کد خبر : 13469 / /
/

حقوق بازنشستگان| واریز حقوق بازنشستگان| اخبار متناسب سازی حقوق بازنشستگان

عیدی بازنشستگان یکی از مباحث داغی است که در رسانه‌ها مطرح می‌شود؛ در روزهای گذشته انتشار نقل قولی از رییس کانون بازنشستگان حاکی از این بود که امسال نیز عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی کم‌تر از یک پایه حقوقی است.

جزئیات جدید مبلغ عیدی بازنشستگان و زمان واریز آن اعلام شد. 

عیدی بازنشستگان یکی از مباحث داغی است که در رسانه‌ها مطرح می‌شود؛ در روزهای گذشته انتشار نقل قولی از رییس کانون بازنشستگان حاکی از این بود که امسال نیز عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی کم‌تر از یک پایه حقوقی است. در این خبر آمده بود که میزان عیدی بازنشستگان مشخص نیست و تلاش بر این است که عیدی بازنشستگان معادل یک حقوق باشد. رییس کانون بازنشستگان کارگری تهران نیز گفته عیدی بازنشستگان مانند بازنشستگان کشوری پرداخت خواهد شد.

 هر رقمی که به عنوان عیدی کارکنان دولت در بودجه تعیین شود همان رقم به عنوان عیدی بازنشستگان کشوری مشخص خواهد شد و سازمان تامین اجتماعی نیز براساس رقم عیدی که هیات دولت برای بازنشستگان کشوری تعیین می‌کند، به بازنشستگان خود پرداخت می‌کند.

دهقان‌کیا، رییس کانون بازنشستگان کارگری تهران در پاسخ به سوال که عیدی بازنشستگان در سال گذشته به چه صورت بود، اظهار کرد: عیدی سال گذشته بازنشستگان تامین اجتماعی به یک حقوق هم نرسید و تنها حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان واریز شد.

روزهای گذشته نیز انتشار نقل قولی از رییس کانون بازنشستگان حاکی از این بود که امسال نیز عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی کم‌تر از یک پایه حقوقی است. در این خبر آمده بود که میزان عیدی بازنشستگان مشخص نیست و تلاش بر این است که عیدی معادل یک حقوق باشد.

مبلغ عیدی بازنشستگان

طبق قانون بودجه سال ۱۴۰۰ میزان عیدی کارکنان دولت یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پیش بینی شده است و در جلسه هیات دولت نیز مبلغ عیدی بازنشستگان کشوری به تصویب نهایی می‌رسد.

در بودجه سال ۹۹ عیدی کارکنان یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان پیش‌بینی شده بود، ولی در نهایت با توجه به تغییرات ضریب، هیأت دولت در پایان سال میزان عیدی را یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین کرد. در بودجه ۱۴۰۰ نیز برآورد عیدی کارکنان یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برآورد شده که ممکن است با تغییرات اعمال شده در هیات دولت رقمی بالاتر مصوب شود.

هر رقمی که به عنوان عیدی کارکنان دولت در بودجه تعیین شود همان رقم به عنوان عیدی بازنشستگان کشوری مشخص خواهد شد و سازمان تامین اجتماعی نیز براساس رقم عیدی که هیات دولت برای بازنشستگان کشوری تعیین می‌کند، به بازنشستگان خود پرداخت می‌کند.

ابهام سن بازنشستگی رفع شد

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ از مخالفت مجلس با پیشنهاد اخیر دولت مبنی بر افزایش دو ساله سن بازنشستگی خبر داد.

رحیم زارع درباره آخرین وضعیت بررسی طرح افزایش سن بازنشستگی گفت: کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ با پیشنهاد اخیر دولت مبنی بر افزایش دو ساله سن بازنشستگی و حذف بند د تبصره ۲۰ لایحه بودجه مربوط به افزایش مدت خدمت به ۳۲ سال پیش از بازنشستگی مخالفت کرده است.

وی افزود: همچنین بند مربوط به محاسبه حقوق بازنشستگی از متوسط حقوق دو به ۳ سال نیز توسط این کمیسیون حذف شد.

شرایط دریافت بیمه تکمیلی برای بازنشستگان

مستمری‌بگیران مشمول که تاکنون تحت پوشش بیمه‌های یادشده قرار نگرفته‌اند در صورت تمایل می‌توانند با مراجعه به کانون‌های بازنشستگی مربوطه نسبت به ارائه درخواست برقراری پوشش بیمه تکمیلی درمان و بیمه عمر اقدام نمایند.

مستمری‌ بگیران متقاضی حداکثر سه ماه پس از تاریخ شروع قرارداد یعنی در ماه جاری، فرصت دارند که برای این کار اقدام کنند.

طبق بخشنامه سازمان تامین اجتماعی، کسر حق بیمه تکمیلی درمان و بیمه عمر و احتساب مبلغ مساعدت سازمان در خصوص این‌دسته از مستمری‌بگیران می‌بایست از تاریخ برقراری صورت پذیرد.

بر این اساس پذیرش انصراف از پوشش بیمه‌های مذکور بر عهده کانون‌های بازنشستگی بوده و کمافی‌السابق کانون‌های یاد شده درخصوص برگشت مبالغ کسر شده و جلب رضایت مستمری‌بگیران مسئول و متعهد می‌باشند و می‌بایست فهرست مشخصات این دسته از مستمری‌بگیران را جهت توقف کسر حق بیمه‌های مربوطه به واحدهای اجرایی اعلام نمایند.

گفتنی است که از تاریخ ۱ آذر ۱۴۰۰ لغایت ۳۰ آبان ۱۴۰۱ مبلغ ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به ازاء هر نفر بابت بیمه تکمیلی درمان از مستمری ماهانه مشمولین کسر خواهد شد.

همچنین، حق بیمه عمر با احتساب مالیات بر ارزش افزوده برای هر نفر ماهانه مبلغ ۱۴ هزار و ۵۵۰ تومان است.

ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی جدی است

صندوق‌های بازنشستگی به‌عنوان بخش مهمی از شبکه تامین اجتماعی کشورها شناخته‌شده و نقش حمایت از شهروندان بازنشسته را برعهده دارند. به زبان ساده‌تر این صندوق‌ها با پس‌انداز قسمتی از حقوق افراد در زمان فعالیت، امکان پرداخت مستمری ماهانه دوران بازنشستگی‌شان را فراهم می‌کنند. واضح است که با وجود جولان تورم به ‌عنوان یک واقعیت اقتصادی در ایران، برای جلوگیری از کاهش ارزش پول پس‌انداز شده، این صندوق‌ها مجبور به تأسیس و تشکیل شرکت‌ها و مجموعه‌هایی در زیرمجموعه خود هستند. درواقع عمده حقوق بازنشستگان باید از سود حاصل از این فعالیت‌های اقتصادی تأمین شود تا به این وسیله از آثار تورمی پس‌اندازهای اعضای صندوق و سقوط ارزش آنها کاسته شود. متاسفانه باوجود فعالیت‌های بعضا گسترده اقتصادی در زیرمجموعه‌های برخی از این صندوق‌های بازنشستگی، سال‌هاست به دلیل سوءمدیریت شاهد زیان‌ده بودن شرکت‌ها و درنتیجه کسری بودجه گسترده و عملا ورشکستگی این صندوق‌ها هستیم در همین راستا با یک اقتصاددان به گفتگو نشتیم. با گسترش نیوز همراه باشید.

دولت نمی تواند پول صندوق ها را بدهد

احسان سلطانی در پاسخ به این سوال که آیا صندوق های بازنشستگی ورشکست هستند اظهار کرد: مسئله صندوق های بازنشستگی این است که به خاطر یکسری قوانین و فساد ورشکست هستند. البته این ماجرا ۲۵ سال پیش شکل گرفته است. دولت از آن زمان هرچقدر که پول کم می‌آورد از صندوق‌ها به خصوص صندوق تامین اجتماعی برداشت می کرد و این گونه بود که این سازمان همواره دچار کسری بودجه بود. دولت پول‌های سازمان را برداشت کرده و اکنون نمی تواند آن را پرداخت کند.

وی افزود: راهکار آن است که دولت بیاید سازمان تامین اجتماعی را به طور رسمی، دولتی اعلام کند و بودجه به آن بدهد. از طرف دیگر سرمایه گذاری های متعددی، توام با فساد در این سازمان شکل گرفته است. این به معنای از بین رفتن منابع است. اصولا سازمان تامین اجتماعی مشکلاتی دارد. یکی از این مشکلات سن بازنشستگان است؛ یعنی افراد زودهنگام بازنشسته می‌شوند؛ یعنی توانایی آن را دارند که تا ۲۰ سال دیگر هم کار کنند.

سلطانی ادامه داد: دولت بیمه یکسری مشاغل را از بودجه پرداخت می‌کند. مشاغل و اقشاری مثل   رانندگان، روحانیون و کارگران ساختمانی و ... از آن جمله هستند. این در صورتی است که بخش مسکن در ایران بسیار سودآور است اما دولت به پیمانکاران ساختمانی در بخش بیمه توجه می‌کند و این کاری بسیار ظالمانه است زیرا ساختمان سازی در ایران بسیار سود آور است و باید هزینه بیمه کارگران این بخش را کارفرما بدهد اما مدت ها است که دولت این هزینه را بر عهده گرفته است.

صندوق ها بازنشستگی ورشکست هستند

این اقتصاددان ادامه داد: همچنین می توان از صندوق بازنشستگی فولاد اسم برد. فولادسازان یکی از سود ده ترین صنایع ایران هستند. اما با یکسری دستکاری ها و رانت ها؛ دولت بیمه آنها را می دهد. ضمن اینکه پایه حقوقی آنها را هم افزایش دادند. لذا مجموعه این عوامل سبب مصیبتی می شود که اکنون ناظر آن هستیم.

سلطانی ادامه داد: صندوق‌ها اگر مدیریت خوبی داشته باشند می‌توانند با سرمایه‌گذاری های خوب، وظایفشان را انجام دهند و از ذخایرشان کم نشود اما به دلیل بی کفایت های دولت، سرمایه های عظیمی که در این صندوق ها توسط مردم سرمایه گذاری شده متاسفانه به درستی مورد استفاده واقع نمی شوند‌ و اکنون وابسته به بودجه دولت هستند. صندوق های بازنشستگی عملا در ورشکستگی به سر می برند.

طبق بعضی شاخص‌ها، نسبت بازنشستگی در جامعه به شدت در حال افزایش است و تداوم این روند باعث فشار به بودجه می شودو سلطانی در این رابطه اظهار کرد: علاوه بر فشار به بودجه کشور، فشار روی مردم نیز مضاعف می شود و کمبود منابع باید از جیب مردم یا از طریق مالیات یا استقراض تامین می شود.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.