز ۴۲۰۰ دریافت می‌کند.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.